Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 5137 ggr
Loveradio
0

Min lägenhet

Jag har svårt att fylla ut lägenheten. Den ser lite tom ut fortfarande, trots att jag försökt fylla ut den med några möbler. Speciellt i vardagsrummet finns en del utrymme att fylla.

Jag bor i en 2:a på 57 kvadrat. Här är en liten ritning på lägenheten. På ett ungefär. Jag har vita gardiner, två ljusstakar och en plastblomma på fönsterbrädan. Jag har en tavla bredvid tevebänken på vänster sida och en Sverigeflagga ovanför soffan. Vet inte om jag ska ha kvar den där dock. Tänkte ha en väggtext men precis när jag skulle sätta fast den så råkade jag strula till det så att den klistrade fast sig i sig själv och blev förstörd. 300 kr i sjön. Aja. Och det jag glömde rita på ritningen var hundens bädd i det tomma hörnet till vänster. Det är hans hörna än så länge.

Jag undrar om jag ska sätta en hylla där vid väggen? Nått i stil med Ikeas Expedit. Blir det för plåttrigt med en sån hylla? Tänkte man kunde ha några tidningar/böcker, lite prydnadssaker och kanske nån vas. Och nån lampa. Mest för att fylla ut den väggen med nånting.

En matta tänkte jag också köpa och ha där vid soffan. Kanske Rya. Soffan är en blå hörnsoffa förresten, vilket kanske inte är världens snyggaste färg att ha på en soffa. Men den ger lite färg i lägenheten ändå. Fåtöljen är beige. Så mattan tänkte jag kanske ha i grått? Eller svart?

Tänkte köpa nån växt. Kanske borde jag ha en stor växt som kan stå på golvet bredvid tevebänken och soffan. I det hörnet? Eller ersätta plastblomman med en riktig.

Som ni ser på ritningen står tevebänken lite snett, eller hur man ska säga. Det kanske ser bäst ut om jag flyttar den mer åt höger, så att jag delar av rummet mer? Eller inte?

Jag kan ta bilder på lägenheten, men just nu ser det ut som ett bombnedslag, så måste städa först.

Tacksam för tips!

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Loveradio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

-

[Forest]
0

kan vara fint o ha det luftigt oxå :) jag kan rek att du passar på att köpa matta på Ikea de har erbjudande 5-9 dec tror jag det var iaf då ryamatta i olika färger för ca 150kr. Möbler o annat kan man köpa även på loppisar o sen piffa upp dom själv. Mitt första boende var mycket loppisfynd o stora sköna kuddar i soffan de funka även som extra sittplatser när jag hade fester. Jag gillar oxå tavellister på dom har jag lite söta kort på hunden,katten o barnen o lite ljusstakar billiga 5kr st enfärgade i glas.

Chieko
0

Jag har lite samma dilemma, tycker jag har för tomt i mitten av vardagsrummet… Har dock inget soffbord än vilket nog kommer göra det bättre.

Tycker du har många bra idéer själv! Om du inte vill ha en hel bokhylla kan du ju sätta upp lösa hyllor på väggen, då kan du ha ett lågt bord eller en stor växt under. Vad har du för färg på väggarna? Om de är vita kanske su ska fundera över att byta gardiner för att få in mer färg och form. Tycker verkligen du ska byta ut plastblomman i fönstret också ;)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Loveradio
0

#2 Ja absolut :) men det känns ändå som att det fattas nånting i rummet. Oj det var billigt! Tyvärr har vi inget IKEA här i Umeå. ObestämdDom ska bygga ett nästa år. Men på Rusta har dom ju också ganska billiga mattor. Soffan köpte jag av grannen, fyndade den för 600 kr.

Bra tips!

#3 Ett bord gör väldigt mycket. :) Utan mitt bord skulle det vara väldigt tomt.

Ja en vägghylla kanske skulle vara nått. Är lite inne på att skaffa dvärghamstrar, så då skulle jag kunna ha ett akvarium på ett långbord och ovanför en vägghylla. Hmm…

Jag har vita väggar. Visst skulle jag kunna ha en annan färg på gardinerna eller nått mönster men eftersom soffan är blå är det lite svårt att få det att matcha. Vitt passar ju till mycket. Plastblomman är faktiskt väldigt fin, den föreställer en orkidé Flört Nä men den ska jag nog ersätta med en riktig. Funderar på en grönväxt. Det ser ju ganska fräscht ut.

Chieko
0

Eller en riktig orkidé, de är ju fina. Är bara extremt emot plastväxter ;) Själv har jag några örter i köksfönstret nu, blir grönt och fint, luktar gott och bara ta och stoppa i maten när man känner för det! Har en orkidé i vardagsrumsfönstret och en garderobsblomma/växt på en låg bokhylla. Tycker det är riktigt snyggt med stora palmer eller liknande, kanske köper en till sovrummet. Kan inte ha i resten av lägenheten pga kanin ;)

/Karin

Loveradio
0

#5 Ja en riktig kanske skulle vara nått. Är de svåra att ta hand om?

Oh det lät härligt med kryddväxter, det passar ju bra i köket.

Jo det tycker jag också är snyggt.

Chieko
0

Jag vet inte riktigt! Har inte hunnit ha min så länge än :P Man ska väl vattna regelbundet typ…

/Karin

Loveradio
0

#7 Nu när jag googlade så står det 1 gång i veckan. Så då verkar den ju vara ganska lättskött. :)

Lill-Kisse
0

Inte svart matta. En sådan ser alltid dammig och solkig ut. Satsa på grå i stället och kanske med inslag av blått i samma ton som soffan. Sånt ser genomtänkt och snyggt ut.

Ett avlastningsbord (kanske något litet som en serveringsvagn) med två, tre hyllplan brukar man ha nytta av. Där kan man lägga ifrån sig tidningar, böcker, handarbete, laptop, mobiltelefon etc och ställa en krukväxt överst eller kanske stora fruktskålen.

Loveradio
0

Ja det är ju smart, vad tänkte du att den skulle kunna stå? :) Det mesta lägger jag iofs ifrån mig på vardagsrumsbordet.

Maria
0

Ibland kan det vara fint att placera soffan längs en vägg så att ena delen sticker ut i rummet som en "avdelare" Då kan man ha en fåtölj bakom och ett litet bord som en läshörna t.ex.

/Maria

Halvdansken
0

Jag var inne på samma som bumbleboo, man måste inte ha en hörnsoffa i ett hörn.
Något jag ofta gör för att få inspiration är att kolla möbleringen i IKEA kataloger. De kan ha en del kul ideer i sina bilder. Glöm inte tavlor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[kastreramera]
0

Var sitter dörr och fönster?

Loveradio
0

#11,12 Jo men det känns bäst på nåt vis att ha soffan där den är.

#13 jag har 3 fönster bredvid varandra på höger vägg. Dörren är markerad på ritningen.

Lill-Kisse
0

#10 Avlastningsbordet kan passa vid sidan av soffan där det också kan nås från fåtöljen (om jag fattat ritningen rätt).
Tillfällen då man vill rensa soffbordet från grejer är t ex då man vill duka fram lite fika eller mat. Jag lyckas då alltid samla på mig tidningar, reklamblad, böcker, godisskål och vet inte allt, som inte passar så bra på soffbordet.

Loveradio
0

#15 Ja men det kanske skulle vara nått! Ja, mitt bord är också fullt med alla möjliga grejer. Väldigt bra tips Glad ja du har fattat ritningen rätt

Lill-Kisse
0

Golvlampa har visst ingen tipsat om än.

När man sitter i soffan och ska läsa nåt, är det bra med en lampa i närheten med vridbar skärm, så att man kan rikta ljuset till det man vill se tydligare.

Jag har bara en liten golvlampa med rak metallpinne. På den sitter en liten skärm i mässingsfärgad metall. Den kan flyttas till önskad höjd på pinnen och vridas nästan hur som helst.

Loveradio
0

#17 Jag har faktiskt bara en enda lampa just nu i vardagsrummet. Det är en jätteliten fönsterlampa och den lampan dog häromdan så just nu är det jättemörkt i hela rummet. Taklampa har jag inte fixat än. Och jag vet inte heller vad jag vill ha.

Så lampor behövs det definitivt och en golvlampa skulle man ju kunna ha nånstans :)

[Pennylane1]
0

# 8 du kan skaffa crystal soil, små "prickar" som man blötlägger och blir cmstora gelekulor i vackra färger. Jag har satt mina i sådan och de behöver bara sänkas ner i vatten (om man har ytterkruka slår man bara i vatten) i ett par timmar när man ser att de krymt för mycket. Jag är inte riktigt säker på hur gödning funkar, men jag slänger i lite ibland ändå, och mina orkideer hållet sig jättefina med det!

Jag köpte min crystal soil på tradera.

Loveradio
0

#19 Tack, ska kolla upp det. :)

[Pennylane1]
0

och det tar veckor tills de krymt för mycket förresten!

Chalin3
0

Med tanke på hunden så rekommenderar jag en matta som inte ar enfärgad, eller enfärgade fält. Vår matta är ganska ljus, en rya, men det är vita och ljusbruna trådar blandat. Så Simbas hår syns inte i den=)

Annars har vi motsatt problem,en 3½ rums på ca 90 kvadrat. Men vi har på tok för mycket saker…

Loveradio
0

#22 Hmm jo det är ju smart, men jag vill gärna ha enfärgad :/ men jag ska se vad det finns för några. :)

Chalin3
0

Testa vilka färger det syns minst på.

Om du har något speciellt plagg som hans hår syns minst på så är det nog en bra färg =)

Sådan här är det vi har.

http://carolinefransson.blogg.se/images/2009/dsc04675_57273389.jpg

[Forest]
0

23, jag köpte ryamatta enfärgad på jobbet (öob) det är mer stora trådar linte som vanlig ryamatta, iaf päls sätter sig inte så mycket. jag har en svart mindre i ena hallen sen har jag svartvit i storarummet o även likadan liten i storarummet :)

Loveradio
0

#25 Oh! Det skulle ju kanske vara nåt Glad Får åka till ÖoB och kika.

[Forest]
0

26 passa på nu vissa av dessa ska utgå från vårat sortement därmed köpte jag så många då det var halva priset ;)