Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 4029 ggr
parsley
0

Bättra köksluckor

Jag har vita laminatluckor, som snart firar 20-års jubileum, i köket. De börjar bli lite skavda på en del kanter, speciellt skåpet under diskhon. Laminaten har släppt på en del kanter. Går det att bättra dem på något sätt? Tycker det känns onödigt att byta eller måla om alla köksluckor, när det bara är ett par små, men irriterande skador.

Tom
0

Pensla på vit lack med en pensel?

Hitta begagnade luckor på Blocket?

Är det MDF-luckor som laminaten har släppt på kan det bero på att fukt trängt in och gjort att MDF-en har svällt. Då är det nästan omöjligt att få dem perfekta igen. (eftersom du inte ville lägga ner så mycket pengar på det…)

Det finns laminat på tex IKEA som man kan stryka på med strykjärn på kanterna. Kan det vara någonting?

Tom

AlbaStiffler
0

Det är faktiskt förvånadsvärt billigt att lämna in luckorna på lackning. De blir skitfina och vi blev supernöjda med jobbet. Som nya skåp. Minns inte vad vi betalade men det var inte många tusen för ett helt kök, med slipning, igenspackling av gamla hantagshål och målning.

Sen är det bara att köpa ny handtag (finns billiga  och snygga på biltema!!!) och vipps har du ett nytt kök, som dessutom höjer värdet på din lägenhet/hus. :)

flymybike
0

det finn ingen genväg för att erhålla bra resultat. laminat  går att "tejpa ihop så det ser ut som hel" men det kanske inte räcker till. har det börjat släppa då är det nog svårt göra så mycket.

Mvh Fly…/byggkonstruktör

Simson
0

Jag lämnade in alla mina köksluckor för lackning och de blev hur fina som helst! Har dock ännu inga handtag för jag kan inte bestämma mig för vilka!! Flyttade in i augusti. Här har vi inte bråttom! =) Skall genast kolla biltema om inspiration hittas…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Linda72
0

# 2   Har precis flyttat i vårat hus och här är det luckor som är ca 15 år gamla. Marmodal luckor med en kant runt om. Jag undrar om man kan lämna in dom för lackning eller måste luckorna vara släta? Tacksam för svar?