Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 4073 ggr
Liss
0

ny lägenhets tips?

Hallå

Jag ska alldeles snart flytta till en ny 2:a. Jag var och kollade på den idag och vart direkt kär. Hade bott en yngre tjej där innan mig och hon hade gjort allt jag velat ha:) En fond vägg i vardagsrummet med färgerna jag älskar. I köket var de en snygg ny tappet som är precis jag. (trendig). Tyvärr var sovrummet målat i chockrosa:P men de är ju bara att måla om några gånger i färgen jag själv vill ha. Och i hallen var de mellan grå färgmålat.. jag älskade det!

Till saken.. i köket var de ny kyl och frys och ny spis.. men skåpen var super tråkiga.. tänkte byta handtag på dom till något snyggare iaf.
Saken var.. har ni några småtips hur man förgyller ett kök i en hyresrätt? kan man måla skåpsluckor? och kanske de finns några tips på andra saker med? tex kryddhyllan var ju de vanliga ovanför spisen med bara pinnar framför som hållare.. (så fult enligt mig) kan man göra nått åt de? sen är de plastburkar fast satta ovanför diskhon.. också fult enligt mig.

har ni några ideer? kan ni inte vara lite kreativa för min skull.. ja har ingen fantasie just nu:P

mvh Lisette

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

abbis
0

Du bör nog prata med hyresvärden om att måla om först..brukar inte vara problem om man inte slarvar.Du kan köpa allmogelist och sätta på luckorna .Ta bortkryddhyllan ovanför spisen och måla med med sån färg så att du kan skriva med krita på.Då kan du ha recept och lite annat stå där..Plastburkarna kan du kanske hitta korgar som passar istället..Numera finns det så fräcka kakeldekorer som är utstansade att dekorera upp med inte för många bara en och annan är kul…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Liss
0

Tack så mycket abbis.s:) smarta grejer
jag är inte så inne med de här med virke, men allmogelister?:P blåst jag vet, men vet inte vad de är:)

fler kan gärna få komma med fler saker.. ju mer ju roligare:)

parsley
0

Vad är det för köksluckor nu? Vilken färg har de? Vad är det för sort? Det kan vara lite lurigt med just köksluckor, eftersom hyresvärden kan kräva att en ommålning ska vara proffessionellt eller fackmässigt utförd. Flyttar man så kan man bli ersättningsskyldig för nya köksluckor, dyrt och inte så kul mao. Vad är det för färg på väggarna och kaklet? Köksväggar är betydligt lättare att måla om än skåpsluckorna så det kanske är bättre att måla om väggarna än köksluckorna och dekorera kaklet som någon föreslog. Tror att nya knoppar, dekorerat kakel och en annan färg på väggarna kan göra underverk och att det är bäst att låta köksluckorna vara. Sedan kan du ju alltid förnya  med gardiner och olika bordsdukar också.

Håller med fg inlägg om att kryddhyllor är fula och inte ens funktionella. Dessbättre brukar det inte vara så svårt att plocka bort dem och ha en "skoltavla" istället.

Plastburkarna kan du säkert plocka bort om du inte gillar dem.

Liss
0

Ja, luckorna är vanliga vita.. men jag behåller nog de. Man kan ju som sagt bara byta knopparna till något snyggare så blir de ju bättre medesamma:)
Tappeten i köket är precis nyinsatt och är super snygg.. så den behåller jag med. De är en biege aktig med mörkare beige.. svårt att förklara sånt där.

Blir nog att ta bort pinnarna vid "kryddskåpet" och köra med såndär tavelfärg som ni sa:) de blir nog bra.. och kanske nått på kaklet, för de är också bara vitt.

Liss
0

jag tillägga nu att jag har fått lägenheten.. och ja är sååå glad:D äntligen går de framåt i livet på ett bra sätt:)

Anna77
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Vad kul! Grattis! Nu har du ju ett bra tips till badrummet med dushdraperiet iaf! Skrattande

Liss
0

hehe, jaa precis. tack så jätte mycket:)

Liss
0

Nu är jag flyttad och klar:) eller klar är jag ju inte på långa vägar. men krävs endel pengar för mina drömmar.

tänkte iaf komma med en fråga igen:) En bänk i köket är riktigt ful! vet inte riktigt vad de föreställer.. gråa spyor?:P Men iaf så bor jag ju i en hyresrätt, så antagligen får man väl inte göra allt för stora grejer. men kan man inte måla den eller nått? och ist kan man inte måla med vanlig väggfärg som jag har kvar va? de är en blank yta på bänken.

parsley
0

De gråa spyorna är förmodligen sk Perstorpsplatta, ett fantastiskt material när det begav sig på 1960-talet. Avråder från att måla den, förmodligen är det svårt att få färgen att fästa. Vanlig väggfärg är inte tillräckligt hållbar. Risken är att den flagnar. Står du inte ut med bänkskivan är det förmodligen bäst  att byta hela bänkskivan.

jn84
0

Tänkte också på kakeldekor till köket.

Sen kanske du kan använda några fina klistermärken (såna som man kan flytta och inte lämnar märken) att sätta på köksskåpen? Blir ju lite uppiffande iaf.

Men funderar över ditt rosa sovrum? Du har väl rätt att kräva att det målades om innan du flyttade in? Chockrosa lär ju knappast räknas som en neutral och godkänd färg hos hyresvärden? Nu när du har flyttat är det kanske för sent, men ändå  =)

parsley
0

Spånar: Du kanske kan göra en lös skiva med kakel eller mosaik och lägga över arbetsbänken om du inte står ut med att se den?

Hyresvärden tycker säkert att det är en bra arbetsbänk, eftersom Perstorpsplattan lär vara outslitlig. .)

Liss
0

parsley: ja den är ljusgrå med mörkare grå ränder som går kors och tvärs och så är den blank då.. kanske är de du säger.. men att lägga över en lös skiva med mosaik tyckte jag var en fin fin ide:) Tack!

jn84: jag har redan målat om mitt sovrum nu.. och fick iaf färgen av hyresvärden:) så de är löst.. de var super fint entlige mig.. ska lägga in bild på den tråden snart.

annars ska jag ha kakeldekor i köket med som ser ut som mosaik.. så de blir nog toppen med din ide parsley:)