I hemmets lugna vrå...
Jag har haft lite problem med min dator så jag plockade sönder den idag för att fixa till den. När jag var färdig kopplade jag in den i köket utan skärmar och sånt bara för att se att den gick igång. Det var inte några problem.
Så jag tog den till mitt skrivbord och kopplade in skärmarna, tangentbord och musen. Sen pluggade jag in den i väggen.
SPRAK!
Sen blev det tyst och jag trodde att datorn hade bränt en säkring så jag gick och kollade säkringarna. När jag precis kommit fram till säkringsskåpet började brandvarnaren att tjuta och det luktade bränt.
Jag stänger av huvudströmbrytaren och går och letar efter vad som brinner. Först tror jag att det är min nyfixade dator som har börjat brinna men jag luktar mig snabbt fram till ett värmeelement som det ryker om.
När jag slår på huvudströmmen igen ser jag att säkringen som datorn är inkopplad till inte har gått? Jag börjar följa ledningarna från säkringsskåpet till datorn och mäter upp 230V hela vägen fram till taket i köket. Där är det glappkontakt i en eldosa.
När jag kopplar ihop det fungerar datorn igen. Elementet däremot är bortom räddning.
Det finns ingen koppling mellan värmeelementet som började brinna och datorn. Det är olika säkringar i olika grupper så det var bara en slump att det hände samtidigt.
…och igår slutade min DVD-spelare att fungera delvis.
Nu väntar jag på nästa skumma sak som ska pajja…
Tom
Sant har kan bara handa dej och dina bilar. Om du bodde i ME sa skulle man genast ge diagnosen att du drabbats av "Evil Eye", som i praktiken betyder att nan ar avundsjuk pa det du har.
Haha, jag tror vi får bjuda in Tinker som konsult här…

Olyckor kommer ofta i 3….
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Som gammal ljudtekniker så hävdar jag att detta liksom alla konstiga missljud från PA:n , och oförklarliga konstiga fasvändningar beror på magnetism. ;)
Ja, jag vet att det är en usel ursäkt, men det låter ialla fall bättre än "Jag har ingen aning, allt är rätt kopplat, det är liksom fel ändå!?"
#1, Vem skulle vara avundsjuk på mina saker? En rutten dator, en halvtrasig DVD och ett brunnet element =)
#2, Nej, säg inget till Tinkerbell! Hon har redan oroat sig nog över mina strapatser =)
#3, Puh, vilken tur att de är över nu då…
Tom
Kanske nan ar avundsjuk over att du trivs sa bra med livet?
#6, Oj, det vore tråkigt! Då hoppas jag att den någon skaffar ett eget liv snart så att jag får ha mina prylar ifred =)
Tom