oljud överallt
Jag lider verkligen av oljud, delvis för att jag är hörselskadad, delvis för att jag tydligen är som hulken, blir förvandlad och vansinnig på oljud.
Jag har valt att bo på landet, mellan hästhage och skog, ena grannhuset var obebott och andra grannhuset bodde en 80-årig dam. Det började med att de sålde skogsområdet, inklusive en del av hästhagen, byggde nytt hus där, granntanten flyttade och unga flyttade in, och andra grannen sålde också sitt hus till en sk. millimeterman (hemsnickare).
Detta resulterar att grannen mittemot bygger garage, ena grannen bredvid renoverar, byter dörrar och fönster och gör utomhuslekrum på helgdagar, andra grannen bredvid renoverar, byter tak och fasad, börjar kl 7 på morgonen slänga takpannorna från taket , och på allt detta avverkar skogsägaren skog - med en gammal motorsåg som skulle vecka de döda om de fanns begravda några här. Började kl 8 och håller på utan paus. Stockarna sågar han till 20 cm långa vedbitar.
Och jag LIIIDER! Jag hade hörselskydd på mig hela påskhelgen och varje dag, men jag känner mig väldigt handikappad då jag inte hör annat heller som händer, man måste ibland lyssna hur mina maskiner låter, om någon är på väg in, eller om hunden kommer in i verkstaden. Nu när det är vackert väder, skulle jag vilja ha dörrarna öppna men icke, jag dör av alla oljud.
Jag vill bara fly!
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

haha, förlåt att jag skrattar, men jag är nog en av de där oljudsmakarna i min lantliga by. men som sagt, allt går över. Snart har de byggt klart (hoppas). Annars får du flytta till ett ännu mer avlägset hus. Eller ta en valium (menat i all välmening).
Se det från andra sidan, vad 17 ska man som husägare göra? man måste ju få bygga, köra maskiner och dyl. Kanske kan man visa lite hänsyn och börja lite senare och inte jobba varje helg. Men då och då måste man få göra oljud. Om man dessutom anlitar hantverkare har de en tendens att börja supertidigt, och då har man inte så mycket val än att man orsakar bank i grannskapet.
Vi gjorde en fjeskis innan vi började bygga vår villa. Vi gick runt till alla grannar och gav dem en chokladask. Sedan satte vi upp lappar om att de kunde kontakta oss om de stördes av något. Ingen hörde av dig och alla vinkar så glatt till oss nu när vi flyttat in! :-)

Ingen kom till mig med chokladask, innan de började väsnas. Jag väsnas ju själv då och då, men aldrid 16 timmar i streck. Det känns liksom att jag måste kunna ta en lunch utomhus utan hörselskydd? Jag vet att det går över (när jag dör, för dessa renoverare ska nog hålla på hela livet med den takten) men jag kan inte förklara varför jag blir som hulken, förvandlas till ett monster när grannen klipper gräs 4 gånger i veckan, när den andra börjar klippa då den första har precis slutat, och motorsågen gör att mina hårstrå pekar mot himlen. Det är bara så. Jag tror inte det är nyttigt med valium, annars skulle jag redan vara missbrukare.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Lider med dig!!
Är själv en oljudshatare.
Tyvärr bor jag nu i lägenhet med en musikälskare under mig och bilvägen utanför huset.
Men så fort min ekonomi är stabil så ska jag börja leta hus i skogen.
Sara

Sara> haha, jo även jag har ju flytt storstaden för lugnet på landet. Men som #0 säger så är det inte vidare lugnt ens på landet… hehehe