Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 6977 ggr
ebzi
0

Vitt plankgolv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill skaffa vitt plank/trägolv och vill få lite bra tips Glad

Har också några frågor:

• Kan måla om golvet som vi har nu vitt? Det är någon slags parkett…

• Några tips på affärer som säljer bra och/men prisvärt vitt plankgolv.

• Kan man köpa egna plankor för att måla dem vita till golv? Hur funkar det?

Swadika
0

Putt :) Då jag vill veta detta ^^

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

eeeliin
0

Jag skulle gå till en butik där det finns ett hyffsat brett sortiment av golv och ställa de frågorna. Jag själv hade valt att gå till Colorama, men det beror ju på vart man bor och vad man har att välja på :)

ebzi
0

Okej tack :)

[WickedAlly]
0

Att måla parkett går fint, men det krävs en hel del slipning för att få bort gammal lack och sedan får man måla flera gånger om man vill ha det heltäckande vitt. Man bör också veta att om man har välbevarad fiskbensparkett t ex så sänker man värdet på fastigheten om man målar det.

Vi hade planer på att slipa ned vår parkett i vardagsrummet för att sedan lacka om det bara, dock har vi några ställen där det är djupa repor så att slipa och sedan lacka hade kostat kring 250 kr/kvadraten eftersom man får hyra slipmaskin. Inte lönt egentligen med tanke på att man idag får fina golv till rimligt pris. Sedan köpte vi ny ekparkett istället och eftersom vi köpte till tre rum samtidigt lyckades vi pressa ned priset till 235 kr/kvadraten.

Större kedjor kan oftast ta in golv från många olika ställen så jag hade börjat hos t ex XL bygg eller liknande :)

ebzi
0

#4 Okidoki, tack Glad

Halvdansken
1

Sen gäller det också att man vet om det är parkett (trägolv) eller om det är nån form av laminat innan man börjar slipa.

Hatar cancer och älskar vårlökar.