Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettträdgård-och-växter
Läst 21821 ggr
mamman69
112

Hur mycket väger grus?

Är det någon som vet vad grus väger? Jag behöver ca 6kubikmeter och undrar hur många ton det är?

zooboo
0

1600 kg/m3 säger en del Skrattande

mamman69
6

Tack för hjälpen

SeaHawk
4

Jag har hört att det väger 1000 kg/ ton oxå.

Tom
0

#3, Mer exakt än så kan man nog inte vara ;-)

Tom

Cartman
0

#0 ca 16 ton (fingrus)

AlbaStiffler
0

Som sagt, beror helt på hur blött gruset är. Du betalar för vikten inte för kubiken, vanligtvis.

AlbaStiffler
2

*vi körde ut runt 50 lastbilar grus/fyllnadsmassor på vår tomt och det syntes knappt… bara i plånboken*

Rickard007
0

#3, Försöker han lura oss eller lurar han sig själv ;)

[Sajberlena]
0

Tror det är ett uttryck för hans djupgående, enastående humor…Räcka ut tungan

Rickard007
0

#9, Haha okej… Jo kul att driva med folk ;)

Tom
0

#8 & #9, Han driver inte med någon. Han är den enda som har givit det exakta svaret även om det är helt oanvändbart för frågeställaren =)

Tom

SeaHawk
0

Skrattande Ganska så roligt va? Alltså, det är ju även om det va ett skämt faktist lite allvar i mitt svar, vad en kubik grus väger har ju helt och hållet å göra med vad för grus vi pratar om. Snackar vi naturgrus? Stenmjöl? sand? det är ju en hel del skillnad i vikten på dom olika.  Men grus, sand, singel kan ju väga allt från 1200- 2000 kg/ m3 så då är svaret att det väger ca 1000 kg/ ton ganska så nära sanningen iaf. Det bästa är ju att ringa och fråga.

Tom
0

Men du kan ta bort "ca" för det väger ju exakt 1000 kg/ton…

Tom

mariatingsund
0

om det inte regnar på flaket under transport….Skrattande

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Tom
0

#14, Oavsett om det regnar eller inte väger det ändå 1000 kg/ton.

Tom

zooboo
0

#15, Gäller det även snö?? Skrattande

mariatingsund
0

visst ja, nu känner jag mig bara dum - igen

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Pomperipossa
0

Hm…..Är det någon som vet vad porfyr väger då?? Det är riktigt fint faktiskt….

Tom
0

#16, Nej, snö går under extraordinära enheter och därför väger grus med snö i ungefär 1262kg/ton…  ;-)

#17, Hehe  =)

Tom

zooboo
0

jag visste det var nå lurt mä snö o grus… Flört

mamman69
0

ojojoj, vilken lång diskussion det blev av min fråga :)

Jag var bara ute efter en ungefärlig vikt eftersom alla priser jag hittade på nätet var i kg och jag hade ingen som helst koll på hur mycket det vägde.

Jag kan numera upplysa om att priset för grus köpt i en bigbag (knappt 1m3) är 450 kronor. Denna "ikea-kasse" med grus väger ca 1.4 ton.

Linda
0

ha ha

Vilken rolig tråd..Fnissar när man är trött e det skönt och se att det finns dem som är mer korkad än vad tillochmed jag är;)

Vad väger mest ett kg bomull eller 1 kg grus;)

Rickard007
0

#22, Jag tror nog det är grus va? Oskyldig

SeaHawk
0

Nja, det är nog inte riktigt så lätt, för det har ju helt klart att göra med huruvida man ska räkna med felmarginalen och fukthalten. För är bomull blött så blir formeln en annan, och då får man fram nämnaren 1000 g och då måste man räkna med detta i formeln. Sen kan man avgöra hur det hela ligger till.

zooboo
0

om man med Toms idé angående snöns påverkan av grusets vikt, kan man ju lätt utesluta att det överhuvud taget inte fanns någon snö i säckarna!

…1.4 ton/m3…  det måste ju innebära att med snö i och lite optimistisk avrundning så är det nog 1.6 ton/m3 som vi sa från början… eller tänker jag avigt nu?!!? Fundersam

Tom
0

För enkelhetens skull tycker jag att vi kommer överens om att mamman69 struntar i gruset och lägger plastpellets i stället eftersom vi då slipper ta reda på grusets vikt   ;-)

Tom

mamman69
0

Hur mycket väger plastpellets då?  :)

Tom
0

Neeeeej!  ;-)

Tom

Denna kommentar har tagits bort.
Oskar
0

Om jag beställer 1 ton grus till min lilla rymdstuga på månen då? Hur många kubikmeter får jag då?

Tom
0

Va, har du en stuga på månen?!

Vad coolt!

Tom

Oskar
0

Jupp, men den ligger på baksidan. Kanske därför du inte sett den. Du e välkommen på besök. Fast det e ganska kallt. Och gräsmattan växer dåligt.

Tom
0

Hmm, jag har ingen rymdraket… 

Tom

Pomperipossa
0

#33 Gå in på "Häxor" och kolla recept på "flygsalva" (som man smörjer in kvasten med innan blåkulla färd)Glad

Tom
0

#34, Tack för det tipset! =)

Tom

Bjornen
0

Apropå snö. Man kan ju använda sig av den som sålde allt och fick frågan om

KeramikeniSkredsvik
0

#36 Jag blir ju nyfiken på vad det var du skulle skriva egentligen…

Bjornen
0

Det blev tydligen inte med allt som skulle.

Jo det var en som köpte och sålde allt och han blev erbjuden att köpa snö och han klarade sig genom att han skulle hämta snön under sommaren..