Vår - Dags att tvätta bilen?
Nu när det är vår är det väl dags att ge bilen en rejäl tvätt. Vill ni inte göra det själva eller om ni vill ha lite inspiration kan ni titta på den här filmen.
Tom

Haha! Om man hade råd med en sån bil, då skulle man anlitat honom för biltvätt. Fast vet i attan om jag vågade sätta mig i sen och köra med den, den skulle ju kunna få en fluga på vindrutan…
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Vilken nörd… ärligt talat måste han ju ha något fel, så noggrann kan man inte vara utan att vara lite skadad. Inte för att vara taskig, men något konstigt är det… Fina blev bilarna iaf.

Det verkar ju helt klart finnas en efterfrågan på hans sätt att tvätta de fräsiga sportbilarna på. Så jag tror inte att han är skadad, snarare har han fått en snille idé att tjäna pengar o han får säkert dricks av de som äger bilarna också ;P
Tufft var det iaf! Undrar just vad han skulle ta för min golf… hmm
Rubriken "Vår-Dags att tvätta bilen?" fick mig att undra hur ofta man bör tvätta bilen. Inte är det väl bara på våren?
Jag har fått höra att på vintern, när det finns vägsalt på vägarna, bör bilen tvättas 2 ggr/månad och på sommaren en gång i månaden.
Jag som har bilen endast som transportmedel (jag gillar inte bilar och gullar inte med dem) tycker att det låter mycket. Men eftersom jag inget kan om bilar så är jag utelämnad till experternas råd, så vad säger ni som är mer bilkunniga/bilintresserade? Hur ofta ska bilen tvättas?
P.S. Jag tvättar alltid min bil för hand i en gör det själv-hall.

Hehe….ja hur ofta ska man tvätta sin bil? Måste ju skamset erkänna att jag kör hellre in i en bil-tvätt…för jag e så lat…..
men jag försöker i alla fall tvätta den för hand 1 gång om året….hehe….som ni förstår så använder jag oxå "bara" min bil som transportmedel och gullar inget med den….(jo, ett snällt ord då och då kanske) =)

Vårtvätt av bilen?? Nope dax att damma av motorcykeln istället…. Bilen tvättas om den är riktigt skitig, men jag brukar kunna överleva med automattvätt…

Finns väl ingen regel på hur mycket man bör tvätta en bil… men när den är smutsig är det dags att tvätta. Sen HUR pass smutsig bilen ska va när det är dags, det är ju upp till en själv tycker jag. Har för mig att man inte ska tvätta allt för ofta iaf… lacken mår väl inte nå vidare av det… eller?
Jag chansar hejvilt, men jag har en bilgalen brorsa som kanske kan svara på frågan.. ska kanske höra med honom.
Det är klart att det inte finns regler, alla får göra som de vill naturligtvis. Det jag tänkte mest på är att en bil som aldrig tvättas rostar fortare eftersom vägsalt mm får härja ostört. Därför borde det ju finnas några rekommendationer för tvätt under vintertid.
Vi tvättar våra varje vecka och rengör dom innvändigt samtidigt.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

#10> Städmani?
Varje vecka? har ni en flock med ungar eller hundar som dregglar i bilen ofta eller? Hur lyckas man skita ner bilen tillräckligt att den blir skitig varje vecka? hehe… bara undrar.
Invändigt tvättar jag nog min bil 2-3 ggr/år, om man inte räknar vanlig urstädning då man slänger skräp. Utvändigt kanske 5-6ggr/år, max. Men jag har å andra sidan en 4wd, ford explorer, som är lite mera workerstuk på.