Bidé?
Vad kommer det sig att vi inte har bidéer i våra badrum här i Sverige? Det är ju rätt användbart på många sätt för hygienen och borde kunna ha en lika självklar plats som ett vanligt handfat. Ordet kommer väl från franska bidet från början, någon som vet mer. Var i världen används det framför allt? Jag har en vän från Marocko och vet att det används där, har även för mig att jag stött på det i Mexiko.

Vi satte in bidé i vårt tidigare hus och har köpt en för installation i vårt nuvarande boende också. Bra till mycket!
Här finns historik >>>
Var inte det där med bidéer en 70-talsfluga? Jag minns ett flertal vars hem jag besökte där de minsann hade bidé. Själv hade vi inget nybyggt hus, och någon renovering var det aldrig tal om.
Jag vet att många fnissar åt bidéer och tycker det är larv att ha en sån, själv skulle jag uppskatta det oerhört. Alltifrån smutsiga babyrumpor till skitiga fötter. Jag skulle helt klart ha användning för en sån!
*höjer näven till kamp och vrålar FLER Bidéer åt Sverige!!*
#1 Tack för länken, bra info.
#2 Ja precis, jag håller med dig. Fler bidéer! :)
Det ska jag lätt införskaffa om jag köper hus någon dag. Tror väl inte hyresvärden blir så glad om jag installerar det i lägenheten…
#0, Bra fråga och länken i #1 fick mig mer intresserad av någonting som jag aldrig tänkt så mycket på tidigare.
Man kanske skulle ha en helt enkelt?
Tom
Ja det känns som att det är betydligt enklare att besvara frågan varför man ska ha en bidé jämfört med varför man inte ska ha en.

Hur är det tänkt att man använder en bidé? Struntar man i toapappret och sätter sig på bidén och tvättar rumpan istället? Och vad använder man för "verktyg" för rengöringen? Händerna (urk), händerna och tvättlapp (urk) gemensam borste (ännu mer urk), bara vattentrycket,?
Hos mamma hade vi en bidé men den änvändes bara för att tvätta fötterna i när man varit ute och lekt. Perfekt höjd!
Bra fråga! hehe

Man kan fundera ett snäpp vidare, och då kom jag fram till att jag skulle välkomna en bidé/fottvätt i hundstorlek.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

#8 En bidé måste ju vara lysande om man har en liten hund.. Tyvärr så skulle min nog inte få plats där, får nöja oss med duschkabin…:)

Nja, duschkabin fungerar så klart, men våran lilla "knähund" gillar inte strålande vatten. Sjöar går bra.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Jag är uppväxt i ett hus med bidé och som jag minns det så hade vi fyra syskon den mest som fotbad. Perfekt till "sommarfötter".
Vår tax gillade faktiskt också att bli duschad i bidén(tror jag). Pappa använder den dagligen för den "nedre toaletten". Mina föräldrar satte in bidén -74.
#11, Kan du inte fråga hur man bär sig åt? Jag, liksom AT, är också nyfiken.
Mvh
Tom
Antar att man tvättar sig i bidén som man gör när man tvättar samma område i duschen..
Sara
#13, Jag brukar inte komma direkt från taletten när jag duschar…
Tom
# 14 Fast jag tror inte man använder bidén istället för toapapper. Utan mer som en extra rengöring.
Sara
#15, Aha, nu börjar vi komma någonvart :-)
Så bidén är egentligen bara ett komplement till papper?
Tom
Har faktiskt ingen aning egentligen men så skulle jag nog använda den.
Sara

Jag skulle kunna tänka mig en helautomatisk som har lufttorkning efteråt och är inbyggd i toan. Då slipper man släppa tidningen när man är färdig :-)
Jag har en bidé och den är mycket användbar! Är först och främst inne på samma område som sara; utmärkt när man behöver en extra tvätt av underlivet eller stjärten efter toapappret, dvs mycket enklare än att duscha då fler delar än nödvändigt blir blöta vid den sistnämnda aktiviteten…papper är bra men inte alltid det enda bästa.
Sen brukar jag använda bidén till att duscha rent olika kärl och behållare som är små men inte kommer under kranen i handfatet dvs bidén är bra till att rengöra mellanstora ting med. Det kan vara fötter som nämts tidigare, eller annat smått och gott…enligt mig är en bidé aldrig i vägen.
#12 Det är inte så komplicerat.
Han tvättar sina "ädlare delar" varje kväll innan han kryper till kojs. Toapapper används naturligtvis som vanligt.
Bra, Tack för att ni redde ut det här.
Vet ni om de använder bidén på samma sätt längre söderut i europa? Dvs tillsammans med papper?
Mvh
Tom

#21 - de tog väl upp de flesta länder världen över i historik-länken (#1) om jag inte missminner mig. Där står också förklarat hur och varför man använder bidé.
Mvh, Cecilia
#22, Nix, de tog inte upp hur de gjorde när de använde den. inte vad jag kunde hitta i alla fall.
Tom

Vi slängde ut bidèn från badrummet som är trångt som det är. Och bidén uppfyller ingen funktion som man inte kan klara på annat sätt. Jag tycker att den samlar skräp och damm, ytterliga en detalj att städa och hålla fräsch. Ja, bidé är komplement till toapapper. Växte upp med en sådan.

Ja, de flesta huset som byggdes på 70-talet byggdes med en bidé i badrummet…en del av mina barndsomskompisar har dte i sina hus….har för mig att vi haft en…*fundersam*
Frågor och svar
**
F: **Man kanske skulle ha en helt enkelt?
S: Är man mån om sin hygien i de nedre regionerna så. Absolut!
F: Bra fråga och länken i #1 fick mig mer intresserad av någonting som jag aldrig tänkt så mycket på tidigare.
S: Ändå använder man toaletten dagligen…
F: Ja det känns som att det är betydligt enklare att besvara frågan varför man ska ha en bidé jämfört med varför man inte ska ha en.
S: En mycket sund tanke!
För sitt eget välmående och hygien.
F: Hur är det tänkt att man använder en bidé?
S: Man spolar toaletten efter väl förrättad värv.
F:** **Struntar man i toapappret och sätter sig på bidén och tvättar rumpan istället?
****S: Sitter kvar och öppnar vattenblandaren. Låter vatten trycket göra sitt arbete. Utan "handarbete!"
Eventuellt kan man röra underlivet lite efter behov.
Alla stjärtar /underliv är inte lika…
F: Och vad använder man för "verktyg" för rengöringen? Händerna (urk), händerna och tvättlapp (urk) gemensam borste (ännu mer urk), bara vattentrycket,?
S: Endast vettentrycket räcker.
Rykten säger att kvinnor använder toabidens vattentryck för sin egen nöjes skull. Men det är bara "rykten!"
F: "Antar att man tvättar sig i bidén som man gör när man tvättar samma område i duschen.."
S: Förutom att i den moderna Toabiden slipper du använda händerna som du gör i duschen när du tvättar rumpan!
F: Fast jag tror inte man använder bidén istället för toapapper. Utan mer som en extra rengöring.
S: FEL! Man skall använda biden för fullständigare rengöring än du nånsin kan göra mad toalett papper.
F: Så bidén är egentligen bara ett komplement till papper?
S: Absolut inte! Läs ovan…
F: Jag skulle kunna tänka mig en helautomatisk som har lufttorkning efteråt och är inbyggd i toan. Då slipper man släppa tidningen när man är färdig :-)
S: En sån kostar från ca 15.000 och måste installeras av fackman!
F: Vi slängde ut bidèn från badrummet som är trångt som det är.
S: Ni skulle installera den nya Toabiden i stället! Den monteras enkelt på den befintliga toaletten på ca. 15 minuter.
F: Och bidén uppfyller ingen funktion som man inte kan klara på annat sätt.
S: Fel! För bl. a. den månatliga perioden är den efterlängtad för sin enkelhet att handhava utan inblandning av handarbete.
F: Jag tycker att den samlar skräp och damm.
S: Den nya Toabiden samlar ingen damm eftersom
den används varje gång efter toalett besöket.
F: Ja, bidé är komplement till toapapper.
S: Bidén är det enda riktiga ur hygien synpunkt! Med toapapper smetar man ju runt ett bra tag och mycket papper går åt ibland för att fruktlöst försöka ta bort spåren efter sin avföring. Istället för att låta rent, ljummet vatten sköta vad den bäst kan. Hålla rent!
F: Växte upp med en sådan.
S: Då lär du dina barn också sund och renlig hygien?
Visst ja! Du kastade ut den ju…
F: Vet ni om de använder bidén på samma sätt längre söderut i europa? Dvs tillsammans med papper?
S: INGEN muslim använder toalett papper för att torka sig
utan endast vatten.**
**Här finns också lite funderingar, frågor och annat nyttigt:
Hur får man bort allt b*ajs (äckligt)
http://www.familjeliv.se/Forum-4-46/m3725055-1.html
farligt med våtsalvetter-
http://www.radron.se/templates/print/news____4841.asp
http://www.stockholmvatten.se/skola/hemma/hemma_halsa_pa.asp**
**

Wow tack för utförliga svar!!

Toabide. Läste inlägget och funderade på vad det stod för. Sedan kom jag på det: DU SKÄMTAR!!! Hahaha. Jag fick mig ett gott skratt.
#29 ???
Tror snarare det är en person som har anknytning till ett företag som säljer en produkt som heter Toabidé, alltså lite smygreklam. Men det var ju bra information så det är väl helt ok. Sedan var det iofs skrivet med lite humor i en del svar :)

Jag tänkte också på försäljare. Fast jag tycker nog att han i så fall måste putsa på argumenten. Att han aldrig haft ansvaret för städning hemma och aldrig haft ansvar för barn framgår med pinsam tydlighet. Och eftersom jag fick en känsla av att han måste bli av med en massa toabidér som ingen vill ha, utgick jag ifrån att det måste ändå vara ett skämt.
Han representerar ett företag och jag har skickat meddelande till honom om att reklam inte är tillåtet. Det har han inte svarat på. Istället skrev han inlägg #27 som var fullt med reklam och länkar till hans företag. Eftersom inlägget innehöll en del information som var bra så valde jag att redigera bort det mesta av hans smygreklam istället för att ta bort det helt.
Tom

Ahaa, det förklarar saken. Tyckte att det var konstigt.
Svar till "Paula W".
"Att han aldrig haft ansvaret för städning hemma och aldrig haft ansvar för barn framgår med pinsam tydlighet."
Jag bor tillsammans med min sjuka mor och har skött både henne och hemmet sedan 1997. Med allt vad det innebär.
Tvätt, hygien, matlagning, STÄDNING etc.
Jag har även haft vårdnaden om mina 2 barn i flera år. Men det är en annan story.
"Och eftersom jag fick en känsla av att han måste bli av med en massa toabidér som ingen vill ha, utgick jag ifrån att det måste ändå vara ett skämt."
Visst säljer jag den moderna Toabiden. Jag skäms inte för det!
Och om du tar mitt förslag till bättre underlivs hygien som man får med Toabiden för "skämt" så är det beklangsvärt…
Tack vare denna ironiska insällning till sin egen hygien som
den moderna toabide varianten inte röner så stor framgång i I-länder. Rädsla och blyghet av att prata och disskutera tydligen tabu belagda underlivet och dess bättre hygieniska underhåll.
Visst är jag ett företag!
Jag vill hjälpa till att introducera bättre underlivs hygien. Är det något fel i det?
Att döma av frågor som folk trots allt ställer så finns ju viss nyfikenhet
och undran vad en bide var och är för något.
Det är vad jag har försökt att svara på.
Och till "Tom" som tydligen äger denna sajt så ber jag om ursäkt ifall din mail har förbigåtts av mig!
Jag skulle ha reagerat omedelbart om jag såg din mail.
Visserligen har jag högsäsong med min andra sysselsättning men ändå…
Jag läsar ALL E-post.
Min E-mail post är: info@toabide.se
Ha en trevlig sommar!
Jag tror nog inte att anledningen till att många inte upplever att de behöver någon bidé i någon form handlar om något tabu att prata om underlivshygien. En vanlig människa i många av dagens i-samhällen duschar ju hela kroppen oftast minst en gång om dagen, fler vid eventuell träning och andra aktiviteter som gör oss svettiga/i behov av dusch. Med andra ord så gör vi ändå rent våra "privata delar" tillräckligt ofta, så behov av speciell utrustning för detta är nog ganska obefintligt.
I vissa andra kulturer är det ju si och så med den dagliga helkroppshygienen, (både i och u-länder så klart), här finns det kanske automatiskt ett behov av en bidé av något slag.
Likaså bland rörelsehindrade peroner och äldre personer som blir mer och mer rörelsehindrade, här tror jag ni har er stora marknad över hela världen. Och den kundgruppen bara växer och växer med ökad medelålder och ökad förväntad livslängd.
Ha en trevlig sommar du också!