Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 4587 ggr
patronsaint
0

kolla på lgh

Vet inte om jag har hamnat helt fel ni får hojjta i sådant fall.

Det är så här att jag idag ska kolla på min första lgh! Wiiiooo! (Är skit nervös)

Men Vad ska man tänka på när man går på visningen? Är det något man "bör" fråga?

Sedan är det som så att jag har bara bott inneboende tidigare och får jag lgh måste  jag köpa möbler osv. Vad "måste" man ha i ett nytt hem?

Bra att veta är kanske att det är en 2:a på 50kvm med kokvrå och klk.

Så bomba mig med klokheter :-)

I want to be like the patronsaint of reality.

Tom
0

Är det en bostadsrätt eller en hyresrätt? Det är ju ganska avgörande för vad du bör titta på.

Tom

patronsaint
0

Det är en hyresrätt med 1:a hands kontrakt :)

Läget är väldigt bra matbutik precis runt hörnet super bra förbindelse till jobbet och ca 10 mins resväg in till stan.

Tom
0

Då är jag inte så bra på att svara eftersom jag bara har haft med bostadsrätter att göra. Men du behöver i alla fall inte vara speciellt orolig rent ekonomiskt eftersom du inte betalar någon insats för lägenheten.

Tom

patronsaint
0

Nä ekonomiskt är det inga som hellst problem det är exakt samma hyra som jag betalar nu som inneboende. Det är mer praktiska grejer som jag behöver tips om Glad

Halvdansken
0

Om det är en hyresrätt så är det bara att se om du gillar den eller inte. Om väggarna är i en färg du inte tycker om så fråga om du får måla om dem.

Möbler? Säng, soffa, soffbord. Så klarar man sig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[WickedAlly]
0

Du kan ju även fråga om det är ett lugnt område (om det är viktigt för dig) och om folk brukar bo där länge. Det brukar jag fråga, om det kommer fram att de fleta bara bor där en kort period så hade jag nog tvekat för då är det mest troligt något med antingen kvarteret eller hyresvärden.

Annars är det mest en fråga om tycke och smak, men som #5 tog upp så fråga om du får lov att ändra väggarna och så innan du eventuellt gör det. Vissa kräver att man hyr in en fackman för att återställa lägenheten den dag man flyttar annars och det kan ju bli ganska dyrt om man gjort mycket.

Ja du; Soffa, soffbord, tevebänk och teve. Matbord, även om man klarar sig utan det och säng såklart men antar att du redan har en :)
Sen är det ju mest smågrejer som man behöver som tvättkorg, hylla till badrummet om förvaringen är dålig, skohylla/hatthylla osv :)
Finns väl egentligen ingenting som man måste ha, det mesta brukar man kunna hitta på lösningar till ändå. T ex om du inte vill/kan köpa soffa just nu så köp ett fint sängöverkast och några fina prydnadskuddar och använd sängen som soffa på dagen :)

patronsaint
0

Tack för era svar! Har nu vart och kollat på lgh det var nya golv och ny tapetserat överallt så det såg väldigt ljust och fräscht ut :)

Fanns väldig många garderober och linneskåp även en klädkammare :-) Dock var det bara en kokvrå men duger ju fint om man är själv.

Tusen tack för alla tips och råd!

[WickedAlly]
0

Låter fint! :)

En kokvrå dugen fint om man är själv ja, mindre att hålla rent dessutom :)

patronsaint
0

Ja det duger aldeles utmärkt åt mig. Fans dock inte så många köks skåp men däremot fans det ur taget för diskmaskin där kan man ju placera typ trådbackar att ha varor i tänkte jag :)

Det var bara små barns familjer som kollade på lgh när jag var där vilket jag hoppas är till min fördel ;-) Då jag misstänker att ett sådan kök blir på tok för litet för dem.

[Forest]
0

9 låter super :) Jag har ett bra tips för matbord klaffbord köpte jag på loppis så hade jag två klappstolar som jag hängde upp på väggen såg snyggt o tufft ut. Jag måla mitt bord klar rött och stolarna var svarta. Det är faktist skönt att ha ett litet bord att äta vid så slipper man sitta vid soffan hela tiden :)

Maria
0

Handla på Loppis är en bra och billig idé. Då kan du får ett hem som är både personligt och ganska billigt.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Stekspade, visp, stekpanna, gryta, bestick, glas, muggar, tallrikar, teskedar, soppslev, konservöppnare, vinöppnare, kockkniv, skalkniv, filekniv, brödkniv, skärbrädor, osthyvel, fryspåsar, hemförsäkring, brandvarnare, brandsläckare.

Några av de saker jag inte hade klarat mig utan.

Maria
0

Bra där Hera.Flört

Hemförsäkring och brandvarnare är ett måste.

/Maria

patronsaint
0

Klaffbord och klaffstolar låter ju riktigt smart. Tack hera för din lista :-) Möbler som jag redan har är ouppackadd nya bokhyllor, soffbord, nattduksbord 2st och sidobord. Skulle göra om mitt tonårsrum förut men flyttade istället så därför har jag massa nya möbler :-) Har en gammal kökssoffa/dagbädd för typ hund. Tänkte man kunde måla och snygga till den kanske sy en kudde att sitta på och ha i hallen. Har även typ alla hushålls prylar även nya vattenkokare, brödrost, kaffebryggare osv. Även en hel del arvgods från min kära farmor. Så det jag tänkte sikta in mig på är en ny säng och en soffa. Såg att ikea har en bäddsoffa för 1000kr :-) hemförsäkring tror jag att jag har via facket :-) Nu är det bara att hålla tummarna för att jag får den med :-)

Maria
0

Tummar hållesGlad

/Maria

Halvdansken
2

Finns inget som den första egna lägenheten. Helt otrolig känsla.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

patronsaint
0

Har fortfarande inte hört något. Står bara att ansökningar efter visningen behandlas. Så stuttsar på nålar efter att få besked nu ^^

Catta-
0

Hur har det gått? :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

patronsaint
0

Fick tyvärr inte lgh Rynkar på näsan Men det kommer väl fler  Glad

[Forest]
0

19 trist får hoppas du hittar en annan :)