Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 6020 ggr
Deculpa
0

Inglasning av balkong

Hej på er!

Har fått erbjudande från Bostadsrättsföreingen om inglasning, dock inget prisförslag då dem ville ha in intresseanm innan så dem kan pressa priserna, mina frågor lyder, gör inglasning så att värdet på min lgh stiger? Varför ska man glasa in? Har inte haft behov av det än så länge.

Tom
0

Priset stiger bara om den potentiella köparen råkar gilla inglasning. Höjningen är dessutom högst marginell eftersom en inglasning inte är speciellt kostsam att göra.

Man glasar oftast in för att kunna förlänga säsongen på vår och höst. Man kan utnyttja balkongen lite mer helt enkelt. Om du brukar vara mycket på balkongen kan det vara en bra idé att glasa in den, annars skulle jag skippa det om jag var du.

Mvh

Tom

Rickard007
0

# 1 WORD!

Tom
0

Rickard, Jag måste säga att jag inte förstår varför du skriker "word" som svar till min kommentar…? Är det någonting jag har missat?

Mvh

Tom

Rickard007
0

#3, WORD = Att jag tycker att det var  perfekt sagt/ Jag kunde inte sagt det bättre!

Alltså var det bara positivt!

AndersE
0

Jag fattade heller inget…

Är "skrika WORD" något vedertaget begrepp någonstans?

Tom
0

#4, haha, det var ett nytt sätt att uttrycka sig på =)

Min första tanke var att du tyckte att jag borde använt språkkontrollen i Word innan jag postade mitt inlägg. Men eftersom mitt inlägg inte innehöll några fel var jag tvungen att fråga först. Du är rolig du Rickard =)

Tom

Rickard007
0

#6, Haha nejdå det var ju bara ett bra inlägg.
Jag är ju "bara" 15 år och vårat förenklade språk kanske är för krångligt för de gamla Flört

Tom
0

Japp, så kanske det är.

…och hellskotta vad gammal jag känner mig :-)

Tom

Rickard007
0

#8 Haha, du får väl börja chatta lite med ungdomar så du lär dig språket då ;)

**EDIT : Nu glider vi bara mera OT, Sluta upp med det nu ;)

**Och du *Tom* som moderator borde väl ha påpekat det ;)

t0bias
0

#9  Word…

;)

Oskar
0

KLMPY!! :)

Stenis
0

Inglasningen på balkongerna var det första jag skulle plocka ned och annaonsera ut på blocket, var tanken innan vi flyttade in i vår lägenhet..

Nu skulle jag aldrig vilja vara utan. Balkongen har verkligen blivit ett extra rum som nyttjas flitigt på sommaren. Jag har två så ena använder jag som växthus och den andra till socialsamvaro

kickboard
0

Kan man få betydelsen av WORD ord för ord, så kan vi gamla också lära oss nåt? För jag antar det är en förkortning.

Rickard007
0

#13, Det var hemskt vilken cirkus det blev efter mitt uttalande ;)
Vad jag vet så är dte inte en förkortning. Ifall det är det kkan jag den inte…

Amiechan
0

Nej, det är ingen förkortning. Tänk på det som "Amen" istället ;-) Det har ungefär samma ursprungsbetydelse…

Rickard007
0

#15 ;)

Jenna-Gun
0

Det blev inte så mycket skrivet om inglasning.

Jenna

Amiechan
0

Okej: Om inglasning. Jag älskar det :) Satt ute på balkongen idag och läste och drack te med två små busande katter. Jag använder balkongen mest under vår och höst och då som ett extra vardagsrum. Helmysigt :) Jag har fäst upp nät innanför två av glasen så jag kan ha katterna ute på balkongen också när fönstren är öppna. Katterna är helgalna och jag litar inte en sekund på dem…

DevonRex
0

#18 jag har just flyttat in i en lägenhet med inglasad balkong. SMART tanke att sätta nät framför något/några av glasen så man kan öppna lite, trots att man har katt. :) har funderat på hur jag skulle göra faktiskt. men så ska jag naturligtvis göra. hur har du fått fast nätet förresten? :)

Amiechan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Buntband :D
Gardinstänger (kirschstänger heter det väl?)
Plastat nät
Fjädrar (men det hade funkat bra med buntband där också) 

Borra små hål över kanten på fönstret. Trä in
kirschstängerna i nätet. Vi använde flera nät jämte varandra så vi fäste ihop dem med buntband också (inga glipor att rymma igenom). Sedan fäste vi den övre kirschstången med buntband genom de förborrade hålen och krokade fast fjädrarna i nederdelen av fönsterkarmen. (närbild i nästa inlägg) Att vi använde fjädrar i nederkant var för att slippa borra där det syntes (hyresrätt :)).

Sammanfattningsvis så fixade vi det efter hur det ser ut här på plats :) Det har funkat super nu i 2½ år. Nätet går längre ut på sidan än fönstret är brett, också det en säkerhetsdetalj.

Amiechan
0

Närbild på fjäderfästet.

Varför är det JAG som ser grannens parabol varenda dag och inte HAN? *mutter mutter*

Sara
0

Har för mig att man inte får sätta paraboler utanför balkongen.

Sara

Tom
0

#22, Det är upp till bostadsrättsföreningen om de tillåter paraboler utanför balkongen eller inte.

Mvh

Tom

DevonRex
0

#20 Ah, så jäkla smart alltså. Jag MÅSTE sno den idén från dig. Hoppas det är okej! :) Du får naturligtvis ta patent på det, men jag kan vara den första i raden, efter dig, som trendskapare kanske? :) Skämt åsido. Det där är jättebra, tack för de fina bilderna oxå, så man hajar! Smart att bara borra där det inte syns förresten. :)

Jäkla grannar ibland alltså… jag har en som rullar något som låter som bowlingklot över sitt vardagsrumsgolv, dvs mitt tak, varje dag… blir lite irriterande i längden kan jag säga.. och bowlar han inte så möblerar han om… eller lyssnar på massa skum musik på högsta volym… man tror ju inte man ska ha såna problem med en gubbe över typ 60 år… eller det kanske bara är jag..? :)

Amiechan
0

…och när du har gjort det får du lägga in en bild i tråden ;-)

DevonRex
0

Jajjemän, ska fota och sätta in här sen. Absolut, det är ju det minsta jag kan göra!!! :)

storAnnette
0

Jag har nyss låtit glasa in balkongen och beställde då ett myggnät som även fungerar för katter.Det skulle bli olidligt hett annars varma dagar (söderläge).

Oskar
0

#21 Men du kan väl också sätta upp en parabol? Och som självklart råkar hamna precis framför grannens… :)

Oskar

Amiechan
0

#28 Mja, jag tror inte ritkigt på "Öga för öga, tand för tand" ;-)

parsley
0

Inglasad balkong = pensionärskuvös.

Dockan
0

CoolOj vad mysigt det är sen vi fick inglasat stor och underbar tyvärr hadde jag ingen bättre bild.Lena

Hälsningar LENAGlad

Dockan
0

CoolOj vad mysigt det är sen vi fick inglasat stor och underbar tyvärr hadde jag ingen bättre bild.Lena

Hälsningar LENAGlad