Brukar du mangla??
Har märkt att det verkar vara dåligt med sånt nu för tiden, fast det kanske bara är jag som är överambitiös. Jag är jättenoga med hela proceduren. Linneskåpet har även sånna små kuddar som doftar lavendel…
Mangla? vad är det?
Det ska vara något alldeles speciellt för att jag ens ska ta fram strykjärnet.
/Sofia

Vet inte hur man använder en mangel ens en gång. Men killen brukar mangla allt han får tag i när vi tvättar. Man får hålla i kläderna hårt för att de inte ska slinka in i den där apparaten!

Så olika Vi är !! När Jag tvättar sängkläder MÅSTE Jag mangla…kan inte lägga det i skåpet omanglat…det tar sån plats !! Och så känns det renare, hmm? på nåt sätt ? När det är manglat…MEN..önskar ibland..att Jag kunde lägga in det !! Men icke !! Vet inte varför ? Jag är så.. Hmm??
Jag manglar!
Förr brydde jag mig inte, ansåg att det var onödigt. Men sedan jag bott först i lägenhet med jättefin mangel och numera äger en i huset själv har det blivit ett måste!
Finns inget skönare än att krypa ner i renbäddade, manglade lakan…
Manglar även diskhanddukar och alla bordsdukar och sånt, tycker det är kul att stå vid mangeln och koppla av.
Jag använder inte dukar, jag har så fina bord så jag vill inte gömma dem. Har använt vår mangel i tvättsugan ett par gånger, bra till diskhandukarn, tar liten plats och ser snyggt ut. inte sängkläder, tycker det är så svårt- får så skarpa veck och skrynklor så ofta blir resultataet sämre än innan.
Tar alltid mina sängkläder direkt från torktumlaren och bäddar direkt, när de är sådär fluffiga och varma fortfarande, då är de rätt släta och fina faktiskt.
Har mangel men manglade bara lakanen till mitt bed and breakfast som jag sålt ..Så nu står mangeln o skräpar i ett hörn…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#5 - Så olika man är
. Jag har så fint matsalsbord så jag är så rädd om det att jag nästan alltid har duk på med specialköpt underfilt när vi har främmande. Har försökt med tabletter och löpare, men folk har en vana att ställa glas utanför tabletterna/ löparen oavsett hur stor tabletten/löparen är, ungefär som om dom tror att man är mer rädd om en tablett/löpare som kostar en bråkdel i inköp jämfört med ett bord
. Försöker alltid febrilt få till en duk i mangeln innan gästerna kommer, men resultetet blir oftast inte så fint tyvärr…
Önskar att jag orkade/kunde mangla lakan o dylikt, för jag håller med, finns inte mycket som slår att krypa ner i en nybäddad nymanglad säng.
Brukar mangla gardinerna, så slipper jag stryka dem så mkt.
Sara
Jag lämnar in dukar och lakan på tvätteriet för att få dom manglade några gånger per/ år.Det är så skönt att sova i ny manglade lakan.
Hittills har vi inte haft plats med en mangel, men nu ska jag banne mig köpa en! Manglade lakan är en lisa för själen. Och för linneskåpet - för de tar mycket mindre plats 
har provat några ggr men tycler inte d blir bra, kanske gör fel?

Jag brukar mangla underlakan, påslakan och örngott. Manglade lakan är skönare att sova i och tar mindre plats i skåpet. Tycker inte det är så ansträngande att mangla kanske för att vi har en såpass bra mangel i tvättstugan.

nej inget manglade här inte…men det finns i tvättstugan… jag stryker inte ens…haha

Nej aldrig men morsan min är tokig i sin mangel. Hon kan inte leva utan den och tycker att jag ska köpa mig en med…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Jag manglar inte, men kanske ska börja när ni säger att det blir mer plats i linneskåpet..
Jag maglar ibland, mest dukarna. borde kanske vara flitigare, gillar också maglade lakan men tiden vill inte riktig räcka till.

Jag fick betalt av min moster när jag var yngre för att mangla hennes sängkläder och handdukar så jag kom på "snitsen" ganska fort.
Manglar därmed själv sängkläderna nu. Fast brukar oftast göra som #5: tvätta, torka och sen bädda direkt. Men ska de in i skåpet så måste de passera mangeln! Aldrig omanglat i skåpet!

Vad är det för något
Här kan strykjärnet åka fram vid några sällsynta tillfället på sommaren när linnekläderna ska fram,inte annars!
Klart det ska manglas, men jag gör det bara ett par gånger i året, så det samlas på hög i en korg och så tar jag en mangelafton. Rummet fylls av väldoftande rent linne när man fuktar på lakanen igen. Otroligt skönt att sova mellan manglade lakan.
Manglar inte! Har ingen linnebordduk och lakanen kommer på sängen när jag tvättat dom och dom är torra.
Men däremot hjälper jag min mor när hon ska mangla lakan och borddukar. Borddukarna är dessutom hemvävda (i linne och bommull), så då vill man ju ha dom snygga på bordet ju.

Fick en mangel i bröllopspresent för 20 år sedan. Den är kanske använd 20 gånger på dessa år, mest när mamma kommer på besök och manglar mina linnedukar. Det är jätteskönt med manglade lakan (har dessutom hört att det tar längre tid för lakan att bli smutsiga om de är manglade då bomullsfibrerna blir ihoptryckta och står emot smuts bättre). Borde mangla alla fina damastdukar jag har, men det blir inte av.

Nej, jag torktumlar alla lakan och handdukar.
Ibland måste jobbets dukar manglas, det arbetet överlåter jag till min mor.
Manglar inget men det pga att vi ingen magel har! Hade vi haft en hade jag gladeligen manglat alla lakan o badlakan osv. så mkt enklare än o stryka o resultatet blir grymt mkt bättre också. I allafall när jag ska stryka! Fanns tydligen en mangel i huset när min man köpte det(köpte det möblerat) den slängde han utan o äns kolla om den funkade, vilket den säkert gjorde! Hrm så det retar mig!
Klart man måste mangla sängkläder :) Tog mammas mangel efter att hon gick bort för ett par år sedan. Så jag manglar sängkläder, och även dukar, fast dom brukar jag stryka ibland. Tycker oxå att det är skönt att lägga sig på nymanglade sängkläder. Det får ju bättre plats oxå i skåpet.
Torktumlar lakan och handdukar vintertid och regniga dagar.. Annars får de torka ute Sen manglas allt. Sänglinne, handdukar (både små och stora) och dukar..
Har en varmmangel eller strykmangel.. MYcket bekväm..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Gjorde det alltid förut när jag tvättade i tvättstuga. Nu för tiden tvättar vi mest i maskin i lägenheten och då är jag lite för lat, tyvärr… saknar det där släta.
Önskar jag hade en mangel - linnedukarna blir så fina då… Men när jag flyttat så kan jag ta högen med dukar och åka hem till mamma ett par ggr om året iaf ;-)
Jag skulle gärna mangla om jag hade en mangel Både lakan, handdukar och dukar. Ett välmanglat linneskåp är en fröjd jag saknar. Det blir bara halvfullt…
Jag använder dukar och är de inte heltäckande, utan mindre, behöver de ändå strykas/manglas.
Kläder stryker jag mer sällan.
Numer pensionär i Nynäshamn
vad kostar en mangel ute i handeln? Hittade nämligen en på Tyringe förmedl central för 800 kr..är det dyrt?