Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 1096 ggr
parsley
0

Byta vitvaror

Min kyl och frys har sett sina bästa dagar. När är det läge att byta? Det bär mig emot att slänga sådant som fungerar, men de är så gamla att de drar en hel del elström. Dessutom skulle jag kunna byta till mindre. Visst känns det lyxigt att ha stor kyl och frys, men samtidigt är det onödigt att ha tomma hyllor i både kylen och frysen.

AlbaStiffler
0

det ligger ju någonting i att byta eftersom en nyare är betydligt mycket energisnålare. Byter du dessutom frys så kan du skaffa en sån där frostfri, så slipper man frosta ur den stup i kvarten. Vill man ändå ha en fullstort kyl kan man köpa en avdelad kyl, med en dörr uppe och en dörr nere. Sen använder man nedre delen som en sval, dvs med lite högre temp än den övre, och därmed drar den inte lika mycket som om du hade haft en fullstor hel kyl.

Tror många kyl/frys-kombinationer är anpassade på det sättet nu, så att man kan använda frysen som en kul eller sval.

AlbaStiffler
0

Tänk även på när du står och väljer i affären, att olika märken har olika standardhöjder, så mät måttet på ditt hål i köket först.

Själv har jag sprillans nya rostfria huskvarna-kyl + frys och de är verklgein superlyxiga och fina. De gamla frysarna och kylanra känns som rena rama stenåldern med tanke på alla funktioner en ny har.

Dina gamla kan du sälja på blocket så slipper du ha samvete för att slänga fungerande saker! :)