Flytta hemifrån
När flyttade ni hemifrån?
Hur är det när man flyttar hemifrån? dvs vad får man för lägenhet, vad är det för lån, hur mycket pengar får man i månaden och av vem m.m
Vet inte om jag placerade det på rätt sajt.. 
kram
Hur det är? Roligt, jobbigt, spännande, skrämmande.
Vad man får för lägenhet handlar ju om vad man söker för lägenhet, vilken inkomst man har och möjligtvis kontakter.
Lån tar man om man ska köpa lägenhet, och för att ta lån behöver man ha jobb.
HUr mycket pengar man får handlar ju om vilket arbete du har. Vem? Företaget.
Lite underliga frågor.
Haha jag menade ju studielån och bidrag och så :) Jag ska självklart ha ett jobb men jag flyttar ju hemifrån när jag är typ 19 år, då får jag väl bidrag och så? Eller..? 
Hur mycket du kommer få får du räkna ut på CSN;s sida. Men då måste du studera. Annats får man ju inget studiebidrag eller studielån. Vad för annat bidrag du menar vet jag inte. Kanske då bostadsbidrag, men det är inte så mycket för studenter tror jag.
Det är inte heller lätt att hitta bostad som student. Så det gäller att vara ute i tid.

Jag var 20 när jag flyttade och då läste jag på universitetet i Lund. Fick en bostadsrätt av min faster (den kostade 10.000!!) en 1a, och jag älskade den.
Bidrag beror på hur mycket du tjänar, det är inget som kommer automatiskt bara för att man flyttar. Heller inte lägenheten.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag var också 20 när jag flyttade hemifrån, det var i mars detta året. Det roligaste av allt var att köpa saker till lägenheten, och att inreda. Det är mest roligt, men även jobbigt och trötsamt. Jag flyttade ihop med min pojkvän och det är inte så lätt att slå ihop 2 liv sådär… Vi köpte en bostadsrätt så vi har även totalrenoverat.
Man "får" inte en lägenhet, man letar efter något man gillar. Är det en hyresrätt hamnar man förmodligen i kö och sånt där.
Pengar får man inte heller bara sådär. Har du tänkt plugga? Annars måste man skaffa jobb (och även om man pluggar kan det bli skralt i kassan utan jobb..). Man kan ju få pengar från försäkringskassan medans man söker jobb och då behöver man oftast delta i "aktiviteter" via Arbetsförmedlingen. De pengarna räcker inte till en normal hyra.
Ett tips: Det kostar alltid mer än man tror! gör upp en månadsbudget, och en på saker du vill/måste köpa till lägenheten, så du vet om du har råd att flytta… :)
#5 haha ja jag har tänkt att plugga, jag vill bli veterinär :) Och ett jobb såklart också då.

Okej, intressant :)
Lycka till! :D

Det tar ca 5 år att bli veterinär, så det är tufft. Ofta när man läser så bor man i studenthem, det kan vara en kul upplevelse.
#8 ja jag vet att det är lång tid.. Jag vet inte om jag ens SKA bli veterinär, men jag SKA jobba med djur, på något sätt.
Vad är studenthem då? :)
HUr gammal är du TS? Hur många år är det innan det blir aktuellt?
14..
Det är långt kvar, men jag har börjat prata med mina föräldrar hur det kommer att gå och så, men jag vill veta lite mer..
Studenthem är hus med små lägenheter/rum för studenter. Brukar vara dyra att hyra med tanke på hur små ddom är. Ibland delar man kök och toalett med de andra i korridoren, ibland har man egna.
Storleken på husen varierar. Här i HBG finns det stora höghus samt mindre, men även privatpersoner har gjort om sina källare och hyr ut.
Det är inget fel med att börja planera i tid! tänk bara på att du kan ångra dig angående flera saker innan det är dags :)
#13 vad bra
Jo men jag vill gärna göra det i "god tid" så jag inte gör det i sista sekunden. Vill också planera med pengar och tid och så, jag har tänkt att skaffa djur (hamstrar, råttor och kaniner) ett par år senare jag flyttat in och fått igång allting. Så jag vill ha allting gjort :) Sedan tror jag att mina föräldrar kommer "hjälpa til" (betala rätt mycket) att köpa lägenheten.
du tänker dig en bostadsrätt då eller? eftersom du skriver köpa lägenhet. Det är oftast lägre månadshyra på en bostadsrätt, men den måste man ju köpa. En hyresrätt köper man inte, utan man bara betalar månadsavgiften plus en insats i början som inte är lika hög som för en bostadsrätt (fast det kanske inte är insats på alla hyreslägenheter heller..)
Det positiva med en bostadsrätt är att man kan renovera och måla och fixa (sånt måste man fråga om i hyresrätter), och att man kan sälja den om man vill flytta sen, och få pengar för den.
Tänk på att det kan finnas bestämmelser om husdjur (hur många man får ha etc..). Jag har som sagt en bostadsrätt men det finns bestämmelser även här. En katt eller en hund, om man inte kommit överrens om annat. (Det är nog inte svårt att få tillstånd att ha flera hundar t.ex. för det finns många här som har flera. Huvudsaken är att man frågar så att dom har koll på det).
Jag vet inte än vad jag ska ha för lägenhet, hehe.. :P
Ja men vad bra, då ska jag kolla om husdjuren innan jag skaffar fler :) Men jag kommer att ha hamster när jag ska flytta (kommer ha hamster hela livet, fick min första hamster för 1½ år sedan och kommer fortsätta ha, köpa nya när de gamla dör osv). Tror du jag får flytta in med hamstrarna då?
#15 De flesta 1:a hands hyresrätter kräver ingen insatts, inte vad jag har sett :)
#16 Jadå, det får du! Men om du hyr privat så borde du kolla det först. I en vanlig lägenhet är det ingen som bryr sig om du har en hamster, men om det är någon som t.ex. hyr ut nåt rum i sitt hus så är det ju en annan sak. Min kompis föder upp hamstrar och har många.. Efter att hon flyttat in i en lägenhet kom en ny regel om att man bara fick ha 1 husdjur. Min kompis pratade då med värden och sa typ; jag har ju skaffat en hund nu, och jag har också en katt och 10 hamstrar. Värden svarade att hamstrarna "inte räknades som husdjur", och att det inte gjorde något för hunden hon hade va en sheltie och inte nån "kamphund". Mycket märkligt.. Men ja :P bra att veta att man kan alltid fråga och få undantag. men man undrar ju vad regeln egentligen handlade om? Att han är rädd för alla amstaff hundar som bor där kanse? (De är några stycken..)
Ursäkta att jag gick ifrån ämnet lite! xD
#17 okej, har inte så jättebra koll på hyresrätter då jag aldrig bott i en :P Men då har jag också lärt mig nåt nu! ^^
#18 men vad bra! :D hoppas att han säger att kaniner, råttor och hamstrar "inte räknade som husdjur" då.. 
Så om hon hade en sk "kamphund", hade den inte fått flytta in? 
Får man ta hem hundar, och "passa" de? Jag har en hund nu (men han är redan 8 år..
) så kan jag ta hem han till lägenheten ibland?
Oftast är det inga problem om du skulle vilja ha 3 hundar heller, så att ta dit en hund på besök har jag svårt att tänka mig att någon skulle bry sig om. Men som sagt, handlar det om att du hyr en källare hos någon t.ex. så är det bäst att fråga först! Skulle ju kunna vara så att någon som bor där är jätteallergisk..
Nja jag tänkte inte hyra en källare eller så, vill ha ett eget liksom :)
Förstår det. Men tänk på att om du ska plugga kanske det bara finns en ort där du kan bosätta dig och det är inte så gott om bostäder till studenter.. Det är inte säkert att man kan vara så kräsen utan man kanske får "offra sig" för att gå en viss utbildning.
Vill du ha eget kanske ni ska ställa dig i kö redan nu. Eller om något år i alla fall i den staden du ska plugga i. På många orter är det flera års väntetid på lägenheter.
Sedan måste du ha en borgensman också, för jag tror inte pengarna man får och lånar som student är tillräckligt för att an ska kunna hura en vanlig bostad.

om du hade tänkt plugga måste det bästa vara ett studentrum eller en studentlägenhet. de är ofta billigare i hyra än av "vanlig" lägenhet. ofta delar man kök med sina klasskompisar.
för att få en hyresrätt måste man antingen ha en himla tur (kontakter och liknande), ha en lägenhet att byta med eller stå i kö. att betala för en hyresrätt är mig veterligen förknippat med andra eller tredjehandskontrakt, eller med skumma fastighetsägare som ser en möjlighet att tjäna lite extra pengar i atraktiva områden. betala inte för en hyresrätt! det är pengar rakt ner i sjön.
en bostadsrätt är en lägenhet där du köper in dig i föreningen. du "äger" alltså inte din lägenhet som vissa verkar tro, det är snarare som ett aktiebolag där huset med alla bostäder är ett företag, och du köper in dig i företaget. styrelsen har i slutändan alltså rätt att sparka ut dig och tvångssälja din lägenhet om du inte sköter dig, och man får inte göra vilka renoveringar man vill utan styrelsens tillåtelse, även om man självklart kan tapetsera och renovera. ändra antal rum, slå ner väggar och liknande måste man alltså kolla med föreningen först.
skillnaden mellan en bostadsrätt och en hyresrätt är att man i en hyresrätt hyr sin lägenhet. om exempelvis kylskåpet går sönder ska hyresvärden se till att du får ett nytt kylskåp. i en bostadsrätt är allt innanför väggarna ditt ansvar. går något sönder får du alltså köpa nytt. i en hyresrätt betalar man hyra, meni en bostadsrätt betalar man en avgift. avgiften är ofta något lägre än hyran, men eftersom man ofta måste ta lån för att "köpa" läenheten, och därmed betala ränta och eventuella amorteringar blir det ofta inte billigare i månaden. lägg där till kostnader för slitage och liknande som man inte betalar i en hyresrätt.
som sagt, ska du plugga är nog en studentlägenhet mer din grej. där betalar man heller ofta inte hyra på sommaren när man inte får några studiemedel. till på köpet brukar det vara riktigt kul att bo ihop ett gäng från skolan.
#24 I den här staden är det DYRARE med studentbostäder än med hyresrätt. Jag bor billigare än de flesta studenter i den här staden. Och jag har en 1:a på 42 kvadratmeter.
Studentlägenheterna ligger på 12-25kvadrat.

#25, det förutsätter ju att man får tag på en hyreslägenhet :) det är trots allt svårare att få tag på en vanlig liten lägenhet än en studentlägenhet, även om båda är svåra att få tag på. till på köpet betalar man som sagt oftast ingen avgift under sommaren vilket kan vara guld för en student som heller inte får några pengar på sommaren.sedan måste jag nog medge att det är lögn att säga att de är billigare, för på de flesta studieorder är nog inte det fallet, även om man tycker att det borde vara så, ledsen för det.
min sambo skulle läsa i linköping för ett par år sedan, och fick en studentlägenhet där. för den (20kvm utan kokvrå) betalde han nästa dubblet så mycket som för vår bostadsrätt, lån och amorteringar inräknat. det är rena rånet, men som sagt ofta lättare att få tag på än en vanlig hyresrätt som man kan få stå i kö en halv livstid för.
ett annat alternativ är ju att försöka hitta ett rum tillsammans med andra studenter, exempelvis i en större lägenhet. det brukar bli det helt klart billigaste alternativet. det förutsätter dock att man tycker att det är ok att bo i kollektiv och dela både duschutrymme och kök.
Ja man tycker ju att de små studentkrypinnen borde vara billigare än vanliga lägenheter.

Att bo i en form av kollektiv när man är ung är fantastiskt roligt och väldigt givande. Jag har själv gjort det i 4 år. Vill inte vara utan det, och skulle faktiskt kunna tänka mig att bo så nu på "gamla dar" också.
Så vad tycker ni jag ska ha för lägenhet då? Jag vill absolut inte hyra rum i någon annans hus. Blir jag tvungen att göra det, då bor jag hemma.
Så vad är bäst? Skriv gärna förklaringar varför 
Bäst att ju att bo hemma så länge man kan. Billigast.
Men jag vill ju flytta hemifrån, ha något eget. Jag får endast ha en hamster (och våran hund då) så länge jag bor hemma, och jag vill ju ha fler djur.
#31 Pluggar man är det inte mycket tid till en massa djur. Tror du ska satsa på det efter du är klar med skolan.
Dessutom är det bra för framtiden att bo hemma under tiden som man pluggar, för då kanske man slipper man ta lån som man sen måste betala tilbaka.

räkna inte med att du kommer kunna ha fler djur bara för att du flyttar hemifrån, framför allt inte om du ska studera. som student får du ut omkring 7000 i månaden, och det ska räcka till hyra, mat, transporter, studieliteratur, avgifter för internet och telefoner, försäkringar och annat som behövs för att du ska klara dig. många studenter går knappt runt som det är, utan djur som också kostar pengar. med djur måste du också räkna in dem i ekvationen, och det kan bli tight.
är det djuren som lockar får du nog räkna bort ganska många studentlägenheter ur ekvationen. vet att vissa tillåter smådjur, men långt ifrån alla.
då har du bostadsrätt och hyresrätt kvar som boendeform, och den ena förutsätter att någon ska kunna köpa dig en lägenhet.
annars säger jag som Hera, bo hemma när du studerar. då slipper du dyra studielån som du kommer få betala av i många många år.
#33 Ja där sade du något viktigt. Det är redan tight att leva som student utan djur.
Men jag menar ju inte att jag ska flytta hemifrån och dirket köpa en massa djur. Jag har ju redan skrivit att efter ett par år jag bott i lägenheten.
Mina föräldrar hjälper mig dessutom betala lite 

Vänta nu med att skaffa dig bekymmra om det ena eller andra. Jag kan tänka mig att du ser på saker lite annorlunda när du är 20-21 år.
Att leva tight som student är något man sätter sig i själv; har man dyra vanor som krogbesök var och varannan helg, cigaretter, någon dyr hobby eller liknande så blir det tight ja.
MEN, man behöver absolut inte ha det så. Jag pluggade och flyttade hemifrån för några år sedan, hade då fullt studielån- och bidrag vilket då gav ungefär 8200 i månaden. Sedan kan man söka bostadsbidrag och om du inte jobbar så att du tjänar mer än runt 100 papp i året så får du 1100. Nu har studiebidraget ökat och man får ungefär 9100 från csn om man har fullt. Med bostadsbidrag då så hamnar man på runt 10200 och det är inte alls svårt att klara sig på.
Jag har hyra på 4300 ungefär, och då ingår elen. Sen har jag övriga pengar till mat, böcker, telefon, tevelicensen, internet osv. Att klara allt övrigt på 6000 är verkligen inte svårt och oftast kan jag sätta undan ett par tusen varje månad, då bland annat till hyran över sommaren så slipper jag använda pengarna från sommarjobbet till det utan kan resa istället. Dessutom har jag en skapligt dyr och fin bil som kostar i skatt, försäkring och bensin. Man måste bara planera och inte spendera på förhastade saker :)
Att hyra en vanlig bostad som student är inte heller svårt pengamässigt och man behöver inte ha någon annan med på pappret som säkerhet, tillgången däremot är ju något annat och då gäller samma regler för alla. Sedan finns det vissa hyresvärdar som bara accepterar folk med heltidsanställning men det är långt ifrån alla.
Så det du TS behöver tänka på är hur reglerna kring husdjur är i den tänkta bostaden samt om du vill köpa eller hyra, att köpa är en investering om man köper i rätt områden men det kan lika gärna bli en förlust om man plötsligt måste flytta pga jobb eller annat. En hyresrätt är pengarna i sjön mer eller mindre förutom att du har rätt att bo där då såklart :)
Att flytta hemifrån är ett stort steg i livet. Själv var jag 18 när jag flyttade hemifrån. Några råd jag kan ge är: - Spara ihop till en buffert, oförutsedda utgifter kommer alltid. - Köp saker i förväg på rea, exempelvis matservis, kastruller, möbler, dammsugare ect. - Räkna med fasta utgifter som tv- avgift, hemförsäkring, telefoni, bredband, el, försäkringar för djuren, transport- busskort, mat. - Vilken bostadsform vill du ha? - Gå in på konsumentverkets hemsida. - Bra att ha kan vara ett extra jobb om man studerar. Pengar går alltid åt. Det är ett stort beslut du ska ta å d kan vara bra att förbereda sig. Lycka till, när d blir dax!
Ja, just det! Spara ihop saker innan, jag började med det när jag var femton ungefär och flyttade när jag var 19. Guld värt att inte behöva skrapa ihop saker lite här och där för att ha det man behöver. Blir fort väldigt mycket pengar. Dessutom är det lite V ett lyckorus att se alla ens nya fina saker stå där i ens första egna hem :)
#15 Det här med insats när det gäller hyreslägenheter har jag inte hört talas om och det kan knappast gälla de kommunala bolagen.
/Maria
Gäller nog privata och andrahands.
Jag kan tänka mig det. Undar om det ens är lagligt?
/Maria
Brukar vara deposition som man sedan får tillbaka. Något annat har jag aldrig hört talas om.
OK, det låter mer vettigt.
/Maria
Flyttade hemifrån och hem till min pojkväns familj i Stockholm 50 mil från föräldrarna när jag var 16, för studiers och pojkväns skull. Nu, ett år senare så hyr jag en lägenhet i andrahand med min pojkvän.
Hur det är, ja.. Man märker till exempel hur dyrt det är att handla mat, och hur mycket småsaker man måste göra i hemmet. Om du väljer att hyra en lägenhet i första hand så får du räkna med att stå i kö x antal år, iallafall om du bor i en stor stad.
Hej
Du verkar inte riktigt säker på vad Du vill utbilda Dig till och det förstås jag mycket väl. Det är få som vet det när man är 14 . ÄVen om man är mogen för sin ålder. Man ändras ju dessutom under åren.
Sen skriver Du att Dina föräldrar kommer att ev. hjälpa Dig med att om jag förstått det rätt köpa en lägenhet.
Varför i allsindar.? När Du utbildat Dig färdigt så kanske Du får jobb nån annanstans.
Sen tror jag det är otroligt nyttigt att klara sig själv när man börjat på högskola.
Jag har två vuxna barn. De är både lika o olika till sitt sätt.
Ett av dem ville studera direkt efter gymnasiet. Sökte studentboende på de orter som kunde bli aktuella. Gjorde det i god tid. Fick ett korridorboende. Det barnet klarade sig alldeles utmärkt på studiebidraget och studielånet. Hade dessutom lärt sig att pengar inte växer på träd. Men tyvärr inte planerat med att ställa sig i bostadsköer efter studietiden. Har jobb men har nu hoppat runt mellan andrahandsboenden i några år. Inte kul. Men funkar. Sitter nu på ett förstahandskontrakt.
Det andra barnet började jobba efter gymnasiet. Och började läsa på högskola vid 24. Detta barnet har haft ännu längre framförhållning. Direkt efter gymnasiet ställde det sig i kö i de högskole städer som kunde bli aktuella. Det barnen hade då kommit fram i kön lagom till högskoletiden började.. För att när den studerat klart ha kommit fram i kön att få en lägenhet i Uppsala. och ett jobb där. ( 10 års kötid)
Båda har klarat sig själva. Är stolta över det. Och jag över dem.
Och studentboende är inte fel. Man får vänner man kanske aldrig hade träffat eller börjat prata med annars.
Nu låter jag gnällig och gammalmodig antar jag.
Men jag tror det är viktigt att få vara nöjd och stolt över att fixa själv.
Du verkar vara en person med god framförhållning och Du kommer att fixa detta Du med. Härligt att läsa att Du är så inne på att planera nu. Men våga planera om ifall DU ändrar Dig.
Det är bra att Dina föräldrar stöttar Dig. Men låt dem inte skämma bort Dig. Om de vill hjälpa Dig så låt dem hjälpa Dig på ett sätt som Du trivs med. Ett tips är att de sparar åt Dig. Det kan ju vara bra den dagen Du är färdigutbildat och kanske vill köpa lägenhet eller hus. Lycka till i livet.
Var rädda om varandra
Senil som jag är glömde jag att skriva när jag flyttade hemifrån. Jo jag var 17 år.
.
Var rädda om varandra