Bästa slipmaskinen?
Jag är ny i renoveringsbranchen och tänkte börja investera i lite verktyg och maskiner.
Det första jag behöver är en slipmaskin till furutrappan som ska frächas upp. En slipmus känns lite för klen och med en bandslip kommer jag väl inte åt ordentligt,Vad finns det för mellanting?
Jag vill gärna veta vilka favoritmaskiner ni har! Och vilka maskiner är ett bra "startkit"
Jag jobbar inte med detta,utan det är "bara" en hobby så humana priser tack!

Jag har en mus. Tycker den fungerar bra.

Är den även bra till större saker som utemöbler och trappor?

Jadå. Jag använder den till allt. Bara att byta grovlek på papperet efter vad man ska göra. Det går ju ganska fort att slipa en yta och den kommer åt bra.

Då lutar det åt en slipmus! Eftersom jag själv är väldigt liten så passar det nog bra.
Dammutsug(heter det så) bör det väl vara,när man jobbar mitt i ett vardagsrum..?

#4 Jodå. Man kopplar in slangen bara och drar på dammsugaren så funkar det riktigt bra. Skaffa ett par schysste hörselkåpor också. Har man inbyggd radio så blir jobbet dubbelt så kul…

Bra tips!
Då blir det en tur till Rusta idag,de brukar ha det mesta,tack för hjälpen!
Tänk på att man får vad man betalar för. Det gäller även verktyg och maskiner. Men om man köper en billig till att börja med så kan man i alla fall få en känsla för om man gillar maskinen som sådan och i så fall köpa en riktig senare.
Själv har jag ingen slipmaskin överhuvudtaget. Har inte ansett att jag behövt någon. Det verkara vara en maskin som hobbysnickrare inte kan klara sig utan…? ;-)
Tom

Jag är ju inte ens hobby snickare än
Men jag stod och jämförde med en skittuff Black&decker som var nedsatt till 349:- från 599:- Mycket liten och smidig.
Den andra jag tittade på var Kellen (coops egna märke) med massa tillbehör och var nog lite mer och större än en mus..
Om jag skulle slipa en helt trapp så rekomenderade de mig den större.. Hmm
Men det kanske är så att de tjänar mer på det egna märket..
Jag kunde iallafall inte bestämma mig,och gick därifrån utan maskin.
Tom: skulle du slipa en trapp för hand?
Nej, om jag nu skulle få för mig att slipa en trappa själv (hemska tanke:) skulle jag hyra en rejäl maskin istället för att köpa en liten rackare som jag ändå aldrig skulle bli nöjd med ;-)
Cramo har riktiga maskiner för uthyrning.
Tom