Lägenhet utan kö system??
Hej!
Jag har anmält ett intresse på en lägenhet som jag och min partner vill ha(han har ju lite mer pengar än mig)
Men jag undrar hur det brukar funka med de som har utan kö?? Någon som har någon erfarenhet?
Finns det några tips ?

Jag fick min lägenhet i ett hus där ägarbolaget inte har något kösystem.
Jag gick dit och skrev in mig som intresserad och där det framgick vad för sorts lägenhet jag var intresserad av, läge, hyra etc.
Vid detta tillfälle fanns inga lägenheter lediga så jag blev uppmanad att höra av mig varje månad mellan mitten på månaden till slutet eftersom det är då folk brukar säga upp sina lägenheter. (Numera har de dock fått till en bra hemsida där alla lediga lägenheter kommer in)
Sen vem som får lägenheten är väl en kombination av framförallt två saker:
"Först till kvarn" och vem man tycker är MEST lämplig.
Det vanliga är ju att man ska ha fast jobb och inga betalningsanmärkningar men också att man har en inkomst som räcker till. Man brukar räkna efter en schablon vad folk bör ha för inkomst för att klara just den hyran.
Sen tror jag även att det kan spela roll vilken ålder man har - är det ett hus där det bor mest äldre så kanske man är försiktiga med att släppa in ungdomar som ska ha sin första lägenhet etc.
Vad för tips menar du?