Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 4892 ggr
WinterPrince
0

Spegelmosaik

Jag ska göra en tavla av en gammal trasig spegel. Ännu finns många frågetecken men jag hoppas bygghandeln kan hjälpa mig med t ex vilken skiva jag ska använda, om jag ska ha fix eller lim mm.

Men jag har en mer estetisk fråga och är intresserad av att höra era åsikter.

Mosaik brukan man ju foga, men hur snyggt blir det med spegelglas? Vad skulle ni välja för fog, ljus eller mörk? Finns det kanske fog med färger i?

Hur hade ni gjort?

Fridaybrew
0

JAg hade ungefär samma ide för många år sen. Då ringde jag en som tillverkade speglar och frågade om de hade spegelkross som jag kunde få. Tyvärr sa han hade dom precis dagen före skickat iväg rubbet.

MEN sa han ….jag säger åt grabbarna att spara så ring om 2-3 veckor igen. Ringde 2,5 vecka senare. Mycket väl han sa bara komma, då frågade jag ungefär hur mycket det var för som student utan bll var tvungen att tänka på vilken väska och så. Han sa att jag behövde bil. Ringde runt som tok till kompisar hittade en kompis kompis som slutade 1830 och kunde ställa upp. Affären stängde 1800 men han sa att han kunde jobba över för min skull. Helt otroligt schysst!

Jag var tokpank hade typ 200 kr på kontot så jag köpte en kardemummakrans och 1,5 liter coca cola som tack. Kommer dit, får en lite nrundvadnring och guidad tur genom fabriken så att säga. Sen visar han speglarna som var till mig. Det var minst 20 st HELA speglar. Sen visade han mig vad man inte ska göra med en spegel. Tog en och ristade med kniv på baksidan, det blir fult då sa han lol. Sen fick jag en liten diamantslipsvamp för att alla kanter var rakbladsvassa. Som man sen bearbetar med diamantsvampen.

Fick inte plats med alla speglarna, ett par gick sönder i transporten för de var så tunna och jag svängde runt den för och träffade sängkanten. Så det slutade med en 3-4 kvadratmeter stor spegelvägg istället för mosaik. Sen när jag flyttade efter det hade jag fått nog av speglar lol.

Så ring runt till spegelfabrikanter, om du har i närheten. Eller glasmästare, har dom inte eller vill inte fråga dom isf vart du bör ringa. För de lär ha lokal kännedom om speglar än både någon.

Snubben ville inte ens ha det jag hade med mig, men jag frågade om han hade barn jo det hade han så då fick jag honom att ta emot min lilla gest till gåva Coca cola och kardemummakrans =)

/Fridaybrew

ANNIA
0

Winterprince börja först med att säga att jag har noll koll på vad som anses passa ihop och vad som är snyggt är ju oftast en smaksak.

Men några funderingar. Hur har du tänkt dig det hela. Har du tänkt även ha andra matriel än spegel så att det blir nåt mönster. Eller kanske tänkt försöka göra nåt mönter av bara spegelglas. Eller vill du att man fortfarande ska få intryck att det är en spegel.

Vill du att det ska synas så lite som möjligt att det är mosaik så skulle jag välja en ljus/vit skiva och sen så ljus fogmassa som möjligt och lägga bitarna så tätt det bara går.

Vill du däremot att det verkligen ska synas att det mosaik så skulle jag välja en fogmassa som bryter av mot spegelglaset och kanske lägga bitarna med lite större mellanrum.

Och du kan ju testa lite varianter på ett relativt enkelt sätt. ta lite foliebitar och sen några bitar av färgat papper eller nåt sånt och se hur du tycker det blir ihop. Ja beroende på om det nu finns färgad fogmmassa.