Mögel..
är det någon som är kunnig vad gällande "mögel"..
Är spekulanter på ett hus som har en helgjuten platta och som är ett enplansvilla. Syllen är också fastgjuten i betongen och en besiktningsman hittade ett för högt värde av fukt i syllen..
Vi har barn och vill inte chansa på att köpa ifall hon skulle få astma eller andra rodnader eller vi också för den delen. Men hur pass omfattande det egentligen är vet vi inte än så länge. Nuvarande ägarna kollar upp saken men är inte beredda att renovera och slita upp alla golven eftersom dom bott så i 28 år och inget märk..
VAD GÖR VI NU???
mycket tacksam för svar
Mvh Emelie
Om det inte var er besiktningsman skulle jag ta dit en egen expert som INTE har någonting med säljare, mäklare eller någon annan inblandad att göra. Det är enda sättet för er att få en korrekt bild av hur illa det är.
Besiktningsmän som köpare eller mäklare rekommenderat är alltid partiska.
Mvh
Tom
Dessutom så skulle inte jag nöja mig med en fuktmätning. Har ni otur är det torrare just vid den mätningen än vad det är vid andra perioder under året, dessutom om skadan har fått ett fäste så torkas den inte ut inom rimlig tid.
Tänk nu på att problemet inte är dolt längre - dvs det är ert problem oavsett hur omfattande det är ifall ni går igenom med köpet.
Problem med ingjutna syllar är inte ovanligt - det hör nog till ovanligheten att problemen inte uppstår i dessa hus. Dessa syllar var oftast tryckimpregnerade för att klara fukt, vilket det visat sig att de inte klarar i den omfattning som man hoppats på, (röta ja - men mycket otrevligt händer långt innan det blir röta).
Känner du avvikande lukt i huset? Inte att förglömma att vi lätt blir "luktblinda" på vår egen hemmalukt så paret som bor där i dag behöver inte känna någon lukt.
Ett litet tillägg:
Jag läste i Trygg Hansas medlemstidning (förra nummret?) att barn som växte upp i hus med avvikande lukt är överrepresenterade vad gäller astma och allergi. (Jag citerar inte artickeln då jag inte har den kvar, men innebörden var denna och jag kommer heller inte ihåg vem som skrivit den och vad den personen har för spetskompetens inom detta).
Generaliserar man folks luktsinne så blir det oftast sämre med åren och kvinnor har lite "bättre" än män. Dvs ha med er en kritisk tonårstjej nästa gång ni besöker huset 

Skulle åxå säga att det är lite risky… Kolla in på forumet på www.byggahus.se
Vet att det finns massa info om syll där, och vad det kostar att tex byta ut den i ett hus. Om du inte hittar rätt info, starta en egen tråd så brukar man få rätt snabb hjälp där!
Att inte de förra ägarna fått problem är ju inget tecken på att inte ni får problem. Dessuotm kan de ju ha problem de inte själva vet om/tänkt på (täppta näsor mm). Att det kommer kosta kan ni räkna med. Frågan är bara hur mycket säljarna är redo att sänka priset med och hur mycket ni kan tänka er att lägga på renoveringen? Anlita experter för expertbedömning!!!
Köpte själv hus där vi visste att det var ngt i källaren - har rivit upp alla golv och bilat bort de reglar som låg ingjutna i betongen samt byt ut de träreglar som låg under mellanväggarna. Använde oss av ett spec system där man bygger upp golvet utan att det ligger ngt mot den fuktiga betongen samt att vi installerade en fläkt som hela tiden luftar golvet. Vi har inga problem alls idag och det gick bättre än förväntat. Vi hade redan gjort upp med säljaren som fick gå ner rejält i pris efter kostnadsförslag från en byggfirma.
Vill du kolla om det finns mögel i huset ska du ta en plastpåse hemifrån och lägga en liten bit isolering i den. Gå sedan utomhus efter en stund - andas för att få bort all ev lukt innan du öppnar påsen och luktar i den…
Tänk på att fukten i huset varierar med årstiderna. Om du inte känner något nu kanske du gör det till hösten då det blir fuktigare…
Lycka till med husköpet - bara man vet vad man ger sig in på går allt att ordna!
Emelie, hur har det gått?
Tom