Städtips RyaMatta?
Jag skulle behöva ha hjälp.
Det är så att jag har en rya matta från Ikea röd, stor och den stinker. dels har ja haft hund (jour hem åt) som har vart och kissat ned den mattan, samt en äldre katt som ej kunde hålla sig.
Oftast har jag inte markt det, det är rätt svårt att se om olyckor händer. på mattan.
Men hur får ja rent den?
det kostar jätte mycket att lämna in den till kem, så täkte höra om de finns nåt annat sätt?
Ättika har ja försökt, men de hjälper inte.
Nu vet jag inte om jag postar detta i rätt del av iFokus, och ber om såna fall uirsäkt.
Har mattan någon tvättanvisning? Vilket material är den?
1 Kmr inte ihåg, men den får inte plats i nån tvättmaskin i alla fall. Men ska kolla det.
Jag brukar tvätta mina mattor med högtryckstvätten, liggande på plant underlag. Blötlägger först i ljummet vatten med tallsåpa (grönsåpa i Sverige) och sköljer ur med tvätten ordentligt. Hänger upp för torkning utomhus en solig dag, gärna med lite vind.
Lite krångligare med en ryamatta om den är av ylle, för då kan den tova sig. Bomullsryamattor har jag lyckats bra med.
#2 Det brukar finnas rätt stora maskiner i tvättstugor, om du har tillgång till någon sådan - hyffsat gratis. Om du rivit bort lappen med tvättanvisningar och informationen om materialet, så kan ja tipsa om att du kollar på kategorin mattor inne på IKEA:s hemsida - bland dessa 5 sidor av mattor, hittar du säkert din röda ryamatta, med all info du behöver. :)
#4 i gemensamma tvättstugor brukar det vanligen stå anslag om att mna INTE får tvätta mattor i maskinerna. Har varit så på de flesta ställen jag bott på. Så det tål att dubbelkollas innan man testar.
/Fridaybrew
Vi har en speciell matt tvätt maskin, men den är ju lika liten som dem valiga kassa maskinerna vi har, alltså ingen riktigt matt maskin vi har haft innan. Då hade vi en stor tvättmaskin, som va för mattor.
Hur som helst, ska jag slänga denna matta, ingen ide och föröska få den ren. Nu ligger den på balkongen inför släng.
om du ändå tänkt slänga den så kan man köra en hel flaska klorin i ett badkar fullt med vatten o sen låta det ligga där ett dygn. lär få bort allt , inkl färgen lol.
/Fridaybrew
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Blötlägg då för allt i världen med grönsåpa någon timme och kör sedan med högtryckstvätt, det brukar bli bra. Klorin skulle jag inte använda på färgad matta.
Klorin gör de bara värre om man har djur. Är ett tips jag inte skulle rekomendera!.
Jag får se hur ja gör, slutar nog med att jag slänger den oavsett.
Hoppas du inte har slängt mattan än. Det finns ett medel som heter Dettol. Det är importerat, finns inte i vanliga affärer. Jag pm:ar dig…
Prova också med Vanish Soffa/Matta. Det är superduper bra medel.
Det tar bort kattkissdoft. OM det inte skulle fungera så kan du prova Dettol.
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
#10 har svarat på ditt pm och den finns kvar. Hänger ute på balkongen fortfarande.