BILLIGT högt staket?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu har hunden satt sin sista potatis! Vi måste bygga högre staket. Men efter som detta kommit så plötsligt har vi inte hunnit spara ihop något. Så… hur bygger vi ett staket på billigast möjliga sätt? Det måste inte vara helt tätt, vi kan täcka nederdelen med nät så inte vår minsta hund kryper ut.
Elstaket är nog det billigaste i inköp, men det kräver en hel del röjningsarbete flera gånger under växtsäsongen. När hunden väl har gått emot staketet en gång så går den sen inte nära staketet. Det finns massor av olika sorters elstaket så du lär nog kolla upp ordentligt vad som passar dig och din plånbok.
/Désirée

Mm, har faktiskt haft en eltråd över det vanliga staketet som han gått imot. Men när han hållt sig på tomten ett tag tog vi ner den för det var så fult…och nu har han glömt det!
Och här är reglerna för Elstängsel:
4 § Osynliga elstängsel får inte användas till hund. Synliga elstängsel som hunden kan nå, får endast användas till hund om ytan som omgärdas av elstängsel är:
1. minst 50 gånger minimimåtten för rastgård enligt 2 kap. 23 § för hundar mindre än eller lika med 45 cm i mankhöjd, eller
2. minst 800 m2 för hundar större än 45 cm i mankhöjd.
Med osynliga elstängsel menas en nedgrävd ledning som utgör en gräns och när hunden passerar denna, får hunden en elektrisk stöt via t.ex. ett halsband med en mottagare som hunden bär.

Jag har inte el i nu. Sen tycker jag att man måste se till helheten. Hur mår en whippet som inte får springa lös? Är det bättre att han hoppar över staketet och riskerar att bli påkörd osv? En liten stöt av ett fullt synligt staket där tråden sitter så pass högt att han inte kan komma åt det av en slump utan bara då han ev försöker hoppa över det.
Hum om en hund eller annat djur hoppar över ett elstaket så händer ingenting, så jag fattar inte vad du menar?
/Désirée

Om han försöker hoppa över. Tråden sitter så pass högt upp att han högst troligt inte klarar av att hoppa över utan att nudda den och då får han stöten. Den sitter alltså inte så lågt att han kan råka gå emot den och få en stöt.
Jag tror att du inte riktigt fattar detta med elstaket. Förutsättningen för att det ska funka och att hunden (eller annat djur) ska få en stöt är att minst en kroppsdel har markkontakt. Om så inte är fallet får djuret ingen stöt. Hur tror du annars att mängder av fåglar skulle kunna sitta på alla våra elledningar?
/Désirée

#7 Ååååhhh, vad korkad jag är! Givetvis är det så! Ha ha! Hm, men jag har ju ingen ström i nu ändå så det spelar ju ingen roll…. Kommentaren var mest som ett svar på #3. Men jag tror och hoppas att han inte försöker hoppa nu när trådarna sitter så högt i vilket fall ;-)

#8: Nr 3 påpekade bara vad som gällde vid elstängsel, det är som du ser fullt lagligt bara du har rätt yta för det hela. Personligen skulle jag inte satsa på elstängsel utan ett vanligt stängsel som hunden inte kan hoppa över, men alla är fria att göra vad de vill så det enda jag kan göra är just att upplysa om vad lagen säger.
Jag har flera hundra meter två meter högt stängsel jag gärna blir av med ganska billigt, husägarna innan mig här hade kennel.
Du råkar inte bo i Värmland?
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Nej jag bor utanför jönköping… vad synd!!!

Hur bor du? Är det tätbebyggt så är det nog inte poppis med jättehöga staket såvida du inte bygger ett nätstaket och sätter klängväxter på.
Skynda långsamt så går det fortare.

Vi bor i ett villa område med en granne som är riktigt tjurskallig… Men det är buskar in mot dom så det får bli nät där. Nät kan man sätta upp över 1,5m utan deras tillstånd. Sätter man plank måste man ha bygglov och grannens tillstånd och det skulle vi aldrig få av dom!
Men vi har satt upp tråd där han hoppar över och peppar peppar har han stannat på tomten det sista!