Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 8990 ggr
mamma-mu
1

Laga målat innetak

Innetaket vårt vardagsrum är målat, troligen på papp, nu har skarvarna på pappen släppt, det är klistrade remsor i skarvarna och dom har släppt + att det blivit sprickor. Hur ska man laga detta?? Går det att klistra nya remsor och sedan måla, det verkar som pappen även släppt från underlaget, hur lagar man det? Jag vill helst behålla taket målat som tidigare och slippa sätta upp skivor. Tacksam för alla tips.

Tom
0

Är det spännpapp? I så fall ska det inte sitta fast i underlaget. Det hänger fritt och sitter endast fast längs väggarna. Det är ofta svårt att laga spännpapp.

Tom

mariatingsund
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad har du under pappen? Om det inte är jämt, kan du bara riva ner pappen och skruva upp 6 mm-s renoveringsgips, spackla, grundmåla o täckmåla. Det gäller ju spackla o slipa och lysa så man ser ojämnheter innan man målar.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

PogoPedagog
0

Försök laga med nya remsor, fråga i den färgaffär så du får rätt lim och rätt remsor osv. Spackla ut och slipa försiktigt, måla sedan som vanligt. Att byta till gipsskivor är ett stort jobb. Samt att om dom inte sitter perfekt på samma höjd och vinkel osv så ser man övergångarna mellan efteråt. Spelar ingen roll hur fint du spacklat och slipat. Om det inte går att laga rekommenderar jag någon skiva som delar in taket i rutor, mycket lättare att få snyggt samt underhålla alt panel.

Gunlog
0

Jag vet inte om det fungerar, men det visades i ett hemma-fix tv-program.

Du vet den bruna täckpappen som man köper på rulle?

Den tar man och river alla kanterna. Sedan limmar man den med tapetlim alt. att man målar upp den. Först målar du ett lager takfärg, sedan sätter du upp pappen i taket, därefter målar du ytterligare en gång så att den blir "lagom" blöt och får riktigt fäste.

Det syntes inte när de hade fixat taket på detta vis!

Nu var det iofs att all färgen hade släppt, dvs. alla färglagren som målats på i alla år.

Jag vet inte om du kan prova…

Du kan kanske ta vanlig brunpapp?

Lycka till!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

olaka
0

Tips ang. spänt papptak:
Jag har inte provat själv, men jag har hört att man kan riva(inte klippa) remsor av silkespapper och klistra fast för att sedan måla. Kan inte verifiera att det fungerar, men jag ska själv prova framöver…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.