Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 3775 ggr
Gottis
0

Lägga bud, hur gör man?

Huset jag tänkt lägga bud på har varit ute till försäljningett bra tag. Priset är dryga miljonen och det står att renovering behövs utvändigt. Inga bud är lagda än vad jag hört. När jag kollat på huset har jag hittat flera brister som takpannor som fattas vilket kan göra att det trängt in fukt, elen i uthus är några år bara men enligt foto min elektriker sett är det inte godkänt, att det är hemma gjort när det är stora synliga brister. Kanske kan elen i bostaden vara gjord av samma för den som bott där när elen i uthuset är gjord har även gjort vissa renoveringar i bostadshuset. Då kan det finnas fel på det och elen i bostaden med. Finns även eldningsförbud för både vedpanna och kamin att ordna det kostar ca 120000 enligt dom jag pratat med. Dessutom finns det mögel i ett rum.

Huset är knappast värt det dom begär.  När jag lämnar ett bud ska man då skriva att jag lägger budet så lågt pga av mögel, etc? För lägger jag ett lågt bud ser dom mig bara som dum som lägger ett lågt bud. Att få bort mögel och kanske vara tvungen att byta ut all el även i bostaden kostar mycket.

CelsiusT
0

Är det en fastighetsförmedlare som säljer huset? Hör isf av dig till den och säg att du vill lägga ett bud och nämn anledningarna som du tagit upp här. Självklart får man lägga ett lägre bud än vad som står som utgångspris, men sedan är det såkalrt inte säkert att säljaren accepterar budet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Torahzen]
1

Med tanke på vilket skick fastigheten är i så lägg ett lågt bud. Ta dit en besiktningsman som också kan el. Personen kan uppskatta vad olika saker kostar att fixa.

hippieflickan
0

Om det är en fastighetförmedlare som säljer håller jag med #1. Annars håller jag med #2 och ta dit en besiktningsman (vilket man ALLTID bör göra) Det som är viktigt är att ägaren vet att du sett bristerna och att det är anledningen till det låga budet.

Gottis
0

Tack för svaren. Det är en fastighetsmäklare som säljer det. Ska prova att lägga ett bud och ge mina anledningar till det. Så får man se vad de säger om det. Tyvärr tror jag mäklaren avråder dom till budet för jag har sett på annat han säljer och han försöker sälja dyrt och husen är kvar flera månader.