hur mkt ved en vinter?
Jag har en täljstenskamin i hallen, som värmer mkt bra. Contura 660T.
Det tar fortfarande en stund innan jag får igång en brasa… lol… det är inte lätt att vara ensam förstagångsvillaägare.
Jag har läst om kaminen på tillverkarens sida. Det ska eg inte behövas så mkt ved. Men undrar ändå lite hur mycket ved som kan tänkas gå åt en vinter. Vad tror ni?
Sedan undrar jag om ni har bra tips på lätta tändgrejer. Tidningspapper är jobbigt och smutsigt.

Det beror på många saker. Hur ska ni använda de? Till uppvärmning eller "mys"? Hur stor yta ska den värma? Vad för typ av ved/bränne har ni?
Köp speciella upptändnings-grejer. Det finns små block och liknande som är till för sånt. Jag lägger alltid tidningspappert överst, 3 hopkrullade sidor typ, de är endast till för att få bort den kalla luften i skorstenen så att det blir drag, inte att sätta eld på veden.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Vi eldar mest för att det är mysigt, och gör väl av med ca 3 m3 på en säsong (okt - april), beroende på väder, humör och liknande.
#1 Det ska värma. Jag tycker det är 0% mys med eld faktiskt. Är otroligt rädd för eld och tycker det luktar illa.
Yta. Hm… övervåningen på mitt lilla hus: sovrum, vardagsrum, hall, råttrum, minibadrum o kök. Finns källare. Tak gammalt. Hus ej dränerat… Storlek vet ej just nu. 80 kvm övervåning kanske
Björkved. Torr. 30cm.
Upptändningsgrejer låter bra. Hörde något om parafinpåse, känner du till det? (ev felstavat pga fel i minnet… hihi.. mitt minne är sååå bra…)

Vet inte vad det är i dem jag använder, det ser ut som vita kuddar, liksom.

Det är nog bara nåt man använder för att det ska se lite trevligt ut. Mysfaktor.
Om du ska använda till att värma upp med så ska det nog en hel del ved till. Ingen aning. 15 kubikmeter? Speciellt om huset är dåligt isolerat.
Kan du inte googla "vedbehov för uppvärmning per kvardratmeter" eller nåt?
Ja, det är nog sant. Mysfaktor.
Jag har googlat en del, men ville prata lite här eftersom jag är på iFokus mycket… 
I a f så har jag fått ett svar av dig. Jag tror att 3-4 kubikmeter är en bra gissning. Jag är ju bara en person + husdjur och kan inte elda så jäkla mycket (när jag inte är hemma så blir det inte eldat). Märker också att när jag eldar så är det varmt ett tag. Men jag är givetvis rädd o orolig för när det blir rejält kallt ute… Hoppas mina djur klarar det.
Snåla inte med vedköp är mitt tips köp mer än vad du tror går åt, bättre köpa lite för mycket än köpa för lite, själv eldat flera vintrar o det var inte kul o behöva lasta in flera kubik när det var jätte kallt ute.
#8 Hur mycket tror du behövs då?
Hej! Jag skulle kunna tro att du får räkna med en 10 kubikmeter iaf. Det är vad vi eldar i vår kamin ungefär och då har vi annan uppvärmning upptill. Jag håller med föregående talare, hellre förmycket ved det är INTE kul att stå med det mitt i vintern. Sen till nästa eldsäsong så vet du hur mycket du gjort av med. Det finns något som heter "fire flame" Det är små påsar med vitt pulver i som man tänder kaminer med. Dom är kanon! Det kan vara en pelletskamin som din mamma sett. Hoppas det löser sig för dig :-)
Du bor litet är det välisolerat hus så går det någ inte åt som det gjorde för oss (vatenburet värmestystem till elementen) så vi köpte 15 kubik 8om det inte var mer) per gång ibland fick vi köpa 5 kubik extra :) Vi elda mycket hela vintrarna nu var det stort hus 7 rok o flera årsen så jag har inte jätte kollen på hur mycket men min man sa minst 15 kubik per gång o vi hade o göra kan jag lova 

Vad menar du med "Hus ej dränerat…". Är det väldigt fuktigt eller vad?

Varför ska det köpas något speciellt för att tända en brasa? Finns den björkved, så finns det näver. Inget kan väl slå det?
Riv loss näver från vedträna och använd det. Dessutom kan man tälja lite med kniv på kanten av ett eller flera vedträn så att det bildas små lockformade flisor utmed vedträt. Placera de täljda sidorna mot varandra och näver i botten. Sätt fyr. Hur enkelt som helst.
#10 OJ…
men en sådan mängd kan jag inte förvara…
#11 Ja, det är ju annorlunda med sådant system, det går åt mer.
#12 Ja, fuktigt i källaren. Marken omkring är mkt blöt… Det finns ingenstans det kan rinna iväg… Vet inte alls hur det kommer att påverka huset sen när det fryser på. I värsta fall spricker väl huset eller nåt… (hehe… jag är lite dramaqueen)
#13 Ah. Smart. Jo, jag har mkt torr ved så jag har faktiskt märkt det där. Annars är jag nybörjare… 

Måste du bo där? Det låter inte så hälsosamt. Om du ska hålla hyfsat torrt i en sån kåk så gårt det åt massor med ved. har du ingen annan uppvärmning?
Köp en såndär bunke med upptändning om du vill, jag använder en för att tända med. #13 variant är säkert jättebra men om du ska upp på morronen i ett kallt och fuktigt hus så kan det ibland vara skönare med den enkla lösningen. Men det väljer du ju själv.
14 vi hade 2 "rum" i boden vi hade till ved, men det tog tid att stapla ved det kan jag lova ;) Tända eld körde jag med tidningspapper och sen gjorde vi tändvirke allså klyvde smalare pinnar, sen gjorde vi som 13 skrev med den varianten funkar fintfint men skräpar ner lite tyckte jag 
Nu har jag köpt Burner. JÄklar vad det underlättar!!!
Starten med papper har gjort glaset svart, hur rengör man?
17På ÖoB säljer vi spisrent det är en sprayflaka svart vad den kostar vet jag inte. finns även i andra butiker bla biltema
#18 Ok.
jag läste på nätet att man kan rengöra med aska o tidningspapper… hur fasiken går det till?

Man fuktar pappert och doppar det i askan och gnuggar på glaset. Det fungerar men är ganska ansträngande. Jag gav upp och köpte en sprejflaska typ den som #18 pratar om.
#20 Låter också lite grisigt… hihi… Så sprejflaska får det bli.
Kaminen är nu även lite smutsig inuti… borstar man där eller?

Nä, rensa ur lite aska när lagert blir för tjockt och töm lådan undertill.
#22 Lådan undertill?
Hm… måste gå o kolla vad det kan vara… hihi

Det brukar finnas en asklåda som man ska tömma.
Tack! Hittade den nu! Det var inte så mkt i den! 
Vi har en vedspis i köket, Brukar elda i den kalla dagar innan vi fått upp värmen i pannan. Vi gör änna på 4 kubik varje vinter. Min svärmor och svärfar har liten kamin i gillestugan de gör änna på 5-7 kubik om året.
#26 Tack. Jag ska snåla så att min ved räcker. Jag är inte heller så skillad på det här med att elda. Bekväm lägenhetsmänniska som jag blivit. Sist jag bodde i villa var det olja som gällde. Då behövde jag inte heller göra så mkt.
Det dumma är ändå att värmesystemet som finns i huset inte funkar så bra. jag måste försöka kontakta firman som gjort det… sen…
Guld värt om den fungerar när de blir 31 minus ute.
#28 snyft… jag vill inte ha 30 minus…
Inte ja heller. vill ha sommar och värme. Skippar gärna vintern helt.

Vad har du för värmesystem i huset? Kan det vara så enkelt som att elementen ska luftas och kanske fyllas på vatten i systemet?
#30 Jag gillar vintern, men att bo i det här huset kommer nog bli jobbigt. Magontet har kommit tillbaka… 
#31 Det är el-element. Inget vatten. Det går att ställa in och greja så det är ganska avancerat, men det finns ingen bruksanvisning och inga papper. Dock finns ett namn på dosan i källaren som styr…