Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 5980 ggr
plutopellis
0

Måla på tapet

Hejsan, i mitt vardagsrum hänger en strukturtapet från -71. Den har släppt på ett ställe annars hel. Hur vet jag om jag kan måla på denna eller är det riva ner till grunden som gäller? Hade varit fint att bara måla över med grålila ton, nu är den beige typ.. Vågar man prova eller? Tack för svar!

//Pernilla

Maria
0

Vi bor i ett radhus byggt 1961 och det är orginaltapet kvar i kök/vardagsrum som är i struktur. De förra ägarna hade målat på den och vi tvättade lätt och målade igen.

/Maria

plutopellis
0

För en del ramlar väl ner om man målar på? Var vanlig tapet i sonens rum men där satte vi upp reparationsväv och sen målade för den hade bergis ramlat ner! Men då tror jag banne mig att jag kanske ska testa fram mot sommaren och måla på strukturen :) tack för svar!!

PogoPedagog
1

Jag jobbar som målare och har aldirg varit med om att en tapet ramlat ner när man målat på den. Det som kan hända är att det blir bubblor som inte går tillbaks när man målar på den. Limma alla släppta skarvar och liknande innan målning så brukar det inte vra några problem.

[MorganLeFey]
0

Om den gamla tapeten släppt på något ställe så kan man klistra igen, så sitter det bra.

Kefa
0

#3 Då har du inte varit hemma hos oss. Det sitter en tvådelad tapet med bård på mitten som målats direkt på. Vet inte hur dom gjorde men det ser för taskigt ut. Det är bara en sak som återstår, gör om och gör rätt. Dvs slipa ner spackla och väva.

Linnea
0

#3 Där vi bodde förut började vi måla tapeten i hallen men den löstes upp av färgen och trillade av så vi fick ta ner den helt och måla igen.

Skynda långsamt så går det fortare.

plutopellis
0

Hua! Det är det jag är rädd för! Slösa tid färg och pengar så kanske tapeten ramlar ner…

[MorganLeFey]
0

Man bör nog kolla först vad det är för slags tapet, och göra lite tester på hur den uppför sig när den blir våt.

Jag har precis målat om väggarna i mitt sovrum. På två av väggarna var jag tvungen att plocka ner all tapet. Nu hade jag faktiskt turen att det fanns kvar tapetrullar i källaren och att tapeten höll god kvalitet. Så jag slipade och spacklade och satte upp tapeter på den ena väggen. Mycket slit och jobb, men det blev bra resultat. På ytterväggen (inte betong) så spacklade jag och slipade och målade sen utan tapet. På resterande vägg var tapetens uppsättning så pass bra att jag bara behövde ta bort på några ställen och spackla där innan jag målade.

Det ska nog mycket till för att en tapet ska ramla ner, men det kan ju bli stora och fula släpp från väggen, inte så kul.

Förarbete är väldigt viktigt, jobbigt och tråkigt många gånger - men mycket viktigt ;-)

Misarn
0

För att få bästa resultat så tycker jag att man ska riva och göra ett ordentligt grundarbete, tror man tjänar på det i längden. Varför inte göra det 100% från början Glad

plutopellis
0

Jo självklart är det så! Saken är den att det är strukturtapet och tycket den är fin men ville haft en annan färg.. Men det är inte aktuellt på ett år, prioriterar annat först. Tack alla!

Maria
0

Vi ville också behålla den fräcka 60-talsstrukturen på vår tapet.

/Maria

plutopellis
0

Tror jag ska testa en vägg till sommaren :)