klimatsmart boende och test
jag tittade häromdagen på tv4 klimatsmart. där var blandannat en expert som talade om att man i stort sett kunde bygga hus som nästan inte drog någon energi alls idag. nu kan jag inte hitta honom eller info om detta, tror att han var någon slags forskare. någon som vet nåt om detta?
provade oxå att göra testet:
http://www.tv4.se/klimatsmart/
jag förbrukade 2.38 jordklot (hoppsan) fast jag trodde att jag skulle vara värre……
prova ni med och skriv in era svar.

2,89 fick jag…
Bra att få konkreta tips på vad man kan göra direkt!
Ja det var bra, man får väl ta nåt litet steg iallafall (till att börja med.
Tänkte tipsa om filmen med Al Gore "En obehaglig sanning" den går på tv4 imorgon måndag kl.20.00. Den tyckte jag var bra och fick en att tänka till………

Jag har filmen hemma,men drar mig för att se den… Antagligen för att skona mitt samvete
Eller för att jag vill blunda för jordens undergång och bara vara lycklig..
Nä i morgon får det vara slut på mitt trams. KL.20 sitter jag bänkad framför tv:n.
Tack för tipset!

3,86 fick jag
2,42 fick jag tror att det var flygresorna som gjorde mycket…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

2,33 planeter!!!! Och då har jag ändå en kåk som värms med olja!! Ska bli kul att se vad man kommer ner i när man sätter in bergvärmen..
3,03 planeter. Lustigt sätt att räkna på…
Tom
ja visst räknas det lite konstigt men tanken är väl att få upp ögonen för detta och få folk att göra nånting annorlunda
tur för mig frågades det inte efter hur mycket varmvatten jag gör slut på
ingen som vet nåt om "forskaren" eller energisnåla hus
Hoppsan, 5 planeter alltså….. Märkligt jag som återvinner bilar juh…. Undra just hur dom har räknat ut det där?
#9, Slumpgenerator…?
Tom

2.97 hade jag… trodde jag skulle vara värre med villa (öm än sprillans = energieffektiv) och SUV + massor med prylar + husdjur och störköttätare. *gulp* Men å andra sidan äger jag massor med mer hektar skog än det jag skulle använda… *flin* Som om det skulle göra det bättre, not!

haha….jag som trodde jag var duktig…tji fick jag…fick ca 3,5 planeter…iiih

Jag tror inte att man får en rättvis bedömning på dessa frågor, men det kanske är just det som är meningen, alla SKA få dåligt samvete, även om man inte åker någonstans som jag, har treglasfönster, pellets o får snart solenergi, t o m jag förbrukar 3,3
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

#13 Ja, så är det nog…
tanken är väl att alla kan ska se att man kan förändra nånting i sin vardag för att hjälpa till
vi behöver inte få dåligt samvete bara kunskap och inspiration till att göra en förändring

Jag gjorde också det där testet. Jag lever som om det fanns 2,8 jordklot. Trodde jag skulle ha högre tal, men icke. Bor man i hyresrätt är det ju inte så lätt att bara byta sätt att få elen till min lägenhet på… så det va ett skumt test… dumma tv4!
Alltså, jag blir så himla trött, varför säger greenpeace grundare att det inte alls beror på utsläppen att det blir varmare? Varför säger massor med forskare att det beror på solen och inte koldioxiden? Varför får inte som forskarna lika mycket uppmärksamhet i media? Jag tror jag känner lukten av en jättestor politisk komplott!!
#17, är du förvånad…? ;-)
Tom