Snäll mot grannen?
Hur tillmötesgående ska man vara mot sin BR-granne? Utanför mitt fönster finns en grusplätt som jag vill använda som uteplats eller för att ha krukor på. Grannen däremot tycker att den är en idealisk cykelparkering. Ska jag släppa min grusplätt till grannens cyklar? Tycker det är min grusplätt eftersom den är utanför mitt fönster. Ids inte dra in BR-styrelsen.

Oj…svår fråga…Men nog tycker Jag, att Du själv ska ha den.
Kan ni inte dela på den så att du får använda den delen som är utanför dinlägenhet och han får använda sin del?
Tom

Delen är helt utanför min lägenhet. Ska man vara elak så får grannen inte plats med alla sina saker på sin uteplats, utan är därför på jakt efter mer utrymme.
Är det verkligen din plats eller tillhör den egentligen Br föreningen?
Sara
Jag skulle aldrig acceptera att grannen spred ut sig inte bara utanför sin lägenhet men även utanför min lägenhet. Flytta deras cyklar och tala om att du vill använda utrymmet själv så som de gör med utrymmet utanför deras lägenhet.
Är du artig och trevlig och klistrar på en trevlig min borde de kunna förstå att du har minst lika mycket rätt till "ditt" ute utrymme som de har till "sitt" utan att det skall behöva bli osämja.
Lycka till med "din" uteplats!

Om du börjar plantera och göra fint,så kommer han nog inte våga ställa sin cykel där längre.
En del människor tänker inte alltid så jättelångt så han tänker kanske att : "det är ändå ingen som använder denna grusplätt,så då kan kan ställa min cykel här"
Men som sagt fixa till grusplätten fint så ser man att det inte är en cykelparkering!
Du kanske kan tjuvtitta om det finns fler br som är likadana som din..
När vi bodde i Uppsala i en Br lägenhet hade min granne under mig en stor grön plätt under deras sovrumms fönster, men han fick inte utnyttja den för egen del för den till hörde Br föreningen.Bäst att kolla upp! Lycka till.