kuddar och duntäcken
Hur ofta tvättar ni dunkuddar och duntäcken?
Det blev en diskussion bland några kompisar.
Det visade sej vara rätt olika hur man gör.
Är det nån här som misslyckats och fått maskinen full med dun?
Putt!

Täcken och kuddar i dun tvättar jag ytterst sällan, eftersom jag bara använder dem när det är kallt. Det räcker utmärkt att skaka och vädra dem ordentligt.
Andra, billigare typer av kuddar har spruckit i tvättmaskinen och det var inte kul med skumgummibitar överallt.
Jag tvättar mitt täcke och kudde kanske var tredje/fjärde månad nånting. Är så varm av mig att det känns mest hygieniskt så.
Min erfarenhet är att duntäcken, dito kuddar och även jackor blir sämre efter varje tvätt, så jag brukar inte tvätta utan vädrar dem i stället.
Har nog aldrig tvättat dom. Brukar bara vädra då och då
"Lycka och jubel att äga en pudel!"

varje vår. Sen har vi balkong från sovrummet och jag hänger ut dem varje dag, skakar och vädrar. Underbart sova i sängen när täcket luktar sol :)
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Själv hänger jag ut dem på balkongen och vädrar ofta. Skakar och vänder, skakar och vänder.
Vågar mej inte på att tvätta i husets tvättmaskin efter att en granne råkade ut för att dun kom ut i maskinen och det uppstod en mindre brand! Det var massor av dun i hela tvättstugan. Sån är inte så lockande.
Intressant att höra era erfarenheter.
En gång om året, på sommaren, då jag har möjlighet att eftertorka kuddar och täcken utomhus efter tumlingen.
/Maria