Råd om balkongblommor
På min balkong har jag en drygt 60 cm hel vägg som jag skulle vilja klä med något som klängväxter kan slingra sig upp på. Det är i söderläge och inklasad balkong. Jag kommer ha öppet varma dagar samt skydda med bambugardiner.
Hade tänkt clematis och kanske något mer.
Problemet är att jag inte vet vad jag ska sätta på väggen som ska kunna fixa detta på ett praktiskt och snyggt sätt.
En idé är att sätta några krukor uppe på väggen och låta dem hänga ner medan då clematisen slingrar upp. Indiankrasse är ju väldigt vackert men kan lätt bli dominant.
Finns här någon som är bra på detta?

På plantskolor finns spaljéer att köpa i olika storlekar, utföranden och material som t ex trä, metall och bambu. Skruva fast en sådan ordentligt i väggen. Det går bra att kombinera med amplar utanpå.
Jo det är ju en form av spaljé som jag är ute efter.Jag ska kolla om det finns på Plantagen. Jag leker lite med tanken att sätta fler krukor på väggen/spaljen. Ett slags "nät" i galvaniserat stål, typ staket, kanske vore en idé för då kunde man ju hänga massvis med krukor i detta. Kanske jag ska ta en runda på byggfirman också :-)
Man då kanske jag ska ge upp tanken på klängväxterna. (oj oj - inte lätt när man har massvis med idéer i skallen och inte riktigt vet vad man vill)
Att fästa i väggen är inga problem, det är ingen betongvägg.
Jag har funderat lite på amplar men det är ett hårt betongtak. Dock finns det en anordning i trä ovanför den andra väggen som jag funderar på att sätta en krok och hänga några amplar i.
Annars finns ju vanliga hyllor, såg den här på tv: http://www.mio.se/Vardagsrum/HyllorForvaring_Vardagsrum/Bokhyllor_Vardagsrum/Step-Hylla/Step-Vitlackerad-5-hyllor-B-56-D-33-H-189-20kg/ där kan man ju ställa lite krukor och går säkert att låta något växa mot…
# 3 - Det var ju en smart idé. Tack 
:) tänkte på dig när jag såg reklamen på tv..
Jaså den var på reklam. Ja, jag har bara TV4 numera som är reklamkanal. Ganska skönt faktiskt. De har så långa reklampauser så då kan man ju diska eller gå på toa *fnissar*. Alltså ser jag väldigt lite på reklam.
Jag tror att jag ska fösöka få tag på ett stycke stängsel eller något sådan istället. Ska kolla på byggvaruhusen vad de har. Eller kanske fråga vaktmästaren!
Blir nog riktigt fint när dina blommor vuxit till sig 
Jo det är ju meningen att det ska växa så mycket så att själva speljen inte syns