Är det här en skänk?

Skänk låter som en bra benämning på den möbeln tycker jag, eller möjligtvis en byrå. Eller förresten, varför inte en "sideboard" ???

Mvh // Staffan

Jag tror jag skulle kalla den Byffé. Min svärmor hade en liknande möbel som hon kallade så.
Jag tror byffé och skänk är samma sak. Visst är det en skänk du har!
Du använder den till att ha vid sidan om matbordet och placera olika saker du behöver för middagen. Du kan naturligtvis ställa upp mat för gående bord, eller förbereda kaffedukningen på den.
Den gör sig inte alls framför fönstret… 
Ställ den mot en bar vägg där du har matbordetr. Ett vackert stilleben på skivan. Snygg tavla över.
Arv eller loppisfynd?
#3 ett loppisfynd som ska säljas. Vi kan tyvärr inte ha den vid matbordet då illrarna då kommer upp på fönsterbrädet och kan gräva ur alla krukor…jättekul för dem, inte för mig*haha* Säljer vi den inte hamnar den på vinden. Vi har helt enkelt inte plats för den.
Sitter och funderar lite, har inte sett möblemang med samma "krusiduller" någon annanstans. Någon annan som gjort det?
Visst är den till för matbordsprylar. "Facken" är ju till för att förvara dukar, bestick, porslin osv.
Så frågan blir, betyder skänk, buffé och sideboard samma sak? Antar det.
TACK! för bra svar, ni är guld värda ni som kommer med ideér och funderingar.
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Den har säkert hört till en grupp med matmöbler i samma färg och stil och kanske ytterligare ett skåp.

En skänk är en möbel med både skåp och lådor. En buffé är en med bara skåp. Ett sideboard är ett bord som man har i hörnen eller i änden av en soffa tex, alltså utan lådor. Så sedan har vi köpmandisken som har bara lådor.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#6 Så härligt med ett sakkunnigt svar! Tack!

Varsegod ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hur ser den ut öppnad och höjd, det kan möjligen inte vara en sekretär? Kan den tänkas vara sänkt?
Ett bra besrivande inlägg bortsett från en punkt.
Ett SIDEBOARD är en lägre förvaringsmöbel med endast luckor eller luckor/lådor. (se modernamobelklassiker.com för ex.)
SIDOBORD däremot är "ett bord som man har i hörnen eller i änden av en soffa tex".
Lite halft OT men rätt ska vara rätt!
mvh
A