Köpa ny säng
Blir trångt i min lilla säng när tjejen kommer på besök så jag tänkte skaffa mig en ny. Var på jysk och frågade runt lite och tjejen där sa att man bör ta 2x80 isf 1x160 för att 160 resårbotten kunde sjunka ihop i mitten. Något som stämmer eller något som enbart gäller jysk billiga skräp? 
Å andra sidan är jag fattig och har inte råd med någon lyxmadrass. Tänkte ta mig till IKEA i helgen nu och provligga SULTAN SELFORS och SULTAN STORFORS som kosta 1400 resp 1300kr för 160cm. Räknas kanske också som billiga skräpmadrasser?
Är lite rädd för den där skarven som blir om jag ska köra på 2x80 eller 2x90 madrasser. Iofs går det ju lägga på en jättetjock bädmadrass men även de är väldigt dyra.
Kom med lite tipps. 
Skarv vill inte jag ha iaf! Speciellt inte när tjejen kommer på besök!
Vi har haft en 140 i åratal….
Vi har två separata sängbottnar eftersom vi har olika preferenser när det gäller komfort. Jag vill ha en mjukare men min sambo vill ha en något fastare. Men i de prisklasser du nämner kanske inte det är ett relevant val?
Tom

Japp, då måste jag lägga mig i med lite fakta. Börjar med att säga att jag avskyr Jysk som arbetsgivare. Men jag är en hejare på deras material.
De sängar som säljs på Jysk (de flesta) kommer från Hilding och det enda som skiljer Jysk, fyrklövern och IKEA är tyget.
Att du ska välja två 80, kärnor med en 160s bäddmadrass gäller alla olika sängar om du vill att sängen ska leva längre.
Det som händer med en resorkärna på 160/180 är att fjädrarna i mitten inte orkar med på samma sätt då du har för långt emellan upstadgningsfästerna på de ytterst fjädrarna.
Detta gör att du efter ett tag får en liten grop i mitten som gör att du och din andra hälft kommer att glida ihop i mitten. Kan väl vara mysigt att ligga där och kramas oxå kanske. Men skulle tro att det är trevligare om det är själv valt.
Så det är inte ett försäljningsknep och priset är ju detsamma och samma sak gäller alla sängkonstruktioner. Tyvärr är alla inte lika duktiga på att påpeka detta.
Sedan finns det ett par av Jysks sängar jag skulle hålla mig ifrån om jag var dig. Vill du veta mer så fråga. Jag ställer gärna upp med råd om hur du ska göra.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag röstar helt klart också för två sängbottnar. Prova ut en för er var. Det finns inläggsbitar för eventuella skarvar.
Vänliga hälsningar
Niklas
Den där skarven du pratar om. Den är inte överhuvudtaget störande. Den är ungefär lika störande som sängkanten mot golvet. Jag har inte trillat över kanten sedan jag var liten.
Tom

1,20 har jag delat med en kille (1,93cm normalviktig något plus) i några år, ganska nära och mysigt…jag läste en test och då var det ingen skillnad mellan olika sängar och hållbarhet. Dom rekommenderade täta byten av övermadrass.
Har nu 1,60 men man kan ligga nära ändå
Det finns en kil man kan lägga i kanalen och sen ha en tunn madras på

I Jysks sängar ingår en 5 cm bäddmadrass i storlek 160 cm (eller 2*80) beroende på vad man säger till om. Men vill man ha hel bäddmadrass så säger man bara till om det när man beställer sängen. Med jämna mellanrum brukar de ha halva priset på en säng som heter Plus B10. Det är en bra säng med 10 års garanti (om man nu vill ha en billig hållbar säng). Halva priset innebär 2000:- för 2 st 80s resårkärnor med 5 cm bäddmadrass.
Dock Kiara är det otroligt stor skillnad på hållbarhet på sängkärnor beroende på vad det är för fjädrar i dem. Dessutom ska man vara noga och läsa på vad garntin gäller för på de olika företagen. Det viktigaste är att se till att garantin täcker fjäderbrott. Gör den inte det, så är garantin helt värdelös, för 99% av sängskadorna kommer av fjäderbrott nämligen. Och en sängkärna med fjäderbrott är ingen hitt att ligga i.
Audiatur et altera pars

Det var vad den tiningen skrev, men det var nog mest det att hästens inte höll mottet om man jämförde med motsvarande märkes sängar sen var tydligen IKEAs sängar helt OK. Jysk var inte med men va då 2000:- och den håller i några år det blir inte många kronor och natt.

Det är 10 års garanti på kärnorna, den garantin täcker brott på stommen och fjäderbrott. 2 års garanti på bäddmadrassen och på tyget på sängen.
Så det är inte en dålig säng. Vi har också köpt den sängen till sonen på 19 år. Helt suverän, och många är nöjda med den kan jag berätta.
Hästens sängar är en sida för sig, deras garanti täcker inte fjäderbrott. hihi
Oh, andra sidan hade vi en representant för Hilding som skulle lära oss om sängar och fjädrar och han sa uttryckligen att man inte får älska i en säng så att den går sönder för då gäller inte garantin. hihi
Undrar vart han älskar med sin fru.hihi
Nej, nu spårar jag ur igen. Men det var en sak vi hade vansinningt roligt åt faktiskt. hihi
Audiatur et altera pars
Gör Hilding köksbord?

#11 =)
Tom

haha, nej han gör inte det. Men kanske "borde" han det. hihi
Audiatur et altera pars

:)

:)
Ja, eller soffor? =)

2*80 med sån där kil emellan och en tunn bäddmadrass ovanpå är utmärkt!
har billig ikeasäng som funkar utmärkt!

Jag har haft en 160 i ca 8 år nu och den har inte givit med isg i mitten.
En sak att tänka på om du köper en 160 är att du får kasta alla gamla underlakan.

Eller så snålar man och syr ihop dem. hihi
Nej, då det är inte så dyrt att köpa nya lakan. Men det är ju samtidigt såå skönt med ett helt lakan istället för två smala.
Audiatur et altera pars

Tack för alla tipps men det blev en 160 iallafall. En resårbotten från IKEA med dubbla lager av Bonnell-resårer. Följde med ett ben som monteras mitt under sängen som stabiliserar upp mitten-regeln i sängen som borde göra att den inte sjunker ihop direkt. Själva resårbotten kostade bara 1395:- så jag gråter inte blod den dagen jag måste byta den. Köpte till en tjock och fin bäddmadrass. En sängram har jag beställt från Jysk. Har för mig den hette Victor, en silvermetall historia.
Rätt skön säng men det är lite ovant med nytt. Kanske något för hård. Jag väger nog lite för lätt men den behövs nog bara liggas in ett par nätter 
Det man kan göra om man vill undvika att det blir en grop i mitten är att vända bäddmadrassen och resårmadrassen (inte samtidigt) och "slita" den lite jämnare.
Själv har jag en lyxsäng från Wonderland och byter plats på mina två nittiosängar samt vänder på den stora bäddmadrassen regelbundet då sällskapet i andra sängen lyser med sin frånvaro. Funkar kanon.
Lycka till med din säng, Knasen!
#21, Vi har också två lyxsängar från Wonderland men att byta plats på dem är inte någonting jag ger mig på utan hjälp av en stark person. De väger bly! Sen är våra bottnar olika så det skulle inte gå att byta dem i alla fall.
Tom
#22, ni får väl vanda bäddmadrassen och ligga med fötterna på kudden ibland*fniss* det fungerade ju för Pippi *hihi*
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
#23, njae, det skulle inte vara så skönt eftersom de är anpassade efter hur en person ser ut och har olika dämpning på olika ställen i sängen.
Tom
Tom, är du säker på det? Han som sålde mina sängar till mig sa att sängen var gjord likadan upptill som nertill och att man gärna ska vända den. Jag äter en burk dunderhåning, sen vänder jag mina. Det underlättar att bli arg innan…
Mina heter Windsor. Och mår bra =)

En säng är oftast indelade i olika zooner med olika fjädrar/ dämpningar på olika ställen i sängen. Nu är dessa så klurigt gjorda att de fungerar oavsett vilken kortända du har som huvudände liksom. Detta för att precis som maza skriver så ökar du livslängden på din säng genom att minst en gång per år (helst 2) vända sängen. Bäddmadrassen bör du vända ca en gång i kvartalet för att öka livslängden på.
hihi. Japp här kommer sängförsäljaren igen. hihi
Men allvarligt Tom, det är så. Bjussa grannen på en öl så tar ni tag och vänder på dina kärnor en dag. hihi
Audiatur et altera pars
#25 & 26 OK, då är det så. Det är inte jag som är expert på sängar. Jag bara refererar till vad försäljaren sa.
Jag vet inte vad mina heter. Det enda jag kan hitta är "V.I.P Medium" där medium står för hårdheten.
Jag ska vända min säng så fort jag får hjälp =)
Tom