Möblera i datorn
När man ska flytta till ny lägenhet så vill man ju gärna kunna planera hur man ska möblera innan. Sådan är jag i alla fall 
Har man tillgång till en ritning och ett ritprogram så kan man ju faktiskt testa i alla fall om möblerna får plats.
Så här blir min nya lägenhet, en tvåa med kokvrå. (Sedan återstår ju att se om det fungerar när man är på plats, att man trivs med lösningen.
Detta är alltså mycket enkla figurer, men de stämmer överens med måtten i förhållande till ytan. Jag har lagt varje möbel i ett lager, så att kan flytta dem om jag skulle vilja testa en annan lösning.
Den lilla ljusblå rektangeln längst ner till höger i stora rummet är nya datorbordet och den märkliga svarta formationen vid sidan om, är min stol :-)
Den konstiga blå fyrkanten med svarta kanter bredvid sängen ska föreställa sängbordet 

Mycket bra idé! På det sättet kan man mäta och se tydligt att möblerna får plats där man har tänkt sig och om det blir tillräckligt med fria ytor där det behövs. Nog är det lättare att prova andra tänkbara lösningar också, i stället för att knuffa runt möblerna och prova sig fram.
Flyttgubbarna kommer också att uppskatta att du är tydlig med var du vill ha alla möbler placerade.
Jo detta med fria ytor är jätteviktigt så att det blir ett "flöde" i rummet.
Nästa steg nu är att fundera ut färgsättning. Det skulle vara kul att ha ett datorprogram som kunde visa rummen från olika perspektiv och vinklar. Men jag får väl göra någon egen hitte-på-variant.

Har du kollat IKEA:s variant? En och annan stor leverantör av tapeter har också hjälpmedel. Just nu minns jag inte vilken jag sett.
# 4 - Nej, visste inte att IKEA hade något sådant. Däremot så har jag varit inne och snokat på en del färgleverantörer. Jag får väl snoka lite mera 

När jag såg IKEA:s möbleringshjälp, var den utformad så att man kunde rita upp måtten på t ex sitt eget sovrum, markera fönster och dörrar m m. Sedan kunde man placera en av deras sängar och andra möbler där, vrida och vända på bilden så att man såg möblemanget från olika håll.