Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 2572 ggr
StinaIda
0

Stämma mäklare?

Får en mäklare gå ut med ett pris men vägra acceptera utgångspriset?

Denna mäklare var så jäkla arrogant!

Nu försvann allt hopp för mig.

Sara40
0

Är det mäklaren som vägrar acceptera utgångspriset? Är det inte säljaren? Utan att vara jurist så tror jag att en säljare kan ändra sig när som helst i fråga om en husförsäljning, är det inte så?

StinaIda
0

Jo det är ju säljaren så klart,men får en mäklare gå ut med 360.000 om han vet att säljaren inte godtar ett bud under 400.000:-

Tom
0

Nej det är inte tillåtet att använda sig av lockpriser. Problemet är väl att bevisa vem som sagt vad. Har du spelat in samtalet? Du kan ju påpeka till mäklaren att lockpriser inte är tillåtna.

(På min mobil spelas alla samtal in automatiskt.)

Anmäl det till mäklarsamfundet men förvänta dig ingen direkt reaktion på det. Men om många anmäler samma mäklare lär det hända någonting.

Tom

abbis
0

När jag sålde min hyresfastighet bytte jag mäklare 3 ggr…en del är inte kloka i hövvet…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Lullan1
0

Shocked Man blir ju mörkrädd! Gud så knäppt! Man kan verkligen fråga sig om det är ok att göra så?

StinaIda
0

Usch han var bara så nochalant och arrogant hela tiden.

Men jag svalde min stolthet och ringde upp honom för att säga att jag går med på 400.000:-.

Men då säger han bara snabbt att äffären redan är avslutad!

Och jag som hade kunnat sträcka mig lite längre…

abbis
0

Så länge du inte skrivit på något så kan du dra dig ur….

Lullan1
0

#6 Va! Så du fick inte ens chansen att lägga bud?

Sara
0

Vad tråkigt!

Sara

Oskar
0

Var det inte nyligen som en mäklare gick ut med utgångspriset 1 kr? För att provocera och skapa rubriker antar jag. Men har inte hört att han skulle blivit prickad för det. Så gissar att det inte är olagligt…men omoraliskt kan man ju tycka…

Å andra sidan tillhör jag dem som tycker att när det är budgivning så borde det inte finnas något utgångspris alls. Varför skulle det göra det?

mvh
Oskar

Sara40
0

Jag vet en familj som gick ut med fast pris på sin lägenhet - fin lägenhet med bra läge och i en atraktivt stadsdel - dvs ganska högt pris men inte orealistiskt jämfört med vad liknande objekt i området gått för. De fick inte en enda intresserad kund, knappt så att folk kom på visningarna ens! De bytte taktik och gick ut med ett utgångspris och vips såldes lägenheten till ett pris över deras tidigare satta fasta pris… märkligt Penga mun

Bör tillägga att jag inte vet alla turer runt detta men de började bli lite nervösa då de redan köpt villa och flyttar in nu i sommar, mao ville de inte gärna stå med dubbelt boende en tid. Jag vet också att när de böt taktik så gick det j-igt fort.

abbis
0

det är som tradera…lägg utropspriset på en krona …vips så bjuder folk som tokar…lägger man det man vill ha så kan det stå helt still..kan det va nått psykologiskt

Tom
0

#6, Ring direkt till ägaren och berätta hur mäklaren uppfört sig. Inte för att de ska ändra affären utan för att de ska vara medvetna om att de kunnat få mer pengar om de valt en annan mäklare. Då blir de troligen sura på mäklaren och i bästa fall låter de köpet gå tillbaka.

Tom