Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 8090 ggr
jasmina.p
0

Inreda sovrum Vit/Ek fanér

Jag försöker få lite fint i sovrummet men lyckas inte riktigt, detta är min och sambons första lägenhet. Sovrummet är rätt stort men har en hel vägg med garderober samt 3dörrar Balkong dörr, dörr till köket och vardagsrummet. Jag vill inte bomma för någon dörr. Vill ha det ljust och fräsht gärna lite lyxig känsla :) Vitt och Ek är riktlinjerna jag försöker följa men vet inte riktigt hur jag ska fortsätta osv, gära förnyelse och byta ut lite saker svarta ramarna mot vitt tex. hjälp! Visa gärna bilder osv. gillar shabby chic :)

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

jasmina.p
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild1

jasmina.p
0

Bild 2

jasmina.p
0

3e bilden

jasmina.p
0

sista bilden.  här är en "ritning"

[WickedAlly]
0

Finns massa småsaker som lyxar till ett rum. Du har ju grunderna klara, vita väggar och ekmöbler så egentligen tror jag inte att det behövs så mycket.

Jag hade köpt, eller mest troligt byggt, ett elementskydd i vitt och bytt ut panellängderna mot luftiga, vita längder. Hade nog hängt gardingerna i skenor i taket, det ger lite hotellkänsla. (Ikea har bra skenor)

En sänggavel kanske? Då i ek eller om man bara har en vanlig träplatta i passande storlek kan man fästa skumgummi eller liknande på den och sen klä den i valfritt tyg. Vitt kanske?

Och gröna växter, gärna stora som står på golvet men även i fönstrena. Finns växter som inte är farliga för djur om de har en tendens att smaka på allt. ¨

Byta ut fotoramarna som du nämnde, och sen några fina kuddar i sängen :)

jasmina.p
0

Tack för alla tipsen! de mesta har jag hemma som du nämnde, stora växter osv.

Smart med sänggaveln att klä en träplatta med skumgummi :) ska kika vad jag har hemma och hos mamma :)

gardinerna har jag bytt till stora vita som ligger på varsin sida av fönstrena istället för balkongdörren bara :)

blir en runda till ikea nästa vecka :)

Halvdansken
0

IKEA har billiga mattor, in med flera stycken så att det täcker golvet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

oh-la
0

jag skulle satsa på en sänggavel (gör väldigt mycket) kuddar i sängen, växtet i förnstren  och lite fina krukor. finns på Ikea om du ska dit. mycket ljus, fina ljusstakar.

sedan skulle jag nog faktiskt försöka ordna där tvn står så att sladdarna försvinner. sladdar kan verkligen göra att det finaste rummet ser stökigt ut. det finns billiga sladdlister att köpa på alla byggvaruhus med dubbelhäftande tejp på undersidan, som du lägger ner sladdarna i och stänger till. vi har dem i hela vår lägenhet eftersom vi har all möjlig eländig elektronik överallt, och det syns inte.

vita rum ät jättesnyggt och cleant, men vitt äter färg. med vita väggar kräcs större eller fler tavlor och annat på väggarna för att bryta av. jag personligen har svårt för vitt på vitt, vita väggar med vita gardiner och vita mattor. hela vår lägenhet är vittapetserad, och vi har satt upp ganska tjocka gardiner i naturfärgat brunt, med små detaljer som tassels, enkla väggdekorationer, typ fina personliga foton. jag har köpte billigt bilder ur den gamla skolboken "nordens flora" och ramat in. jättefint, billigt och enkelt.

en hylla ovanför sängen är också snyggt och enkelt. tänk på att ha en hylla som är lika lång som sängen, annars ser det konstigt ut. där kan du också ställa foton, böcker, ljus och annat fint och personligt. så länge som det inte ställs en massa krimskrams där blir det kanonsnyggt.

jag skulle nog faktiskt inte ha vita gardiner i ett i övrigt vitt rum. gardinerna kommer försvinna. mörkare gardiner i varma toner i linnestruktur släpper igenom ljus  även om gardinen i sig inte är vit. nu har du ju redan bytt gardiner, men var bara en tanke. vi har försökt tona ner de stora vita väggpartierna hemma eftersom det blir lite "sjukhussal" över det annars. tavellister är också fantastiska. där kan du ställa fina böcker, tavlor, foton och annat.

och underskatta inte möjligheterna gällande saker du kan rama in. väggar med minnen tycker jag är otroligt fint. köp en 7-8 tavelramar i olika storlekar, färger och former, och leta upp foton som är fina, nya som gamla. kan vara fina foton på er när ni var små, nyare bilder från resor, husdjur ja allt. har ni saker sparade från resor, biljetter från konserter, handskrivna lappar som ni gett till varandra, ja allt sånt som ni vill spara kan bli otroligt fint inramat på en vägg.

VildaVittra
0

Sånt här älskar jag. Så du får ursäkta att jag gjorde en ritning. Tungan ute

De möbler du har nu passar inte riktigt in i Shabby Chic men däremot i lite mer organiskt.

Jag hade bytt ut överkastet mot ett grönt, flyttat sängen närmare väggen med byråerna, ställt byråerna på var sida av sängen som nattduksbord, mellan sängen och fönstret skulle jag sätta en grön vägg, dvs en två meter lång blomkruka med antingen höga växter eller klängväxter på spalje. Mellan den gröna väggen och fönstret hade jag haft en myshörna, en eller två fotöljer beroende på vad som fick plats. Kanske en fotpall att vila benen på till en god bok.

Mattorna hade inte alla behövt att vara samma, utan mer i samma färgskala.

Sången skulle jag satt en sängram som även hade en del i fotändan, just för att dela upp rummet och skapa mystämning.

TVn hade jag gömt i garderoben i fotändan av sängen.

Sen upp med tavlor som var fotografier på växter på väggarna, dekorera med fina stora stenar här och var eller annat fint som kan hittas i naturen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
0

Jo, jag ska lägga till att många små ljuskällor är mysigare än en enda stor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jasmina.p
0

Tack för alla tips! Jag kanske borde satsa på att ta in mer naturfärgat än vitt? :) väggarna ska iallafall målas/tapetseras ivår. Super smart med ramarna i olika storlekar och former! :) ska ta mer bilder på våra små utflykter :) Tyvärr så får inte tv.n plats i mina garderober då de är smock fulla av kläder och hyllan, verkar som om det enda stället är där den står nu och tv,n är pojkvännens "John blund" annars hade den nog rykt :) Men linnes tyg till gardiner och några vita tapeter? Kanske många små bruna mattor? Fastnar liksom i mitt tänk jag alltid haft haha:(

[Jessica-B]
0

Jag tänker direkt på garderoben.. den känns väldigt klassisk.

Du kan förändra den genom att
- Måla om den: den kanske har gulnat i färgen med åren och skulle se bättre ut med lite fräshare vit färg?, Valet av matt och blank färg gör också skillnad. Alternativt kan du göra den lite färgglad med en av dina favoritfärger. Om du är bra med penseln kan du måla stora motiv i blommor eller något abstrakt?, sen finns det ju "fusk" mallar att använda sig av. Man kan även tapetsera.

- Byt handtag på garderoben: det behöver inte vara knoppar, eller klassiska "kökshandtag", det kan vara horisontella avlånga handtag också, som är upp emot 30-40 cm. Finns i alla möjliga material.

- Ta av garderobsdörrarna och förvara dem i källaren: Med textilier kan man skapa mycker personlighet, och variera. Du bara hänger upp ett nytt tygstycke när du känner att du vill ge rummet något annat att uttrycka.

:) Hoppas det gav nått.

jasmina.p
1

#12 När du säger det så tänker jag faktis på hur fula garderoberna är, de sitter ju liksom bara där inbyggt :) ska testa att ta av garderobs dörrarna på engång nu och se hur det kan se ut med gardiner över på ett ugnefär :)

bor i hyres lägenhet så vet inte riktigt hur mycket jag vågar fixa på dörrarna :)

oh-la
1

#13, det gör jättemycket att bara byta handtag, och det får du göra :)

[Jessica-B]
0

#13 Ja bor du hyreslägenhet bör du väl kanske inte renovera dörrarna. :) Men du kan absolut ta av dem och använda dig av tyg istället, eller bara byta handtagen som #13 sa.

Det ger lite olika look beroende på om du väljer att

- ha tyget hängandes platt som panellängder:
Det som är häftigt med panellängder är att man kan sätta upp en gardinstång med dubbla stänger t.ex., så att du har två stycken "spår" som panellängderna kan glida på. Eller också så köper man ett maffigare upphängingssystem. Rekomenderar dock inte Ikeas serie "kvartal", då jag själv haft den. Monteringen var hemsk, och man förstör tyget när man monterar fast det i skenorna. Plus att det gnisslade när man flyttade skenorna/"öppnade" garderoben.

- eller om du har en gardin a la' duschdraperi som ger en "vågig" look:
Gardinstänger är ett billigare alternativ, men man behöver en stadig gardinstång för att det ska bli snyggt och vara av kvalitet. En gardinstång som bågnar är aldrig en hit. :)

jasmina.p
0

#15 super snällt med alla tips, har du själv någon bild på hur det blev hos dig? :)

är inne på att byta handtagen men i framtiden kan det vara kul att variera lite, dvs att sätta upp gardinskena då med något fräsht tyg som passar in till rummet :)

[Jessica-B]
0

#16 jag har dessvärre ingen bild på de jag hade senast i mitt gamla flickrum hos mina föräldrar, dvs. med panellängder. Men jag hade en "gardin" för några år sedan, som jag lät hänga upp. Dvs. duschdraperi-varianten.

Det tygstycke som hänger till vänster om dörren är riktiga gardiner som hänger framför ett mönster. Gardinerna är där fördragna, så fönstret syns inte. Hur som.. för att få in mycket färger och för att inte göra intrycket rörigt, valde jag att ha samma typ av tyg hängandes framför min garderob också. Såhär såg det ut då. Väldigt färgstarkt, men det var så jag trivdes bäst på den tiden! :) Matchade detta till färgstarka mörka väggar.

[Jessica-B]
0

#16 Innan jag flyttade hemifrån körde jag på en öppen garderobsvariant, där jag inredde med vitt. Ser väldigt fräsht och städat ut då. ( Men det gäller att man håller ordning om man inte har något som döljer garderobens insida! ;) )

jasmina.p
0

Snyggt! :D

thildatessie
0

man kan ju köpa fina dekaler eller vad det heter och sätta på dörrarna till garderoben. Tänker på ett par svarta blommor som finns på ikea :) att komma på ett färgtema,ha fina blommor i likadana krukor och ljuslyktor är fint :)

jasmina.p
0

Uppdate! vi målade väggarna vita och möblerade om bara men fortfarande lite pill  här och där :) super smart ide att sätta dekaler på dörrarna jag som ska till ikea idag t.om :D

thildatessie
0

Dekalerna finns på tavelavdelningen :)