Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettövrigt
Läst 4565 ggr
[Rosarosor]
0

Lgh Gbg

Har hört att det är näst intill omöjligt att hitta lgh i Gbg. Har hört att det är mellan 5-10 års väntetid. Är detta sant?

oh-la
1

ja, ska du ha en hyresrätt och ska stå i kö kan det ta i proncip hur lång tid som helst. framför allto m du vill bo inne i centrala delarna av stan. har man kontakter, eller en egen lägenhet att byta med kan det gå lättare, men har ändå bekanta som det tagit år att få till byten för.

Maria
0

Ja, det är inte lätt att få lägenhet i Göteborg. Möjligen lättare i ytterområdena men centralt är det näst intill omöjligt om man inte redan har kontrakt och har möjlighet att byta.

/Maria

[Rosarosor]
0

Hade tänkt att bo i ytterkanterna. Men har ej någon lägenhet att byta då min kompis tänkt behålla lägenheten. Hade tänkt att flytta om runt ett år men det känns ju kört nu. Hyresrätt. Vart ställer man sig i kö egentligen?

oh-la
0

hur långt utanför göteborg tänker du dig? jag kommer från Kungsbacka/onsala, ca 4 mil söder om Göteborg, har bott i mölndal i lägenhet som vi fick enbart genom kontakter, och för att vi lovade att köpa den när den skulle ombildas runt ett år senare. 4 mils radie från Göteborg är det fortfarande väldigt svårt att få lägenheter. Kungsbacka, där jag kommer från, har en bostadskö på typ 15 år.

för att söka bostad i Göteborg är det Boplats Göteborg som gäller. länk kommer här: http://www.boplatsgbg.se/

Maria
0

För 9 år sedan lyckades jag och min man få en lägenhet via boplats Göteborg. Då hade jag sökt en hel massa lägenheter.

Vi hade förmodligen tur.

/Maria

[Rosarosor]
0

Hade tänkt en lagom radie runt Gbg, så man lätt kan ta sig in till stan. Spelar ingen egentlig roll från vilket håll om Gbg det är.

Vet inte om det är lite lättare att få lgh i små komuner runt Gbg än en helt annan stad, som te.x Kungsbacka.

Är småsugen på att bo i Ale, inräknas det i Gbg eller är det kanske lätt att få lgh där?

Där jag för tillfället bor finns det inga lediga lägenheter, och varje lägenhet har en hel drös människor som står på kö. Känns så hopplöst alltså…

oh-la
0

ale… det ligger en bra bit utanför. själv kommer jag ju från söder om Gbg, och Ale… jo visst. det går väl att ta sig in till gbg, men det är ju inte Göteborgs tätort direkt. Surte, som ligger ganska nära, skulle jag inte vilja bo i.

Kungbacka är en av de kommuner som växer mest. det är enkelt att ta sig in till Göteborg. pendeln går ofta, så runt 20 minuter in till stan. men som sagt. att få en lägenhet där är skitsvårt. ungefär lika svårt som att få lägenhet inne i gbg. det är otroligt högt tryck på Kungsbacka. men det är en stad som jag verkligen kan rekomendera. jättemysig, lagom stor, nära ut till badplatser, skogsområden, och en otroligt mysig, lite äldre stadskärna. men som sagt… svårt att få lägenhet.

om jag var du skulle jag hålla mig efter pendellinjerna. kungsbackapendeln går kungsbacka och upp igenom. lindome skulle jag inte vilja bo. mölndal är trevlig, även om man ska hålla sig borta från vissa områden.

norr om har jag ingen koll, men allingsås har ju en pendel som går efter partille och uppåt.

[Rosarosor]
1

Jag tycker att Ale verkar supermysigt, och Alependeln går ju supersnabbt in till stan. Syftar på Nol-området.

Kungsbacka är jättefint, hade det varit enkelt att få tag på en lägenhet där hade jag nog kört på.

Vad menar du med att man ska hålla sig borta från vissa områden i Mölndal? (det stället har också varit en tanke)

Lill-Kisse
0

#8 Visst är Ale bra. Kommunikationerna där och in till Göteborg är förträffliga, enligt en bekant som bor där och jobbar i Göteborg. Rent allmänt skulle jag nog rekommendera områden norr om Göteborg, för där är det nära till underbar natur också.

oh-la
1

#8 Mölndal har jättefina områden, men centrum skulle inte jag vilja bo. finns en del missbrukare som hänger där tyvärr, och det har varit stökigt. områdena norr om mölndal, typ balltorp och mot kållered skulle jag inte heller vilja bo, där har det också varit stökigt.

runt mölndals centrum skulle jag välja bort bifrost av anledningen att det till ganska nyligen varit en avlämningsplats för kommunen när dom behöver lägenheter till personer med missbruk, bland annat. det har varit stökigt där, men det blir bättre. bosgården har jag bott i, och där är det fint. från mölndals sjukhus och hela vägen in till korsvägen är det trevligt att bo, samma upp mot sahlgrenska från Mölndal. jag trivdes väldigt bra där. och bor du närmare centrum kommer du utanför tullarna. västra frölunda finns också trevliga områden. min bror har just köpt en lägenhet där.

gällande naturområden finns det minst lika mpnga vackra områden söder om stan som norr om stan.hela Kungsbacka, onsala, askim, är riktigt trevliga områden. dyra förvisso, men otroligt trevliga med havet runt knuten. sedan handlar det ju alltid mycket om vad man har erfarenhet av. jag har inga erfarenheter av de norra och östra delarna av Göteborg. har ridit i Angered och har en farmor boende där. Surte skulle jag välja bort eftersom det har varit en del problematik där, men det finns antagligen fina områden där också. Nödinge har jag vänner som bor i och det ska vara trevligt. Nol har jag tyvärr ingen koll på, men har du pendel därifrån och in till centrum skulle jag säga Kör!

partillel och Lerum är också trevligt. Kungälv är ju också på samma avstånd, och det är också värt att kika på.

Angered skulle jag håll amig borta från, även om det går att få lägenheter där. det är skitigt och försummat, och tyvärr stökigt, även om stora delar av angered omges av fantastisk natur väldigt nära stan. Hisingen skulle jag också skippa om man inte lyckas få en lägenhet på Eriksberg, och då får du ha en tur utan dess like :P

Maria
2

Högsbo där jag bor har varit ett område med ganska humana hyror. Dessutom är det nära till centrum och grönområden.

Numera bor jag i Högsbohöjd och alldeles intill Ruddalens naturområde. Det tar 15-20 minuter med bussen till centrum.

/Maria

oh-la
0

#11, det är där min bror köpt lägenhet, högsbohöjd :) tycker det är jättefint där!

Maria
0

#12 Haha, där ser man.Glad

/Maria

[Rosarosor]
0

För tillfället bor jag just nu i Tynnered/Västra Frölunda och vill helst bort härifrån över huvud taget. Har växt upp här och i Bergsjön så vill helst hitta något nytt.

Mölndal låter ju väldigt fint så det har varit en tanke. Lindome också. Ale. Om det är lätt att få lägenhet i Angered så kanske det kan vara en tanke med?

Blev väldigt sugen på Kungsbacka nu med haha. Jag rider där nere och tycker staden är urfin. Om man vill iallafall försöka hitta lägenhet där, vart skriver man upp sig? Är det på samma som i Gbg?

oh-la
0

om du bor i tynnered ska du inte dra dig till angered. det finns en anledning till varför det är lätt att få lägenhet där… jag skulle inte sätta min fot i angered personligen, ens om jag fått en lägenhet kastad efter mig. farmor bor som sagt där, liksom en moster, och det är till och från otroligt mycket problem där med all möjlig skit.

lindome har också trevliga ställen, men också lite samma problematik som delar av mölndal, nämligen att det varit en plats för kommunen att placera ut missbrukare och liknande, vilket gjort att det varit stökigt där. nu utfår jag helt och håller från mina egna preferenser vad gäller områden jag vill bo i, alltså lugna, skötsamma områden. har bott på platser där man inte vill gå ut efter att det blivit mörkt eftersom man är rädd för de dom drar runt i området, och det vill jag slippa vara med om igen.

lägenhet i Kungsbacka söker  du via Kungsbacka kommuns hemsida http://www.kungsbacka.se/sitetemplates/KBInformationPage____3217.aspx

jag kan säga att jag trivts otroligt bra i Kungsbacka. fina områden, mycket natur, nära till havet. tipset är att anmäla dig och sedan inte vara blyg för att ringa och kolla läget med bostadskön. det byggs för tillfället mycket i Kungsbacka, och har man tur kanske man kan få tag på en relativt ny lägenhet. stökiga områden i Kungsbacka är Rosengatan, men stökigt är ju helt i relation till vad man jämför med. det har varit lite däckstölder där. mycket yngre som bor där och därför har det varit en del festande.

som sagt, mölndal har jag också trivts bra i. lagom långt från stan, bra förbindelser och till stor del utanför tullarna om man har bil.

DenLin
0

Om du inte är inskriven på boplats så gör det bums! Har man inga egna kontakter är det där lägenheterna finns. Men troligtvis behöver man vara inskriven några år innan erbjudanden om visning dyker upp.  Det är dock intre alla hyresvärdar som främst går efter hur länge man varit registrerad, utan det kan finnas andra kriterier, tex hur nuvarande boendeförhållanden är osv.

Vi stod i kö i 6 år innan vi fick lägenhet, men hade lite uppehåll i sökandet de sista 2 åren, så det är möjligt att det hade gått även tidigare.

Men som sagt, registrera dig bums!

Thisney
0

Min sambo stog i kö i drygt 3 år på Boplats, vi började få visningar sista året i Biskopsgården och i Backa, men dem fick vi aldrig. Fick iaf av ren tur (den före tackade först ja men ångrade sig) så vi fick den (i biskop).

mosterkarin
0

hej vi ska troligtvis bygga 3 hyreslägenheter i Kållered i en villa. är du intresserad av ca 38 el 44 el 93 kvm ? hör av dig i så fall.