Färgfråga
Jag undrar:
Om man målat en fasad med Falu rödfärg, stämmer det då att man inte kan måla om den med annan typ av färg?
Det är vad jag har hört någonstans, och OM det stämmer - hur vet jag om det verkligen är Falu rödfärg den är målad med?
Vi har en utbyggnad på vårt hus som vi vill måla om, men vi har ingen aaaaaning om huruvida det ÄR Falu rödfärg eller inte som målats på en gång en tiden…
Någon som vet och kan?

Man kan måla över Falu Rödfärg ypperligt med andra typer av färg, men om man någon gång målat med andra färg, kan man inte återgå till Faluröd. Varför? Färgen tränger genom träet och låter träet andas både inåt och utåt. Det är en bra lösning eftersom du inte behöver skrapa bort flagad färg efter ett antal år vid ommålning, utan bara borsta o måla på. Jag gillar röda hus och ser bara fördelar med Falu Röd. Vi har ett gult hus som är alltid gröngrått pga alger. Inte roligt att tvätta varje år.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Jag gillar också röda hus, i Falu rödfärg, med vita knutar. Snyggt och lättskött när man ska måla om som #1 skriver.
Tusen tack för hjälpen!
Jodå, jag gillar också rödmålade, faluröda hus, men i det här fallet skär det sig tyvärr illa med huvudbyggnadens röda tegel…
Allt annat i trä är målat i grått och vitt, så även balkongräcken och balkongdörrar, varför vi tänkte måla även tillbyggnaden i samma grå och vita. Utbyggnaden är inte så stor, så vi har kommit fram till att det kan vara värt att tvätta (tyvärr är det ju det man måste med ALL husfärg nuförtiden verkar det som, utom Falu rödfärg då) eftersom det inte blir så mycket.

Du kan måla om med grå slamfärg. Falu rödfärg är ju en slamfärg… Men oavsett vilken färg du målar i så krävs det kanske lite underarbete för att inte det röda ska lysa igenom det gråa.
Men borde det inte räcka om jag grundar ordentligt med vit grundfärg?

Kanske, beror på vad grundfärgen är för färgtyp? Går väl inte att blanda hur som helst. Men det där har folk på färgaffären koll på. :)
Ska du måla annan färg ovanpå Falu Rödfärg ( förutsätter att det är slamfärgen), så skall det borstas av hela ytan först med en kvast. Är det dessutom alger på bör det tvättas.
Tinova VX är ju ett alternativ om du skall måla med annan färg sedan. Behöver ej grundmåla!
Nä, just det! Den var den vi använde till vindskivorna! Den var jättebra…