årets färg?
jag skulle vilja ha tips på vad som är årets färger i hemmet.
bor i en 3a som jag ska fixa till lite tänkte jag men jag vill INTE ha vitt. köket är det enda jag är nöjd med då det är orange :) tänkte piffa till det med gröna gardiner och mattor men jag har inte hittat den där rätta färgen än :)
min dotters rum kommer bli rosa/lila med tiden så där behöver jag inga tips…
men när det kommer till mitt sovrum och mitt vardagsrum finns inga ideer.
sovrummet är blommigt 80-tal men funderar på om man kanske skulle kunna måla det svart med en silverfärgad "fondvägg" och ha silverfärgade vågiga lodräta ränder i olik längder på det svarta… kan detta funka (jag är ganska mörk utav mej)
OBS, att jag har enn väldans fult blått golv :)
vardagsrummet är som sagt viktigast att fixa och sen mitt sovrum.
vardagsrummet är det största problemet, lät mitt ex bestämma färgen där och han valde en såndär bordell/biograf röd färg så den ska BORT!!!
soffan är brun men allt annat i möbler går att fixa med tiden…
så snälla tipps på färger som passar i ett vardagsrum
hmmm kan det bli bra om man gör ränder i olika tjocklekar allt från en smalare pänsel till en linjal i 2-3 olika bruna nyanser? eller är brunt (caffe latte som någon nyans så fint ska heta) helt ute?
även det minimala är alltid något!
- Redigerat 2022-05-02 18:29 av Niklas

Brunt är helt okey nu. Jämför med 70-tals-trenderna. Orange, grönt, brunt och gult går bra ihop. Det var vanligt då och har kommit tillbaka nu som helt rätt. Vitt och svart är på väg bort.
Du har en brun soffa… Ta efter den, vet jag!
Måla i den caffe latte-färgen om du vill, lägg en fondvägg som choklad-färgad med caffe latte-ränder i. Bygg därefter upp rummet på denna grund. En svart matta, svarta tavelramar, caffe latte-färgade och chokladfärgade kuddar, kanske en eller två vita, eller två svarta… Ta det varefter du hittar inredning till rummet så blir det bra. En mycket förträfflig idé är faktiskt att gå på loppis. Man hittar mycket där som ser helt nytt ut. Vem vet att det är begagnat mer än du?
Gällande sovrummet så kan du säkert måla svart med silver, men det kan vara att du blir betalningskyldig om du flyttar. Det är annat om du tapetserar med en svart tapet med silver i. Du hittar kanske någon större matta som är mörk med svart i som täcker större delen av golvet, eller en snygg heltäckningsmatta? Gör samma sak där. Bygg rummets färger efter vad du har, så blir det trevligt!
Kanske du kan ta fram några bilder här så småningom så att vi kan hjälpa dig bättre?
Lycka till!
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
jag är säkert superlöjlig nu men jag har lite svårt med samma färg i flera rum… hihi
så det här med svart… jag älskar den färgen, trots att folk säger att det inte är en färg så vet jag inte hur jag ska göra.
brunt har jag tänkt att ha i vardagsrummet länge som sagt och då är ju svart faktidkt ganska bra på hyllor krukor, gardiner matta mm piff och puff
men då kan jag inte ha svart i sovrummet… inte som den dominanta färgen iaf. och det är detta som gör mej så tokig och kör fast i mina planer.
är jag bara hypernojig?
sen är jag väl superknäpp när det kommer till att ha flera färger i ett rum. 2-3 färger max
hmmm om jag inte ska ha svart och silver i sovrummet vad kan man då använda för färger?
brunt/ svart, orange/grönt och rosa/lila är upptagna
rött, blått och gult skulle aldrig falla mej in att välja själv… finns det några färger kvar att välja på? haha
silver färgen skulle jag väldigt gärna försöka få in i sovrummet iaf för det har jag på ramar och krukor
inte konstigt att jag aldrig kommer någonstans i mina planer på att göra detta till ett hem då jag ska vara så svår :)
suck!
Om du kör grått/silver med kanske lite lila i sovrummet då?
jaaaa grått är ju snyggt och det finns ju i massa många olika toner :) passar ju väldans bra med silver också. då kanske jag skulle kunna ha lite svart utan att både sovrum och vardagsrum skulle se allt för lika ut :) lila kommer det inte bli då jag inte är så mycket för färger.
bara i köket som som sagt är orange och i min dotters rum som ska bli rosa/lila, sen får det vara slutpå färger av färgigare varianter haha….
Tänk gärna i teman när du ska färgsätta en lägenhet.
Till exempel så kan man tänka kaffe-tema med färger från mörkbrunt till ljus beige.
Eller vår-tema med fräscha pastellfärger, gult/limegrönt i kombination med korallrött - snyggt!
Man kan tänka tema vatten - med hela den blå skalan från mörkt blågrönt till ljusa blå, gröna eller blågröna toner. Kan brytas av med hallonrött.
Till exempel