Stockväggar...
Hej!
Snart är det dags att börja riva i salen (huset är byggt slutet av 1800-talet) =)
Nu har jag fått för mig att jag skulle vilja ha stockarna i väggarna synliga! Bara måla dem i någon trevlig neutral färg =)
Förstås beror detta på hur stockarna under nuvarande väggarna ser ut och i vilket skick de är, det är nåt min sambo inte heller har någon aning om…
Men nu är min fråga den vad ni tycker om själva idén? Någon som gjort liknande och kan berätta om det är väldigt svårt att få rent och fint före målandet? Och behöver vi då isolera från utsidan?
På utsidan finns nu mineritplattor men vi ska fixa bredfodring på hela huset men först är det insidan som ska fixas =)

Vad menar du med "stockar"? Är det ett korsvirkeshus?
Att isolera utifrån kan vara lite svårt då fuktspärren ska sitta på den varma sidan, så det kan betyda att man ska riva ner mycket utifrån. Men det beror ju på vad det är för väggar och hur mycket du vill ta bort innifrån.
Du får berätta mer.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Tyvärr kan jag inte berätta så jätte mycket mer än att detta är ett gammalt stockhus… Varken jag eller sambon har någon aning om hur det ser ut när vi börjar riva…
korsvirkeshus kanske ni kallar det i Sverige? Bor i Finland så vissa begrepp är olika =)

Jah, Finland. Nä då är det nog inte korsvirke. Har du ingen bild?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
jo klart jag har bild på salen men det hjälper ju inte eftersom stockarna är nånstans i väggarna, skivor och tapeter på just nu…
Men ska kolla om jag hittar bild från när vi renoverade farstun, där var stockarna framme en stund, ska kolla om vi tog bild på det =)
Hittade ingen bild där stockarna i farstun syntes… hmm…

Egentligen frågar du bara vilken färg du ska måla stockarna med. Det beror kanske på om trät i stockarna behöver andas eller om det kan täckas in.
Personligen tycker jag inte om tanken på att täcka in gamla stockar med olja, lack e dyl. Troligen är det mest skonsamt med tunn lasyr eller slamfärg. Vad har du fått för råd i färghandeln?
Linoljefärg eller äggoljetempera ska man nog måla med om man nu ska måla gamla timmerväggar. Tänk på att det kan vara mossa mellan stockarna, och det är oftast den enda isoleringen. Så det blir antagligen kallt och det blir svårt att måla emellan stockarna.
Tack! Nee färgen klarar jag själv :-) funderade närmast på hur sådant här går till i praktiken… Om man tex måste putsa, slipa eller hyvla på timmerväggen före målning osv… Tvätt behövs ju absolut :-) man måste väl ge sig till tåls ännu tills man vet i vilket skick stockarna är :-P
Vi har tagit fram en timmervägg i huset och det blev så jäkla fint. Det var lite pyssel att skrapa rent från bark och mossa men i det stora hela gick det bra. Vi fyllde med lin på de ställen mossan skrapades bort. Målade sen väggen med vanlig enkel väggfärg och resultatet blev kalasbra :)
Tack! Låter super :-)
Det låter superfint iaf!
#9 Har du ingen bild på det färdiga resultatet? :D
Jag har före och efterbilder.. inte riktigt bra, men ändock bilder :)
wow!! hoppas verkligen nu att våra timmerväggar mår bra under skivorna så jag får fixa dem =P
12 Wow vilken skillnad så snyggt det vart med 😃