Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 6376 ggr
Faxlin
0

Genomskinliga rör

Tänkte börja med ett byggprojekt till illrarnas lilla egna paradis. Och behöver då ha tag på rör som är genomskinliga. Finns det över huvud taget sådana?
Vore tacksam för hjälp.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tom
0

Det finns rör i akrylplast som borde vara perfekta för ändamålet.

Tyvärr vet jag inte på rak arm var man kan köpa dem men det är alltid lättare att leta när man vet vad det heter. Ett annat namn är plexiglasrör men eftersom det egentligen är ett varumärkesnamn så är det inte helt korrekt (om det inte råkar vara av just det märket…)

Tom

Faxlin
1

Tackar så mycket för svaret Tom, då ska jag börja söka efter dessa rör.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Gjorde en sökning i google och hittade ett par företag. Har skickat ut förfrågan till dem om en offert. Ska bli roligt att se vad de säger. En av firmorna hade plasten i flera olika färger. Helt plötsligt ser jag ett färglatt iller paradis framför mig. hihi
kanske blir något at ta patent på. Hur det nu går till och om man kan göra det på en sak som är tillverkad av inköpta material. eller av en idee som det egentligen finns en för grund för.

Audiatur et altera pars

tillalex
0

Jag är inte expert på plaster men detta är min erfanhet:

Plexiglas/polyakryl (PMMA) är samma sak. Tåligt och bra. Kan böjas efter uppvärmning. 

Makrolon/Polykarbonat (PC) är ett annat bra material. Det är starkare än plexiglas och kan också formas efter uppvärmning. Något dyrare.

Båda dessa ovan är lätta att såga och borra i.

Polystyren billigt men rätt kass, spricker lätt när man bearbetar det.

ABS är lite bättre men rätt svårt att bearbeta också.

Susanne
0

Jag hittade ett företag i Bålsta (tror jag det var) som sålde illermotorväg. Tyvärr var dessa böjliga plaströr så fruktansvärt dyra. Kommer inte ihåg hur dyra men det kan ha varit 170-270:- metern, hutlöst dyrt var det alltså. :(
När jag surfade runt på illersidor så hittade jag en som sålde ett sådant där stort "hamsterhus" med mängdvis av rör i olika färger för en spottstyver. Den kostade inte 1000:- men som sagt minnet lade jag på en hylla någonstans men vet inte var*fniss*
Måste surfa runt lite och leta efter iller prylen…jag återkommer…

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Susanne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en på första försöket…"höftade" punden i 15:- så den kostar då 435 sek. Letar reda på frakten straxt…

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

[slo]
0

*tips* om du ska köpa lösa akryl- eller polykarbonatrör och såga av dom så finns det ett enkelt sätt att få till spegelblanka kanter :)

Använd sandpapper i lagom storlek tills du har en jämn yta, den är inte speciellt blank men slät är huvudsaken.

Sen tar du fram en skärbrännare eller något annat med en gaslåga och "bränner av" kanterna. Ta det försiktigt, speciellt med polykarbonaten. Blir gärna luftbubblor i.

Lycka till, om det är till någon nytta :)

//Jonas

Faxlin
0

Tack, för tipsen.
Just det om hur man får kanterna att bli jämna är jätte bra. Flört

Audiatur et altera pars

[slo]
0

Ta det försiktigt så du inte eldar upp något bara ;o)

Tom
0

Är det för din eller illrarnas skull som rören ska vara genomskinliga?

Annars finns det dräneringsslangar som är perforerade och böjliga. Kanske kan vara ett billigt alternativ?

Tom

Faxlin
0

Tom sådana har jag redan. Skitkul tycker illrarna. Men inte matte. Sedan skulle jag vilja ha hårda rör liksom. För att kunna bygga en säker ställning av gångar. Men för min egen skull vill jag kunna se dem rusa omkring.

Audiatur et altera pars

Lise-Lotte
0

Varför inte använda petflaskor, skär av botten och hals och foga ihop dem.

Faxlin
0

Fast de kan jag inte böja på det sätte, och tror inte det skulle hålla om ett gäng illrar rusar omkring i dem heller.

Audiatur et altera pars

[slo]
0

Nee, dom blir svåra att böja. Men det är ju bara att skära dom i olika vinklar och se till så hålen passar med varann, så är det inga problem att göra böjjar :) Det blir ju inte mindre stadigt än du gör det, testa gör en länga och lägg på golvet kanske kan vara en idé…

Faxlin
0

Ja kanske det, men då jag vill ha dem högt upp i luften så måste det vara säkert. För om det pajar när illern springer vid taket, då kan den få skador som den dör av. Och det lät inte så roligt liksom.

Audiatur et altera pars