Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 4242 ggr
Kurina
0

Överbliven färg

Har några pyttsar med överbliven vattenburen lackfärg för möbler. Tänkte att om jag spär ut den med vatten borde då kunna använda den som "lackbets". Någon som har provat?

mariatingsund
0

Tror inte det skulle fungera. Även om färgen är vattenlöslig, betyder inte att du kan spä ut det. Du kan pröva i en liten burk o se vad som händer, men jag tror färgen stelnar efter någon dag utspädd.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Halvdansken
0

Men om man målar med en gång så borde det väl fungera.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

oh-la
1

när vi sprutmålat väggar och liknande använder vi vattenbaserad färg som späds med vatten (maskinen ger ett bättre resultat om färgen är mindre trögflytande) och det går precis hur bra som helst. färger som kan användas vid sprutmälning kan spädas med vatten om den är vattenbaserad. kan dock ändå vara bra att späda försiktigt och testmåla tills man hittar den nyans man vill ha.

vattenbaserad färg har vatten som lösningsmedel och torkar när vattnet dunskar. tillförs mer vatten späder man ju bara pigmentet, men lösningsmedlet är detsamma som i den outspädda färgen, och funkar på samma vis. kan inte se att det skulle vara något bekymmer alls. och färgen kommer heller inte torka om du späder ut den så länge som du inte förvarar den öppet i luft och vattnet får chans att dunsta.

mariatingsund
0

Det finns vattenbaserad färg, akrylfärg, slamfärg, lackfärg mm. Just lackfärg är ju känsligare att blanda, men även andra hobbyfärger stelnar. Eftersom du inte nämnde namnet på fabrikaten, föreslog jag att du ska testa med en liten glasburk först. Och lämna kvar i burken så du ser hur det beter sig efter någon dag.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Kurina
0

Tack alla för tippsen. Ska göra ett test så småningom för nu har jag köpt färdig bets. Det lär väl bli över av den också Obestämd