Gardintips tack!
Jag har bott i min tvåa i drygt en månad men inte kommit på vad för gardiner jag vill ha! Saknas i alla rum dvs 3: kök, sovrum och vardagsrum. Lägger upp bilder så får ni väldigt gärna kommer med tips!
Börjar med sovrummet. Min sambo vill gärna ha blå ton här inne så det ska nog ordnas så småningom, det är mer typen av gardin som kräver hjälp!
Går visst inte att lägga upp bild just nu… testar om det funkar i tråden…
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
på ÖoB har vi många nya rätt snygga gardiner om du inte är ducktig på att sy själv :) Men väntar med spänning på bilder så man kan ge tips :)

Ellos och IKEA har också mycket gardiner.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
En blå ton i sovrummet, säger du?
Hmmm… Vad har ni för färg på väggarna nu?
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.

Gardiner gör stor nytta för att få ett rum att se enhetligt ut.
Vill man att sovrummet ska gå i blått, så ser man till att både gardiner och t ex överkast är blå i ungefär samma ton.
I vardagsrummet får gardiner, någon stor matta och kuddöverdrag färg i samma ton. Det ser inte så rörigt ut, när man gör så.
Långa gardiner från taket ända ner till golvet kan få ett rum att se högre ut, än om man bara sätter upp en gardinkappa, som ger den motsatta effekten.
Ja, precis dit ville jag komma: om man har blåtonat i gardiner, överkast, kuddar, lampskärmar, ev. tavelramar, så kan man framhäva den blåa tonen ordentligt…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.

Eftersom det är en dörr ut till balkongen där, skulle jag sätta upp en lång, smal stång i taket (eller mycket nära taket i alla fall) och hänga hellånga gardin där på var sida. De skulle ha mycket tyg på bredden också, så att de kan dras för helt och hållet, ifall man behöver stänga ute besvärande ljus och ljud ibland. Fixa upphängningen så att gardinerna kan glida lätt på stången.
I höjd med fönstrens nedre kant skulle jag sätta snygga "krokar" (lång pinne med dekoration längst ut), så att man kan dra ihop gardinerna åt sidorna. Man vill ju inte att gardinen ska flaxa iväg, när man går ut på balkongen.
Jag förstod allt utom din idé om hur man skulle slippa att den flaxar… Och det är en bra idé! Min sambo stör sig på när det blåser, för då slår persiennen mot fönstret. Funderade på att skaffa rullgardin, men med tjocka gardiner slipper man det… Tänk en härlig sammetsgardin! Bara det kan blåsa igenom, hatar när det blir instängt… Man borde kunna ta samma dyk och dekorera väggen med också. Antingen göra en sängram och klä in med samma tyg, eller sätta upp det på väggen på något sätt… Tack så jättemycket för en bra idé!
Eftersom bilden funkade lägger jag upp på de andra rummen nu med!
Först ut vardagsrum. Kommer lägga upp två bilder då ett av mina problem är att fönstret inte sitter mitt i rummet samt att soffan står presis intill väggen och nedanför fönstret.
/Karin
Här kommer en bild på köket. Samma sak där att fönstret inte sitter på mitten av väggen. Det stör mig verkligen, är det vanligt?! Jag och mamma ska testa mormors gamla gardiner någon dag men jag skulle gärna ta era tips om vad som kan bli snyggt!
Här inne vill jag inte ha gardiner som når ner till golvet då jag planerar att skaffa kanin som ska gå löst. En kanin som sträcker på sig blir ca 60-70cm lång…
/Karin

#9 Det där om att skruva en pinne på var sida om långa gardiner.
Förr hade folk "omtag", dvs en snodd med frans nedtill, som man trädde en gardin igenom och sedan fäste i väggen vid sidan. Nu finns det stora krokar eller långa pinnar att skruva fast i väggen. Då är det bara att skjuta gardinen åt sidan, över kroken/pinnen, så att den hålls fast av kroken. Titta bland gardinstänger och andra tillbehör intill.

#10 Man kan låtsas att det finns fönster från vägg till vägg i det vardagsrummet och sätta en stång över hela. Med tanke på soffan skulle jag sätta upp en gardin som slutar några få centimeter nedanför fönsterbrädan. Då gäller det att stången placeras så långt ut från fönsterväggen att gardinen hänger ned utanför fönsterbrädan.
Ett randigt tyg kanske blir bäst för att det ska se ut som om man har ganska högt i tak. Två tre rynkade längder kan bli bra bakom soffan och en vid fönstrets högra del.

#11 Din idé att testa mormors gardiner, verkar super! Helt rätt att ta upp något från förr i ett kök.
I ett kök ser det väl piffigast ut med korta gardiner. Inget ska släpa i golvet där. Det vore kul att se hur din mormors gardiner är sydda. Jag kan tänka mig att många olika modeller bassar bra i ditt kök.
Tack så jättemycket! Det finns hål i taket i vardagsrummet för en sån stång du pratade om så ska definitivt fundera mer på den idén! Lägger upp bilder när jag är klar (men förvnäta er inte att det är snart ;) )
/Karin

Det där är ju en alldeles utmärkt gardin i köket under hösten. Tabletter och stolar verkar också vara blå.
Sedan när våren närmar sig, kan det vara trevligt med något småblommigt i ljus färg eller att sätta upp nåt med liten spetskant.
Hej
Vilken fin lägenhet. Tänkte ge lite tips om jag får.
Gardiner i andra rum än sovrummet är bra om man har ganska tunna som släpper igenom ljus. Jag tycker oftast att det är snyggast med vita. Det allra snyggaste kan vara att ha vita och en färg man vill snappa upp från rummet.
Men bara för att man har blått i ett rum behöver inte gardinerna vara blå.
Tänk på att blått är en kall färg.
Vill ni verkligen ha det i ett sovrum?
isf behövs det kombineras med varmare lugna färger.
Sammetsgardiner låter väldigt fint. Vill ni verkligen ha blått så skulle jag satsa på ett par sammetsgardiner och sen ett par tunna vita bredvid. Sen ha några blåa kuddar och som du skrev göra en sänggavel i blått.
Men sen blanda det med vitt. Finns fina kuddar på indiska med sammet å fina detaljer som mjukar upp och känns romantiskt i ett sovrum. Och sen hitta nån varm ton. En varm brun/beige skulle vara fint till tror jag.
I köket så tycker jag hissgardiner är snyggast. de passar till både lantlig och modernare stil.
Kolla hur bred som finns men man skulle kunna sätta upp två bredvid varandra. De är också praktiska för man kan dra upp å ned dem hur högt man vill. Om ni vill ha lite modernt men ändå lantligt och charmigt skulle jag satsa på att ha en el två pastellfärger i köket. Finns massa fina såna handdukar och förkläden också. I blommigt, småprickigt, rutigt m.m
Turkos och rosa el grön och rosa är snyggt.
Med lite vitt och svart el grått som bas.
Vilka färger har ni tänkt att ha i vardagsrummet. Även där ser det väldigt kallt ut och kalt pga att det inte finns gardiner och tavlor.
Men längder både där och i sovrummet tycker jag absolut. Kappor blir nästan aldrig bra och ser väldigt omodernt ut.
Även där kan d va snyggt att ha två gardiner med de vita / ljusa närmast fönstret och de med färg längst ut.
Med den mörka soffan så behövs nån varm accentfärg in. Men den skulle inte ha på gardiner utan på kuddar, filtar, ljus och sånt. Och kanske i nån tavla.
Med vänliga hälsningar miss Anna Jolene Sue :-)
Fick en stor röd matta till vardagsrummet, den gör väldigt mycket så ska se om jag kan plocka upp den färgen i gardiner. Ska även ta kort på den men det är för mörkt nu, får göra det imorgon!
Det där med blått i sovrummet är ju sant, det har jag någon gång lärt mig att man inte ska ha… Har en annan idé (som jag inte riktigt pratat igenom med sambon än dock) och det är att ha en fototapet på ena väggen vid sängen. Den skulle inte synas när man tittade in i rummet men kommer kännas som att ligga i en skog! I så fall funderar jag på att matcha någon av de gröna tonerna i gardiner…
Rosa är inte min färg och omodern passar bra med resten av våra möbler så får se om jag hittar något bra till köket till våren, det får vara klart så länge!
Har även fått en massa tavlor av mor och far så ska bara hitta platser för dem så blir det mer ombonat i hela lägenheten. De två väggarna utan fönster som är vid matplatsen har jag tänkt fylla med foton på familj och vänner.
/Karin
I vardagsrummet tycker jag en skön varm brun ton skulle vara fint, cognac eller kastanj kanske. Så kan du ha orange som accentfärg kanske? :) Skulle bli skitsnyggt :) Mysig lägenhet, otroligt läckert med det mörka trägolvet :)

#18. Varför inte blått i ett sovrum? De ska ju vara svala. Alla mina sovrum har - och kommer att vara - duvblå.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#20 Orange är verkligen inte min färg ;)
Har svart soffa med två nyanser av lila filtar samt en röd matta nu. Ska ta kort på den någon dag. Men behöver mest modell på gardinen, färg/mönster får jag leta reda på sen ;)
/Karin
Öljettgardiner med såna "vågor" faller riktigt fint tycker jag :) Sen är de fint om det är en ganska mörk färg men som är skir (genomskinlig-aktig) så att de ser ljusare ut o släpper in dämpat ljus :)
Mattan ser ganska lila ut ser jag, den är en varm härlig ton av rött. Nu behöver jag få in gardiner här, samt ett soffbord. Andra tavlor är också önskvärt men får vänta lite. :)
Några nya gardintips när ni ser hur det ser ut nu? Ta gärna en av bilderna och skissa gardiner, eller lägg upp länkar/bilder på hur ni menar!
/Karin
Måla tavelramarna svarta. Skulle bli mkt mer effektfullt och snyggare. Vita gardiner och mörkare lila gardiner el vita och svarta gardiner.
Men som sagt oftast är det snyggast med vita gardiner. Ska man ha färg tycker jag man bör ha två gardiner på varje sida. Vitt och färgen..
Med vänliga hälsningar miss Anna Jolene Sue :-)

Färgen i den mattan måste du ju bara ta upp i gardinerna.
Jag håller fortfarande på att de ska vara så korta att de slutar vid fönterbrädan.