Funderingar kring friggebod
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag sitter och funderar på att fråga min far om jag kan få den friggebood han har stående på tomten och inreda den så att jag kan bo där som i en somamrstuga fast utna rinande vatten toa och sådant.
Nu vet jag att det inte är isolerat utna bar utterväggar och toro inte helelr det fins något fönster
Så till alla frågor.
Vad skulle det kosta att isolera en lite friggebod?
Vad kostar det att sätta in en vedspis i mycket liten dimention? Finns det andra alternativ för att få värme där inne? finsn det något liakdne som anänd för tält på vintertid? De som tältar elerl vistas ute på andra sätt under den kalal delen av året, vad finns det för värealternativ där?
Har ju ett mycket gammalt stromkök (fondygryta med tespritställ)
anlednigen är att jag vill tästa att leva närmare naturen och just nu bor jag i en lägenhet så det ör inte ett allternativ här. vill flytta till hus/ stuga men det kommer inte bli något förens om några år.
Jag vill även ha tipps på hur jag kan utnyttja utrymmet så maximalt som möjligt. Huset ligger inte lågnt ifrån så funderar på att dra en kabel där ifrå+n in till friggeboden och på så sätt få dit någon belysning oc sen anävnda ljus och batteridrivet annars.
http://kvadratsmart.wordpress.com/category/compact-living/page/5/
För er som är intreserade av Compackt living!
Var ut i stugan i dag och i morgona ska ajg ut och rensa upp slyt runt om och sen börja gå igneom vad som är där inne. Var mycket som skulle slängas och så har någon rotta boa där så får se vad som blir kvar.
Har jag tur kan jag börja isolera denan eller nästa vecka. Pappa var helt för att vi skulle bygga någon eldstad där utanför. har en hög med gammla gatustenar liggande på tomten dom skulle ju bli utimärkt att bygga eldstad med.
Så i morgon blir det att kolal vad som gämmer sig bladn all bråte.
I dag gick jag lös med seckatören runt stugna och lyckades att kasta ut nästan allt och gå igneom stora delar. De ska sorteras bätter och sen sja de lämmas till återvinnignen och de kartong och trägrejer grenar och sly sak äldas i morgon.
Men nu har ajg en fråga. Det har härjat möss där inne. Vad behöver jag göra? Golvet är ju grundgolvet och på det ska isolering läggas och sen ett nytt golv. Behöver jag skura det innan?
Sen vet jag inte hru ajg sak göra med golvet. tanken är att jag inte ska köpa nya saker utan anvädn så mycket gammmalt som möjligt där inne. Vad skulle ni göra med golvet. tänkte lägga gipskiver men måste ju ha något på det. Funderar på vanlgia bräder jag benhandlar med någon olja och så men jag vet inte alls.
måste ju ävne berätt att jag gjort ett fynd bladn alal saker på tomten. Hittade en liten vedspis!
pappa och jag planerar på att sätta in den till min lilla stuga som värmekälla Den är ju inte jätetstor och jätetvacker men jag är jätteglad!

Jag vill inte vara petig, men kan du inte läsa igenom dina inlägg innnan du trycker på "Publicera" och rätta alla feltryckningar så blir dina inlägg mycket enklare att läsa?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

#3 Det är väldigt bra att veta hur en friggebod brukar vara konstruerad och byggd, innan man lägger innergolv, isolerar och fixar med olika detaljer.
Bland artiklarna här finns en utförlig beskrivning på hur man bygger en friggebod (se där uppe längst till vänster). Ta fram den som heter "Bygg ett hus" och läs igenom hela.
Ska kolla igenom mer noga, men när jag kollar på det brukar jag inte se felen på en gång om det inet är väldigt tydligt.
#3 tack för tippset ska kolla igneom dem.
Denna bod vet jag är färdigköpt och bar uppställd. man fick liksom alal väggar färidga och bara fäste dom i varandra på platts. Teoretiskt sätt så ska man kunna på fyra man ta var sit hörn och bära iväg den. =)
Sitter och filurar på hur jag ska lösa detta med råttorna och se till att det finns luftspalt så att inneväggarna inte möglar.
Ska kolla vidare och återkommer med mer galan frågor och annat. =)

Vi byggde om vårt ved skjul till hundhus i somras. Det var bara väggar och tak. Bara att isolera gick på flera tusen, sen satte vi in en rejäl dörr för 4000:- och målade. Sammanlagt har vi lagt en bit över 10 000:- och då ligger det bara en altan matta från rusta på ett spånskive golv och väggarna är målade med Biltemas våtrumsfärg. Vi har verkligen gjort allt så billigt vi kan. Hundhuset är ca 1½m*2m alltså väldigt litet!
Att isolera en friggebod och sätta in fönster och göra det beboligt tror jag skulle kunna gå på minst 20 000:- om man inte har bra kontakter ;-)
Visa gärna lite bilder ;-)
Ska försöka visa bilder sen. De pänganr du närmer har ajg ju inte. Men förhoppningsvis komerm jag undan mycket billigare efterosm att pappa bygger hus och jag kommer få hans grejer. det är ju endå hans stuga igentlinge.
Isolering till väggar och tak samt gipskivor fins redan. Tror vi har fligolit som han vill isolera under gilvet med. Senmåste vi köpa något att lägga så att det blir en luftspalt.
Håller på att töppa de sista i friggeboden och så ksa vi under nästa vecka föröka palla upp det på nytt. Skulle anvädna domkraft och gråsuggor om vi får ta på några billigt.
men får se vad som händer =)