Var/hur bor ni?
Jag är nyfiken på hur ni andra här på hemmet iFokus bor.
Själv bor jag i lägenhet i Stockholm idag men funderar på att flytta ut från stan. Kanske ut i skärgården. Kanske till Skåne. Kanske til Hong Kong. Helt klart i alla fall så vill jag ha närhet till vatten på någon sätt, och då gärna lite större vatten än det man hittar i kranen… :)
Hur bor ni idag och hur ser framtiden ut?
// Nicke Nyfiken
ps. Lägg gärna ut bilder om ni vill, själv har jag inga ännu ska försöka fixa det så snart jag kan!
Villa utanför stan. Trivs med friheten att inte bo vägg i vägg med grannen. Nackdelen är resorna till jobbet, men det är det värt.
Tidigare bodde jag i stan och hade tio minuter promenadväg till jobbet. Det fanns fördelar med det också.
Vänliga hälsningar
Niklas
Lägenhet lite utanför Stockholm. Snart kommer jag för första gången bo på mer än 44 kvm. Van att bo två på liten yta och har alltid tyckt att det fungerat bra, men nu när man man ställt in sig på att få en trea istället känns lilla tvåan på 42kvm väääldigt liten.
Mvh // Johan
Hus utanför stan med ganska stor tomt.
Trots att standarden för tillfället i huset är mycket lägre än vad jag är van vid från mina lägenheter tycker jag att villa slår ut lägenhet med god marginal. Frihet i en stor ask ;-)
Tom

Wow. vilket härligt ställe ledar´n - det ser verkligen jättemysigt ut!
// staffan

Vi sålde vår villa ute på Ingarö som var på över 200 kvm och flyttade till en lägenhet i Finland, Vanda, rätt nära flygplatsen. Om någon timme kommer jag att hoppa på bussen för att ta mig dig, en resa på 5 minuter.
Lägenheten och området är ritad av Djugårdsarkitekterna, svensk firma. Herrgårdsforsen är nu populäraste området i Vanda och storhelsingfors.
Den lägenhet vi har är på 100 kvm, utan garage, utan stor tomt, men med mycket större bastu, öppnare planlösning än vad vi hade tidigare.
Vi har inga problem med störande grannar då vi bor högst upp i huset.
Hälsningar
Robert

#5 Jo, vi trivs bra. Har bott här ett år. Läget är kanon.
Kom och hälsa på Staffan!
(Det blev visserligen inte herrgården jag bjöd in dig till förra gången, men…)
;-)
PS #6 Nära flygplats är alltid bra… DS

Bor i en bostadsrätt 4 mil norr om Stockholm men vi har väl börjat kolla in hus marknaden lite smått, dels för att det börjar bli trångbott i våran 3:a men även för att vi börjar tröttna på att ha respektlösa grannar.
Då kommer det bli ut på landet vi flyttar så man kan ha några djur (dock inte hästen) och ungarna kan springa runt fritt.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

(Har tagit bort länken…)
Huset var OK utvändigt då vi köpte det, men invändigt har jag gjort rätt mycket åt ytorna.

#9 Gud så fint, ser inte ut som att det skulle vara i Sverige :o)
Mvh CBA

#10 Nä, det är i Skåne… ;-)
Tack!

Vi bor sedan i sommras i en bostadsrätt, inom vingelavstånd från Umeås krogar. Vi bodde tidigare i utkanten av stan, och när alla trodde att vi skulle köpa hus gick vi mot strömmen och köpte en central lägenhet i stället. Området är nybyggt och trevligt, de som bor här är barnlösa par i vår ålder (som vi) pensionärer, eller medelålders med utflugna barn.
Efter att ha bott i stans utkanter i 6 år så njuter jag av att kunna gå in på stan, eller bara att problematiken med att gå ut och käka en bit mat och ta ett glas vin är löst.
Vi har en trea på 75 + två stora inglasade balkonger (pensionärskuvöser som jag hade tänkt sälja innan jag blev förälskad i det extra rum som det ger nu skulle jag aldrig ge upp inglasningen).

*frust…gapskratt*….pensionärskuvös…*kippar efter luft*
Den var bra, ska jag lägga på minnet :o)
Mvh CBA

Bor i en trea strax norr om Stockholm. Trivs finfint där men nog e man lite sugen på att skaffa ett hus med en tomt. Så någon som har en villa typ 2 mil norr om Stockholm som de vill byta mot en 3:a? :)
Oskar

#4 huset ser jättefint ut!
#14 jo då, jag bor i hus ca 2 mil norr om Sthlm, dock vill jag för allt i världen inte byta bort det:-) Ser ut som en trälåda utifrån gatan, inte alls en hustyp jag tänkt mig, men när man kommer in och ser planlösningen och den alldeles lagoma, frodiga trädgården så blir man salig!

Än så länge verkar 90% av alla iFokus:are bo i/kring Stockholm.
Hur ser ni egentligen på detta med bostad och pris? Ni skulle kunna ta ett jobb med halva lönen och ändå bo bättre om ni flyttade…
Jag har ganska många bekanta i 08-området. Många bor i masonit-stugor som kostat lika mycket som en bättre herrgård kostar i Småland. Och då har ni ändå tre gånger så långt till kontinenten… ;-)
#16: Jag har funderat över det där många gånger. Vad som håller mig kvar i Stockholm är just närheten till stan. Jag tycker om att ha nära dit. Stockholm är ingen stor stad, men det är den största vi har och jag tycker väldigt mycket om den. En annan sak är alla vänner, familj och släkt. Vi umgås mycket och om bara jag skulle flytta bort från stan skulle jag missa det. Har man inte det förstår jag om man är mer lättrörlig.
Sen är förstås frågan vad man menar med att bo bättre. Billigare behöver inte vara bättre. Större och mer påkostat är inte heller nödvändigtvis bättre.
Det där med jobb för halva lönen. Skulle det vara roligare? Jag tror inte att jag hittar ett lika roligt jobb för halva lönen. Däremot är det klart att det kan vara roligt att inte behöva tjäna lika mycket, det vill säga att inte vara beroende av det. Det är man ju mer eller mindre här.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag kan absolut tänka mig att flytta någon annanstans. Men då måste det vara bättre för mig. Att bara få ett större hus för samma pengar räcker inte. Det som skulle kunna få bort mig från all trygghet jag har här är ett varmare klimat. Men då pratar vi inte bonnvischan i södra Sverige ;-) utan en bra bit utanför våra gränser.
Men det blir ändå väldigt svårt att lämna släkt, vänner och trygghet.
Tom
Jag skulle inte heller vilja byta bort Stockholm. För mig är det livskvalitet och lyx att kunna sitta på en klipphäll mitt i skogen och äta skogshuggarlimpa och dricka varm choklad för att sedan en timma senare kunna sitta på ett café mitt i stan och vänta på att eftermiddagsbion ska börja.
För mig är Stockholm att ha tillgång till både staden och landet på en gång. Havet ligger en kort båtresa bort.
Det enda jag egentligen saknar med Stockholm är att ha riktig vinter. Här är det mest slask.
För mig är det värt mer med en tvåa på 42kvm nära Stockholm än en stor villa i villaområdet där mina föräldrar bor.
Sedan har jag ju alla vänner här och familjen är inom 45 minuters bilresa.
Mvh // Johan

#16 Niklas, jo, närhet till familj, släkt och vänner är ett starkt skäl när man väljer bostadsort. Mitt också!
Att bo bättre kan ju vara att kunna få ett liknande hus fast i bättre skick eller bättre utrustat, eller större naturligtvis.
Jag menar inte att ett dåligt betalt jobb är roligare, men jag hör ofta argumentet att man inte kan flytta från storstan för att ett motsvarande jobb har sämre lön utanför storstan. Jag menar att totalekonomin är intressant och då spelar boendekostnad stor roll…
#19 Dina argument är precis de jag använder där jag bor! ;-)
Jag har en timme till Köpenhamn som är större än Stockholm, och med större utbud att resa vidare. Jag har 20 minuter med bil till Helsingborg som har teater, bio, konserter och annat kulturutbud. Jag har 10 minuters promenad till skogen, 15 minuter med cykel till stranden, 20 minuter till Hovs hallar om jag vill ha klippor, 10 minuter med bil till Hallandsåsen om jag vill ha storskog, 5 minuters promenad till min stads city, lika långt till barnens skolor.
Och jag bor alltså centralt i stor välutrustad villa till kostnaden för en liten lägenhet i Stockholm….
Men var och en blir salig på sin tro… ;-)

Jag bor i Göteborg det tar ungefär 20 minuter med bil till centrala delarna och knappt 10 minuter till Kungälv J Från vår balkong se man paddocken och en av häst hagarna, sen en liten verkstad som också innehåller ett litet stall efter verkstaden ser man några små gårdar och älven och längst bort själva Kungälv. Jag stor trivs i mitt paradis eftersom området mellan verkstaden och Kungälv är naturreservat kommer det heller inte att bli någon bebyggelse där.
På andra sidan vägen så planeras en golfbarna, man kanske ska damma av det gröna kortet J
Huset är lite i största laget, men garaget är perfekt med sina 64 kvadratmeter och ihopbyggt med stallet med plats för tre hästar. Nackdelen med läget är att det är dåligt med ridvägar och att man får ringa efter bussen på kvällar och helger L

-Alla vet väll hur vi/jag bor??
Långt långt ute på landet enligt vissa och ganska nära stan enligt andra.
I vallentuna några mil norr om sthlm på en liten hästgård, i ett rött hus med vita knutar och från sovrumsfönstret och köksfönstret ser jag mina hästar betandes.
-En riktig idyll men ibland skulle vi gärna byta tillbax mot lägenhet i centrala sthlm.
Ska fixa lite bilder..
/Linda

Om någon vill flytta till USA så kanske något av dessa objekt kan vara av intresse? :)
För övrigt så stannar jag nog kvar i Stockholm pga av att det är en otroligt vacker och trevlig stad, inte för stor men inte heller för liten, men framförallt för att min släkt och mina vänner bor här. Jobb skulle jag nog kunna hitta kul på andra ställen så det är inte det som håller mig kvar.
Det optimala för mig skulle nog vara ett hus i någon trevlig stockholms-förort och sedan ett sommarställe vid vattnet någonstans…
Oskar

#23 En egen golfbana, hm kanske är värt att inhandla stugan ändå?
Fast var det inget stall till?

centralt i metropolen gävle =) tvåa på 64kvm.
trivs väldigt bra och har beslutat mej för att bo kvar trots att min (fd) sambo ska flytta. det kommer bli lite kämpigare ekonomiskt men jag väljer det då jag trivs så bra.
ska ta o lägga in en bild nån gång.
>ledarn, det var ett tjusigt hus!
Vi bor på landet en bit utanför Vasa i svenskfinland. Vårt hus är egentligen alldeles för stort för oss numera då barnen flyttat hemifrån (över 200 kvadratmeter), men vi trivs utmärkt med öppna landskap, stillhet och kompakt mörker utanför tomtgränsen såhär på höst och vinter. Ska just gå på en promenad i den ljumma höstkvällen och bara njuta av det rofyllda mörkret.
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bo i stan, utan minns med fasa studieåren och ekandet i det stora trapphuset där vi bodde. Trafikbullret vande jag mig aldrig med och inte heller asfaltöknen och betongklumparna till hus.
Kom till sthlm för ca tre år sedan och det är det bästa jag har gjort. Har inte tagit klivet å skaffat en bostadsrätt ännu så jag hyr i andra hand i lilla underbara Årsta. Nära till natur och den stora staden…

Hallo, just blivit medlem här på hemmet iFokus..
Jag bor i en villa med mina föäldrar och syskon, här har vi bott i snart 20 år. Och under de åren har det hänt mycket med vårat hus.
När vi flyttade hit så var vi(eller de, ja va inte född) en familj på 4 personer som hittade en lite mysig vill på 90 kvm. Den var lagom till en början. Men när familjen växte till 6 personer och två djur så fick vi bygga ut lite. Det fler flera rum och ett dubbel garage.
Nu är huset på 430kvm med ett dubbelgarage och en lägenhet på garaget som vi hyr ut till en 'tant' och en lägenhet i huset där mormor bor. Och så har vi fått en pool.
Vi är nu fortfarande 6 personer i huset men min äldsta bror har flyttat till egen villa, men han längtar nog hem. Han är här och äter några ggr i veckan =).
Och sedan på helgerna bor jag i Bålsta i en etta med min kille och ibland på landet som också ligger i Bålsta som nästan är granne med stallet.
Så det är så jag bor =)
/Linnea

#28 Ja erat hus är verkligen så läcker och stort.
-Måste nästan lägga ut bilder så folk kan få lite insperation.
Jag och min sambo bor i en lägenhet i bromma men vi har precis bokat ett radhus ute på Gällsta ö / Ekerö. så himla fint. Utsikt över mälaren….

#31 Vad kul lycka till med flytten!
Bor i villa me morsan i norra halland, västkusten… Havsutsikt nästan 90 grader från altanen… Stor tomt, 25 minuter med bil till Göteborg. Jag trivs, sådär… Ska flytta till Spanien så småningom hade jag tänkt mig, för några år iaf :)

Bor i villa ca 2 mil utanför Gävle. Lugnt och fint med tanke på djur och barn. Litet villa område med den typiska "inavels" principen. Alla är släkt med alla och vi utbölingar blir väl acepterade om ca hundra år. Men om man vill ha lugn och ro och bry sig om sig själv så passar det fint.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Bor på en liten gård 2,5ha mark i utkanten av ett samhälle.Har ca 4 mil till Borås ca 4 mil till Ulricehamn och ca 3,5 mil till Gislaved mao ca 20-30 min till städerna runt omkring via riksväg 27 men här finns det mesta så man behöver sällan åka i väg för att tex handla. Huspriserna här är extremt låga. läste för några år sedan att prisutväcklingen här har varit den lägsta i landet så man får mycket för pengarna! Borås har tydligen dom lägsta matpriserna i landet har jag hört och vi har ungefär samma prisnivå! Här finns buss och tågförbindelser så man kan ta sig till stora delar av landet.summa summarium är att här bor vi billigt och bra!

Sandy, Kul att få se hur du bor. Det ser ut som ett trevligt hus!
Tom

jag bor i en liten by mellan kristianstad och hässleholm. här är väl en 20 hus (2 kyrkor). vi har ett hus på 65 kvm som det är nu, men håller på att renovera ovanvåningen (blir ca 40 kvm till).
till huset tillhör ett stall/garage där vi ska börja inreda boxar nu snart. vi har ett hektar mark och egen bäck med kräftor i ;).
bakom vår hage har vi en stor skog. fast hela byn är ju nästan omringad av skog. det tar mig ca 15 minuter att köra in till kristianstad och 25 till mitt jobb i hässleholm.
trivs som fisken i vattnet där vi bor, flyttade upp hit från malmö för 1,5 år sen. det är en av de bästa saker jag har gjort. helt underbart!
flygfoto över vår lilla by.
#39, Det är kul att det finna människor som går helt mot strömmen och flyttar från städerna. Roligt att se hur du bor Lisette!
Tom
Vi bor - snart - i ett parhus i Nacka på ca 120 kvadrat, och en liten tomt.

Vi bor på landet i södra Skåne.
Vår gård är en liten trelängad lantgård, byggd 1885 och nästan aldrig renoverad innan vi flyttade in på sommaren 2001.
Det betyder stooort renoveringsbehov!
Vi försöker nu få till ett bekvämt boende men ändå behålla den gamla karaktären på gården.
Bilden visar boningshuet och den gamla loglängan, där vi har en liten lägenhet som vi bor i under renoveringstiden.
Den som vill se mer av gården och några renoveringsbilder, kan gå in här.
För mig är det här drömboendet. Här vill jag stanna så länge jag kan!

elenor, åh vilket fint hus, själva renoveringsbehovsbiten tilltalar mig väl inte direkt, men ack så härligt boendet ser ut!!

Tack för de berömmande orden Pia!
Trots att så mycket återstår att renovera, så njuter vi av livet varje dag här. Men visst längtar vi också till den dag då vi kan börja använda fritiden till lite annat också, inte bara renovering.

Det är som med att skaffa sig en sommarstuga med renoveringsbehov, man måste stundom ta sig tid att bara njuta av att ströva runt i nattlinnet barfota på sin alldeles egna gräsmatta, morgonfikat på förstutrappen och humlan i blomsterrabatten. Inte att förglömma saft och bulle i syrenbersån - just den känslan får jag av ert hus, hus i Skånelänge-modell är såå charmigt, förstår att ni njuter av ert härliga boende!

Vilket vackert hus ni bor i ledar´n! Hör båda sidobyggnaderna också till er?
Det högra huset med trekantiga fönster ser spännande ut. Är det en gäststuga eller kanske ett växtrum?

Vi bor i en tvåa i Saltskog, Södertälje sen snart två år tillbaka och trivs som bara den.
Själva lägenheten är uppbyggd som så att köket och vardagsrummet är ett stort rum, sen ett stort sovrum, lagom stor hall, stor balkong och relativt stort badrum (fast vi har dock bara dusch, tyvärr).
Vi funderar på att spara ihop så vi kanske kan måla om någon gång också, har inga planer på att flytta på ett tag. ;)
#46 Tack! Båda hör till.
Högra delen är en separat lägenhet med ett rum, käk och wc/dusch. Vänstra delen är tillbyggt sovrum som är ihopbyggt med huset, tillsammans med en liten byggnad som tidigare varit helt separat.
Så planlösningen är lite speciell…

#37 Ehh..längtar du efter besök?
-Tänkte er adress fanns med..Det e faktist internet…
Vi bor i Knivsta i ett radhus några mil norr om Sthlm.
30 min till Sthlm, 15 min till Uppsala, 15 min till Arlanda med bil men tåget går inte långsammare det. Nära till allt så att säga utan att bo mitt i smeten. Barnen har, om de sniglar, 2 minuter till skolan.
Jag vill inte bo kvar i Sverige, är patriot men är så less på snö och slask.
När barnen flyttat hemmifrån ser jag mig själv i Afrika eller Australien. Om jag blir strutsfarmare eller trädvårdare är inte så noga bara det är varmt.
Var sak har sin tid och när "min tid" kommer så har jag säkert ändrat mig om var i världen jag vill bo…den som lever får se =)
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Bor i ett litet rött pepparkakshus norr om Stockholm med mycket charm men liten boyta. Friheten med tomt väger dock upp den lilla boytan. Njuter av att kunna blicka ut över träden och gräset runt huset och fascineras av hur tyst det kan bli. (Har bott i lägenhet de senaste åren.)
Längtar till vårsolen börjar värma så att jag kan få sitta på trappan i solen och dricka te och vänta på att de första fräknarna ska dyka upp på näsan.

Radhus norr om Stockholm. 117 kvm låter kanske stort, men det är uppdelat på 5 rok och vi är 7 personer i vår familj, så lite springer vi allt på varandras tår emellanåt. Men vi stormtrivs. Vi har ett gavelhus, ut mot skogen, så det känns nästan som att bo i villa.
Och innan detta bodde vi i drygt ett år i 3 rok, så detta känns enormt i jämförelse.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Gård i skogen med havet inom 5 min gångväg. Vi stor trivs och lär inte flytta på dom närmsta åren.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#53 Det var ett liiiitet hus…

#52 #53 Hej är Ni här också? Det var ett litet pepparkakshus du hade Milla ;-).
Jag bor i en lantbruksfastighet i Dalarna. Stamfastigheten har anor från 1634, men är flyttad och uppbyggd i slutet av 1800-talet. Det är gammalt med andra ord. Vi har kakelugn, vedspisar som jag värderar högt. En viss mysfaktor :-). Ladugården är byggd på 1920-talet, mitt nuvarande stall.
Tycker det är superkul med gamla hus, renoveringar etc. men tyvärr räcker inte tiden till för det. Man tröttnar också på det när det ingått i jobbet med färg, kakel, tapeter hela dagarna .
Flirta på du Anders! =)
Tom
PS. Du kanske skulle tala om vilken sajt du syftade på…
Jag tänkte man får ju anstränga sig lite… 
(T.ex titta på min sida, genom att klicka på mitt namn) 
Sorry, jag tänkte närmast på att vi haft en hel del diskussioner om äldre hus på Proveniens. Diskussioner om ursprung, renovering osv…
Ibland har diskussionerna hoppat över hit till Hemmet - läs t.ex här.
Jag tycker det är kul när man hittar beröringspunkter mellan sajterna!
Haha, ni är då roliga !
Bilder, ja. Återkommer med det….

Korsbefruktning även kallat…:)

#49 - det finns inte bara en häggvägen i sverige..
Jag bor i en tvåa på 53 kvadrat men ska flytta till en 4:a på 95 kvadrat om två veckor!
Just nu bor jag i Lindesberg i den 2:a på 63kvm. Tyvärr har jag ingen bild att visa på lägenheten jag bor i. Det är mest för att jag tycker att den är riktigt trist. Men jag har en bild på hur det ser ut när man kommer in till lindesberg turistvägen. 
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Madde, Vad mysigt det ser ut!
Tom
Ja det är riktigt mysigt. Killen och jag vi trivs båda här. Ingen av oss är från Lindesberg från början nu har vi bott här i 2 år. =)

Jag bor i en liten by utanför Alingsås i Västergötland.Vi har en gård här med plats för lite djur.Huset är gammalt och behöver renoveras både här och där. Flyttade dit för några år sedan. Har tidigare levt mitt liv både i storstad och småstad. Är ursprungligen från Göteborg.

Vad härligt det ser ut Kerstin!

Bor i lägenhet i Stockholm och stuga i skärgården.

#73 Då bor du i närheten av min storasyster…:) Jag har alltid (så klart) tyckt att det varit ett så coolt namn på ett kvarter…:)

Förstår det 

#73 (Christina)
Vår formgivare Jesper bodde i många år i ett rött hus på Tavastgatan, på våning 2 eller 3 tror jag det var.
Förresten, är det inte där i krokarna det ligger en riktigt bra libanesisk restaurang?
// staffan

Jag bor i centrala Eskilstuna.Tar en timme med tåg till Sthlm Det tar ca 10 min att vingla hem från krogen. Jag o min pojkvän har väl börjat kolla lite efter hus men de är så himla dyra…så vi får vnta o se om priserna sjunker.
Båda två vill ut på landet Mikke vill ha garage till gamla bilen o jag vill ha stall…
Här kommer iaf lite bilder på min lght ja ett av rummen iaf. När jag hade möblerat om…
Marre, hus blir bara billigare där ingen vill bo. För attraktivare områden gäller det omvända. Så om du vill bo där någon annan också vill bo är det bara att hosta upp slantarna och köpa huset så fort som möjligt så är du med på värdestegringen istället för att stå utanför.
Tom

Men här är alla hus dyra, finns ett hus inte så centralt, utan El o Vatten det huset begär de 400 000:- för. Vet inte hur man lägger in länk…
Då låter det som att du ska slå till så fort som möjligt eftersom det troligen inte blir billigare…
Tom
Oj vad mycket fina bilder! Min husabstinens ökade förvånansvärt mycket. Bor idag solo i 2,5-rums bostadsrätt i centrala Malmö.
Ska dock läsa i Stockholm från och med augusti så om någon vill ha en inneboende i sin centrala bostad där så hojta gärna till på maria.z@comhem.se eller om någon behöver hyra min möblerade lägenhet under höstterminen.

Bor i lägenhet mitt i Stockholm. Valt att bo på Östermalm bara för att det är så nära till Djurgården och Gärdet och Lill-Janskogen…. Det är max 3 minuters promenad för att hamna mitt i skogen, och detta trots att vi har 5 minuter till Stureplan. Det är härligt tycker jag. Det blir nog dock hus framöver, men det dröjer ett tag….
Jag är nog den enda Norrbottningen här verkar det som. Jag bor i kuststaden Kalix, (ca 100 mil från Stockholm) ett litet gult trähus på 95 kvm, enplans utan källare med fjärrvärme i ett vanligt villaområde från 60-talet. Hittar inte kabeln från kameran till datorn så jag kan inte visa några bilder. Än. Jag flyttade hit för tre år sen från 21 kvm på Götgatsbacken i Sthlm. Det absolut bästa är trädgården. Det jag saknar mest från Sthlm kommer hit till jul, nämligen IKEA .
Kalix har jag många roliga minnen från eftersom min bästa vän bodde där förut. Han bodde i Innanbäcken.
Tom
Underligt nog (eftersom Kalix ändå är så litet) så är det alltid någon som har varit där, jag blir lika förvånad varje gång. Jag bor dock inte i Innanbäcken som ligger ute på landet, utan mer i city
Jo jag vet att Innanbäcken räknas som lite utanför men som jag ser det är hela Kalix lite utanför ;-)
Tom

Jag bor 5 minuter ifrån city i Eskilstuna i ett område vid namn Årby. Det är tyvärr ganska stökigt med mycket bråk och liv här om nätterna. Men ändå trivs jag så bra här. Jag älskar att vara i centrum av allt kaos där ingen stilla stund råder. Ljudet av de oändliga sirenerna vänjer man sig fort vid. :-)
Vi har grannar som spelar hög musik om nätterna och festar för fullt på balkongen. Men det är heller ingenting jag direkt störs av.
Jag älskar mitt område men jag skulle hemskt gärna villja byta lägenhet. Vi bor aldeles för litet. Vi har en 3:a med två stycken små rum och ett normal-stort vardagsrum. Det delar vi på 4 pers. Lägenheten är i stort sett fallfärdigt med många trasiga tapeter, golv, möbler och dörrar. :-)
Har bifogat en bild på hur det ser ut ifrån taket på byggnaden jag bor i.
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Edit: Det verkar inte gå att ladda upp bilder för tillfället. Därför lägger jag bilden i mitt fotoalbum här på iFokus. :-)
Edit2: Nähä, där gick det heller inte att ladda upp utan att det irriterande .NET error meddelandet visas. Ni får vänta en stund tills det är fixat. :-)
Vi väntar med spänning på bilden! Kul att läsa att du trivs trots förutsättningarna.
Tom

Jag vet inte vad det är men du är verkligen bra på att få till dina bilder Jim.
Kul att få se ditt område.
Tom

#89 Är det husen som en gång i tiden var prickiga….? Ligger en ica butik i första huset mot stora vägen om jag inte missminner mig….??

Terrierlina. Dom har då aldrig varit prickiga så länge jag har bott här. :-) Men en ICA butik låg mellan dom två största husen mot stora vägen, men de stängde förra året och kvar ligger nu bara kiosken och pizzerian. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Jag bor i en lägenhet i Solna utanför Stockholm tillsammans med min lilla katt. Det känns som att jag precis flyttade dit, men det är redan ett halvår sedan nu!!

#92 Nähä, kanske är andra hus. De jag tänker på ligger på höger sida om man svänger av E18 och åker in mot stan. Och det är säkert 15-20 år sen de va prickiga :-)

Terrierlina. Det är precis dom husen jag bor i. Men som du säger så var det säkert 15-20 år sedan dom var prickiga. Det var dock ingenting jag visste om. Ska kolla upp det och se om jag hittar någon gammal bild på husen. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Ha, ha, va kul! Min farmor och farfar bodde där när jag var liten! Det borde ju finnas gamla bilder någonstans… Kul iallafall!
Hälsningar
Lina

#97 Oj, är alla hus som syns på bilden era?! Då förstår jag att ni har att göra. Men det ser väldigt härligt ut. Har ni djur också?
så här bor vi snart 

Ja, Madeleine det är våra hus allihopa. Vi har bara 6 Gutefår för att inte det ska bli alldeles tomt i ladugården. Vi tycker allt att vi bor ganska vackert.
vart tog bilden vägen???
provar här igen…

Bor i en bostadsrätt i centrala göteborg, alldeles vid liseberg.
Letar för fullt efter ett hus i mölndal, men det är inte lätt att hitta något som både är bra, och med hyfsat utgångspris.. Det är många krav och önskemål som skall tillfredställas :)

Bor lägenhet i södra StorStockholm, närmare bestämt i "Bästa svängen" Hökarängen med sambo och 3 stycken gnagare.
Hej Intressant att läsa hur ni bor och fina bilder.Tyvärr har jag strul med min hårddisk,så jag jag använder min sambos bärbara dator där jag inte kommer åt några bilder. (Hoppsan,det verkar som min sambo har lyckats "reparera"min hårddisk)
Jag bor 3 mil utanför Östersund mot Åre till(läs under mina sidor).Vi har bott i eget hus i 31 år nu och trivs med det. Men huset är ganska jobbigt med trappor mellan våningarna men så småningom så kommer den dag då vi får ta och sälja och flytta. Vi bor lantligt,nära till skog och mark.ca 8-9 mil till Åre,ja det finns ju fjälltrakter på andra håll här också.
Numera,så är det nog ganska dyrt att köpa hus och lägenheter här uppe också.Efter 31 år bor vi ganska så billigt där vi bor,men jag kan erkänna att det vore lättsammare att bo närmare sta´n.Egentligen finns det ingenting som binder oss längre till orten,utflugna är barnen osv.
Skulle så gärna ha velat flytta tillbaka till det vackra Frösön,där kan man nog hitta något lugnt ställe också.Gång och cykelavstånd till Östersund lätt att utan för stort besvär nå kulturutbud m.m. Tyvärr.är det sant som en del av er andra skriver,att det kan vara svårt att flytta längre bort,då vi har barn,släkt,vänner och bekanta här.
psson, det ser trevligt ut!
Tom
Ca 1600-talet tror jag. Gården ska ha varit i Axel Oxelstjärnas ägo vid något tillfälle. Det skulle inte förvåna mig om det är ett av de äldsta godsen som fortfarande är i drift.
Så gammalt,då var jag ganska nära med 1700 tal,1800 tal var jag tveksam till. Nää då jag är ingen storexpert på gamla hus,men det är intressant och då är det roligt att ta reda på mer. Ett imponerande hus är det verkligen. Har ni forskat något om husets historia och om vilka som har bott där? Är det gammal interiör också? Kulturskyddat?
Gammal interiör nej, Kultur skyddat ja. Jag vet inte så mycket om det själv… jag bor bara här?! Galet eller hur? Det heter Värnanäs egendom. Ska försöka snoka fram lite fler bilder på resten och lite mer information.
Vi flyttade till Skåne och jo, efter fyra år har jag slutat längta tillbaka till Göteborg :) Vi bor i villa i ett villaområde ca 4-5 km från city. Vi har nära till dagis och kan cykla till jobbet. Perfekt. Men om jag får mycket pengar och har råd att köpa hus i Göteborg och vi hittar jobb där så flyttar åtminstone jag gärna tillbaka. Men villa ska det vara - helt oberoende, inte störd av grannar, egen trädgård, inget tjafs om grillrök osv.
Jag och mina två barn bor i ett litet radhus i Vallentuna. Huset i sig är väl inte det vackraste, byggt -78, men läget är mysigt och jättetrevliga grannar. Med barn är det utmärkt att bo så här, massor av ungar på gatan som springer in och ut hos varandra. Å en liten tomt så att det inte blir instängt som jag kan tycka att det blir i en lägenhet. Men visst gäller det att man är social och tycker det är kul med grannar. Vi trivs jättebra!
Tack Tom! Ja jag vet att jag är dålig på att surfa runt på nätet men nu är jag i alla fall här. Det finns ju massor med skoj att läsa om.
Visst gör det!
Du kanske skulle skaffa bredband ;-)
Tom

Mysigt Staffan!
Tom

Håller med, mysigt!
Just nu bor vi i en hyreslägenhet, men i framtiden hoppas jag på att hitta ett mysigt och ganska regält hus med källare och vind ganska så centralt.
#42 #83
Så fantastiskt vackert.
Vilka foton.
Lycka till med er renovering.
Näe du är inte ensam norrlänning
Själv bor jag i ett hus i östJämtland
Med man och 7 katter.
Besök gärna min hemsida.
Jenna
Är det järnvägen ni har runt knuten? Låter det inte illa? Är det risk för att barnen springer ivägen för tåget?
Tom

#123 Oh så fint, de där gamla "stationshusen" i tegel är SÅ fina!
Men jag undrar som #124?

Vad vackert ni bor.
staffan#det där ser ju helt underbart ut.
Själv bor jag och min pojkvänn rätt så centralt i Göteborg,men nu är det dags för oss attt flytta,vi har visserligen bara bott här i 4 månader,men nu ska vi flytta upp till Dalarna,de ska bli så härligt,jag vill bo mer i "lant miljö"jag är ingen stads tjej:)

Jag och sambon bor på en tvåa på bottenvåningen i en 3 våningshus i Stockholm. Lägenheten är på 54 kvadrat vilket känns lite litet.
Det tar ungefär 30 minuter ta sig in till stan med t-banan och det känns rätt bra.
Vi båda vill köpa en villa i framtiden men det är oklart vart.
Hej,bor på en liten hästgård utanför Vimmerby (Astrid Lindgrens stad) Bor tillsammans med min sambo och våra två söner 2 och 4 år.Huset är nog lagom men det finns för nåra sovrum men dem är stora så vi funderar på att bygga om lite.Men det får vi ju se när det blir av.Har bild på huset men av nån anledning så kan jag inte lägga in bilder längre,varför vet jag inte då jag inte är så haj på datorer.
Det funkade visst,vet inte hur jag gjorde =)
Jag bor ute i skogen i utkanten av upplands Väsby. Det är mycket bra då vi har 5 stora hudar och har vår 2000 kvm tomt inhägnad så de inte rymmer upp i skogen. När vi köpte hustet betraktades objektet som både centralt och lantligt. Man kan också säga att det är varken eller. Vi är dock nöjda, men när grabben växer upp så blir det långt att skjuta till kompisar mm.

Vad roligt det är att se hur ni alla bor!
Ska själv måla om hemma, troligtvis redan till helgen, kanske kan ta någon bild efter det och lägga in här i tråden… :)
// staffan
Vi bor just nu i radhus på centrala Ekerö, men letar aktivt efter något mer lantligt.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag bor i en liten by vid namn Grillby, spm är 1,5 mil från Enköping mot Bålstad. Vi flyttade hit 1:a Aprill förra året från Stockholm, där jag bott i 40 år. Jag (vi) ville ut till friheten och lugnet. Tråkigt nog blev jag med många andra varslade i samma veva så nu är jag abetslös, vilket ställer sina krav och problem med att behålla huset. Vi vill nämligen flytta till ett större hus med större tomt så jag kan börja odla grönsaker igen vilket jag nu ej har plats för, men först behöver jag ett jobb och det är fasen i mig inte lätt idag…… Suck!
Här är en sommarbild av huset vi nu bor i.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Lång tråd 
Jag bor på ett ställe som heter Kärleken
Och det ligger inte i Stockholmstrakten.
Lovisa
sitter man här och småsurfar runt och vad får man se….. min barndoms område årby i eskilstuna.
#87 jag har hört att det inte är så trevligt i gamla årby längre när jag bodde där var det ganska lugnt och fullt med barnfamiljer (70-talet).
numera bor jag på en gård i borlänge, dalarna. jag trivs ypperligt då jag här får ytor både inomhus och utomhus för en rimlig peng. min familj (4st) bor på 160kvm +40kvm källare där det finns plats för biosalong och keramikverkstad. sedan jag fått barn har jag prioriterat en mindre stad och eftersom vi bor i lantmiljö kan barnen springa helt fritt i den lilla by vi bor i. detta gör livet mycket enklare för både vuxna och barn tycker jag. Stort köpcentrum finns inom 5-10minuter samtidigt som ladorna duggar tätt.
jag vill helt klart slå ett slag för att lämna storstäderna dock skulle jag själv inte välja att flytta till en stad som är väldigt liten. jag bodde ett år i avesta där jag höll på att få krupp. FÖR LITET!
#19 vi har även biografer här som visar filmer varje kväll….hehe
kvalificerade arbeten finns även här, vi har tex två statliga verk i staden och ett flertal stora internationellt verksamma företag. sjukhus finns naturligtvis även här och likaså flygplats som tar dig till arlanda på 25minuter. jag tror att man kan hitta bra arbeten på de flesta mindre orter i sverige och nu öppnar sig även möjligheten att arbeta på distans mer och mer. inget ont om de som väljer att bo kvar i stockholm men jag vill påtala att det finns bra alternativ.
/Mariana

Hittade denna länk igen…nu ska jag äntligen flytta!!! Bor just nu 10 min gångavstånd från stan i Eskilstuna. Men nu har vi hittat en lägenhet på landet!!! Ca 2,5 mil från centrum! Kommer att ha ca tvåhundra meter till stallet! Och två mil närmare jobbet när jag väl börjar jobba efter mammaledigheten!
Det känns helt underbart. Har tyvärr inte några bilder därifrån men det kanske kommer senare!!!

Sitter mitt ute på vischan i en stor u-formad gård, belägen i ett naturskyddat område. Arbetar hemifrån men har bara minuter till E65 som tar mig till alla möjliga ställen. Köpenhamn på en bra bit under 1 timme t ex. Vill jag flyga är det ca 15 min till Sturup.
Jag känner frihet och ro här. Som f.d. Malmöit behöver man stressa av :)

jag har tittat på bilderna, och jag är rätt nöjd, men skulle jag behöva flytta eller vann några millioner, skulle jag nog be Elinor #42 att lämna över sin bostad. Den bild jag skickar med är från trädgården sett, och det var efter det stora snöfallet 2003.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Jag flyttar på lördag äntligen in i vår nybyggda villa. 150 kvadrats enplanare mitt på landet a la Bullerbyn, men ynka 10 minuter från Uppsala. Hästar bakom och framför huset och några få hus i "byn" som vi ligger i utkanten av. Ska bli såååå härligt efter 1,5 års slit med bygget (gillar inte längre byggnadsnämnder, kommunen i allmänhet, telia, vattenfall, lantmäteriet, vägverket mfl mfl, mycket strul har de givit oss på vägen).
Fotot är på finrummet (huset är inte målat på utsidan än, ska bli mörkgrått med röda karmar och hörn). Dock lite suddigt foto iom att jag inte hade koll på slutarhastigheten på nya kameran denna kväll. :-)
För ett halvår sen köpte vi en liten stuga med stora renoveringsbehov =) Innan så bodde vi i lägenhet i Stenungsund. Jag hade 4 min väg till jobbet (med bilen - jag är ganska lat) nu har jag 7 minuters väg istället. :) Förutom renoveringskostnaderna så räknar vi med lägre totalkostnad än i lägenheten. Jaja, här bor vi nu och våra tre katter trivs massa bättre här än i lgh.

dcos, du har en juste tomt och hus.
Vi bor i en lägenhet på ca 129 kvm i Solna Stockholm .Precis bredvid Råsunda så det blir mycket fotboll vi är AIK -are hela familjen. Det känns bra att bo i stan nu när pojkarna är stora när dom var små bodde vi på Värmdö det kan jag sakna lugnet och havet.
Bor i en liten fiskeby i Skåne. I ett hus m gubbe o 3 barn. Det är ett gammalt -50talshus m hängtegel som renoverats i MÅNGA år. från källare upp till taket o lite tillbygge också. Huset var fyrkantigt förr.
2 mil till Kristianstad 1mil till närmsta affär, inga bussförbindelser, insnöade vid minsta lilla snöstorm. Alla känner alla. 20 familjer som bor här året runt ungefär…och jag älskar det! Det enda jag saknar är stall vid vårt hus.

Jag bor också på Österlen. Hus som vi renoverar som galningar. Senaste projektet är ett tillbygge på 180 kvm , två bed och breakfast rum, keramikverkstad med butik.
Och vi blir också insnöade jämt!
Bor på en Gotlandsgård 8 km från Hemse närmare bestämt i Lojsta, Russens hem!
Vi håller på att renovera upp huset, så det ser inte riktigt ut som på bilderna. Det finns två vardagsrum, men det stora är idag utrymt och håller på att byggas om till kök.
Vi är en familj på 5 personer och har 8 rum och kök i dagsläget, vilket ska göras om till 7 rum och kök. Huset är ca 240 kvm stort och så tillhör en flygel som ska renoveras och ett underbart stall som är renoverat. :-)
#151 om du menar mig bor jag ej på Österlen. Vi bor nästan längst upp vid kuststräckan i östra Skåne. Precis på gränsen till Blekinge…vid skånes enda skärgård…tror jag de brukar kalla det…(dock ej hundra)

#154, Det är väl ganska så blåsigt sådär i skärgården nere i Skåne?
#155 nej inte överdrivet blåsigt… men visst kan här blåsa! allra helst när det stormar som senaste snöovädret! USCH!!! …ngn grad kallare har vi nog dock pga av läget av byn. Dock värst vid hamnen…

#156 Jag har bott nere i Skåne under 15 års tid och vet att det blåser utav he….e även om man inte bor vid kusten.

Jag har nyligen flyttat, köpte det här huset i Backe som ligger i Jämtland. Jag trivs enormt och håller just nu på och tapetserar om några rum.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
#157 jag bott här hela mitt 32 åriga liv(förutom 3 år i Umeå) o så j-l blåser det inte. Det är väl dock vad man är van vid. Visst tar det i ibland men inte är det ngr stormar alltid!
Du måste haft otur o hamnat i en rejäl fläkt…
var ett jättefint hus margareta. =)

Just nu bor jag så här…..http://www.hemnet.se/a.asp?id=3537697&q=1&s=4
Men kommer att flytta i maj…
Trivs du med Stockholm men vill flytta så är ju Karlskrona ett ypperligt alternativ! Upplagt som Stockholm, lite storstadspuls men ändå landet… Havet finns precis överallt runt hela stan och skärgården är vidunerligt vacker… Har precis lämnat den efter 20 år för skogens lockelse… Mitt hus finns i mitt fotoalbum.
Bor i en två på 63 kvm med sambo och 6 illrar i Nyköping 10 mil söder om Sthlm.

Som ensam mamma så skulle jag flytta till min hemstad. Eftersom jag hade barn så behövde jag minst en 3:a….. Problemet är att i norrland så håller de samma priser som i sthlm och det var jag inte intresserad av utan jag köpte en kåk istället. Halva boendekostnaden på en gång. Dom fullständigt skänker bort husen. Underbart tycker jag..
Falköping i en blå villa på 129 kvadrat.

Bor på Åland (finland), hur man än beter sig så har man vatten överallt det tar inte mer en lite över en timme & köra från ena sidan till den andra av denna ö =) Själv bor jag på en bond gård vi har ett ganska stort hus jag & min sambo som har lite smårenovering objekt lite här & där men väldigt mysigt. (väldigt dålig bild från en mulen dag)

#168#169 WOW!!! Sån kåk vill jag också ha!!! Stor och härlig. Jag är så barnsligt förtjust i snickarglädje att jag såg på en gång vad mycket krusiduller man skulle kunna ha där…
Jag bor om södra sthlm. I villa nära havet. Har bott här sedan 1990 

#170 Det finns gott om snickar glädje & kanske lite minder "glädje" =) Som vi måste göra & som vi skulle vilja ha gjort synd att vi båda har tummen på fel ställe när det gäller att snickra =/ Tur att man har svärfar, vänner & sambons händiga syster =)
Jag flydde storstaden, flyttade till de "stora skogarna i norr" och såg samtidigt till att inte har problem med fritidssysselsättning på många år framöver. Huset ser lite annorlunda ut nu men jag har inga bra foton av det än. Sakta men säkert…
Inbiten Stockholmare men stan ligger ju faktiskt bara en timme bort med flyget.

#173 Hejja gumman!!!!!! Tror du jag fick en chock när jag kände igen min drömkåk…
Vi bor i ett hus i Trelleborg i skåne. Är född och uppvuxen här. Jag skulle aldrig kunna flytta härifrån, men rekomenderar ingen att flytta hit.
Här finns bara lastbilar, fulla belgiska chaufförer, orent havsvatten och fruktansvärd tånglukt….men ändå… Åhhhh Trelleborg.
Rapsfälten överallt som står i blom i maj/juni skiftet, blommor överallt. Och kanske det bästa….30 min till Tivoli i Köpenhamn.
#174 Komma och hjälpa till då kanske ;)
#176, Det verkar lite kluvet att inte kunna flytta men ändå inte vilja rekomendera någon att flytta dig :-)
Tom

#177 Jajjamensan!!!! Bara jag inte haft så tufft schema just nu…. Har alltid velat ha din kåk ju…*suck* livet känns orättvist ibland…….
Jag vill ha stan för mig själv…hihi. Nej, men helt ärligt så är det nog så att man blir beroende när man växt upp där. Vet var allt finns, kan blunda och gå till Konsum osv. Man blir bekväm helt enkelt.

Här kommer en vårfärsk bild av vår bostad, nära växjö
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Bor i 2rok lght i Luleå med min sambo och djuren
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hus mitt i Nora från 1850..Lägenhet i ena änden och butik/verkstad i andra änden
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
abbi, har du någon bild som vi kan få se? Jag blir så nyfiken på ditt hus. Speciellt med tanke på era duster med värden.
Tom
Här är en bild från insidan av husets gård där jag har utställningar ..
Här är en bild från gatan där butikens ingång är..man ser lite av sovrummen längre ner på gatan oxå… har ingen bra bild på punchverandan i den andra trädgården får ta en när det blir bra väder*L*

Jag bor i en etta på 41 kvadrat med min kille. Vi ska väl försöka byta lägenhet så vi får en tvåa som är lite större iaf. Det är bra trångt som det är nu. Jag har bott i lägenheten själv innan han flyttade in, så det känns som om hans saker inte får plats riktigt =/
Men drömmen för oss båda är ett hus på landet. Men inte för långt bort bara. En enplansvilla helst, utan insyn från grannar. Men det kommer i framtiden. En sak i sänder.
Bor i en 2a på 61 kvadrat. Är suhen på bostadsrätt, då en 3a eller 4a, får väl se vart framtiden för oss ;)
I ett gammalt tegelhus i Skåne.

Bor i bostadsrätt i Luleå,3 rok,med mina två yngsta barn och två egna katter.Det bor också nästan jämt en hittekatt här,de kommer hit skadade,misshandlade osv.Det snyggaste rummet här är nog badrummet,kan fota det senare när jag kommit igång på detta forum,är ju ny här.Har nyss låtit glasa in balkongen och det är jag väldigt nöjd med speciellt med dagens väder (mer höst än sommar).

Länge sedan jag skrev i den här tråden.
-Nu mer bor vi på Östermalm/Norrmalm mitt emot lärkstaden/ambasad staden.
102kvadrat men önskar att det var det dubbla med två vilda barn.
-Men man kan inte få allt:(
Vi bor på en liten gård i Södra Dalarna. Huset har totalrenoverats och är långt ifrån klart. Just nu saknas ett delvis nytt tak, den blivande inglasade altanen på ca 60 kvm är under byggnation och det omklädda "röda huset med vita knutar" har ersatts med Forsgrenstimmer, knutarna har inte hunnit upp än bara.. Huset ligger i centrala Säter, är en jordbruksfastighet (1 av 2 finns i stan men det är bara jag som har djurhållning) med tillhörande stort garage och ett litet stall. Relativt mkt betesmark hör till gården ochså. På gården finns även en egen ishockeysarg med ismaskin:)…

Jag och sambon bor i en tvåa på ca60 kvm, med våran kanin =)
Jag bor i en två på 60 kvm med min vovve ecko
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jag bor med mina 3 barn och sambo i ett manngårdshus med logar, uthus, snickarverkstad etc. samt en lagård. Vår gård ligger endast 8 km från Västerås centrum så det är riktigt på landet men ändå nära stan. Vårt hus är en gammal prästgård som man flyttat på men har stått på denna plats sedan 1898. Tyvärr revs kakelugnar och annat vackert bort för många år sedan. En kakelugn har vi kvar och den fungerar utmärkt. Ska bifoga en bild en annan dag, har ingen just nu. Men det kommer.
MVH Susanne

#199+200 vad fint hus och kakelugn ni har. Det är ju så att man blir avis.
#199 det var verkligen ett fint hus! Pricken över i:et hade varit ett stort stall på baksidan m massor m beteshagar till ;-) …drömmer…
Jag bor på 11 kvadrat tillsamans med min sabeltandade pälsboll…det är trångt men jag kan ju inte annat än säga att man längtar till att hitta ett större ställe och man inte tillbringar så mycket tid inne utan det mesta är ute. Hoppas på att få i ordning en liten lägenhet snart, som även skulle kunna vara anpassad så att den är så gott som rymningssäker för lilla fröken hemma.