Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettträdgård-och-växter
Läst 3019 ggr
Pernilla
0

Balkongdags! Jodå!

Mitt i februari-grådasket börjar jag såsmått tänka på balkongodling och förkultivering. Skulle vilja få till sådana där riktigt ymnigt blommande balkonglådor i år, sådana där som slingrar sig och blommar riktigt praktfullt. Någon som har tips på växter och andra planteringstips?

Sitter just nu och spanar på blomstertobak i Weibulls-katalogen, men det vetesjutton om det blir så frodigt…

Någon som har erfarenhet av vattenväxter, förresten?

Många frågor blire…//Pernilla

Pia
0

Åh jag har blivit så besviken på blomstertobak, det har aldrig någonsin blivit bra (för mig)… Det absolut bästa, riktigt frodiga på balkong har varit petunior i lådor och amplar, korgar och krukor, med hänglobelia. På våren har även penseer vuxit sig fina och frodiga. Jag är inte så duktig och äventyrlig på det blomstrande området vill säga…:)

kickboard
0

Blomstertobak är bra och blir frodig, men ta av de mera kortvuxna soterna.Lobelia blir bra, men jag tycker vanlig kaplobelia blit tätast  i balkonglådan.

Pelle
0

blomstertobak har aldrig funkat för mig heller. Tomater och kryddor däremot ;)

Efterlyser roliga, ätliga odlingstips till den här säsongen. Är det nån som provat med potatis i säck? det skulle vara så cool att ha egen färskpotatis till midsommar.

Stenis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh, vilken lämplig tråd! Jag har just börjat sätta i gång mina balkongdrömmar!

Jag är urusel på växter, men just på balkong brukar jag orka hålla i gång intresset en hel säsong så att växterna överlever någorlunda.

I år har jag nya förutsättningar, två stora inglasade balkonger.

Ni som verkar ha lite mer gröna fingarar än mig vilka växter rekomenderar ni på

Balkong 1, sol hela morgonen och fram till klockan 13, tror ni att jag skulle kunna få tomater här (bor i växtzon 5)

Balkong 2 sol från klockan 14 och till klockan  19 ungefär, den här balkongen är den vi sitter mest på, hade tänkt lite asiatiskt, japanskt här,

Jag skulle gärna ha lite tips och tricks är som sagt var totalt grön med ogröna fingarar

Pernilla
0

Jag vet inte hur du tänker, Stenis, men jag tänker att det ska finnas nåt för alla sinnen på balkongen. Funderar på att ha en liten vattenhink med växt och pump - bara en liten, som kan porla snällt. Och blanda blommor med kryddor och smultron i lådorna tycker jag är fint.

Har man som du två balkonger att leka med, skulle jag nog till och med välja två olika färgskalor! Blir lite avundsjuk på dig! Till exempel en varm röd gul rosa dagsbalkong, och en svalare kvällsbalkong med mycket lövverk, gräs och strama vita, silvrigfa och blå färgtoner.

Får dock för mig att tomaterna skulle trivas bättre i eftermiddagssolen…

Lord Nelsons webshop

Weibulls är ju också bra

Pernilla
0

#3 Pelle - jag sitter just och bläddrar i lite kokböcker och inser att squash ska odlas till sommaren! Snyggt bladverk, ätliga läckert gula blommor, snajdiga stora frukter att impa på grannen med.

Annars är det förbluffande många blommor som kan ätas! Krasse, till exempel.

Pelle
0

Squash låter kul, Krasse hade jag förra året och det var ju riktigt lättskött, fast tyvärr inte så vackert tyckte jag, det var mest ett riktigt ormbo. Squashblommor låter som att det skullle vara vanligt i italiensk och spanskmat, fyllda med nånting t ex, kan det stämma?

När solen låg på igår så kändes det verkligen dags att hugga tag i balkongplaneringen.

elenor
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förra sommaren fick min goda vän några perennplantor av mig, för att ha i krukor på sin minibalkong. Den som gav henne mest glädje var en röd Temynta, Monardia, som blommade fint ända till hösten.
Nu har hon ställt växterna i isolerade lådor under vintern. Det ska bli intressant att se om de klarat sig. Även om de inte gjort det, utan hon får plantera nya, så är det ett tips på en bra balkongväxt.

Bilden visar Monardian i min trädgård. Det finns även i andra färger, men det här är min favorit.

Om man vill odla squash så får man nog plantera i ett hål i en säck med komposterad kogödsel. De är hungriga! Och det behövs en rymlig balkong!

Tom
0

Oj vilka vackra!

Det ser ut som en underbar trädgård.

Tom

Pia
0

En riktig sagoträdgård:)

elenor
0

#9 och #10

Tack för det! Det återstår ännu mycket att göra, innan den här trädgården känns återerövrad från förvildningen, men det blir en bit i taget.

Fler trädgårdsbilder hittar man i min länk i tråden "Var/hur bor ni"

Man kan byta i "aktuellt album" högst uppe på första sidan.