Husets färg
Jag skulle behöva lite råd ang färgval! Vårt torp är ca 100 år gammalt och har alltid varit målat med röd slamfärg. Knutar och foder är vita och vissa trädetaljer ockragula ( ex snickarglädje). Flera uthus finns i närheten, och de är också röda.
Torpet är utbyggt och motsvarar i dag ett normalstort hus storleksmässigt. Vi kallar det ett torp ändå.
Nu till frågan: Skulle det vara tokigt att ändra fasadfärgen? Jag dras till vita, ljusgråa och off-white-färger. Är det dumt att börja krångla med det, tro? Alla hus i området är i samma färg, så vårt hus - som dock inte syns från vägen alls - skulle ligga där som en permanent snöboll! Men, men - en ljusare ton lockar… Moraliskt sett skulle jag nog begå ett brott mot byggnadsvård etc. 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kolla först med kommunen att det är ok. I vissa kommuner får man inte måla hur man vill.
Om det vore mitt hus skulel jag behålla det röda. Det är snyggt med vita knutar och sen ockra på dekorationerna.
Googla på "provmåla hus". Jag har sett sidor där man kan ladda in foto och provmåla.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
kolla oxå om det är ok att måla med en ny färg ovanpå dem gamla, så inte trät ruttnar.
EX. pappa hade alltid målat med oljefärg, fick då tipset, när plastfärgen kom, att han skulle måla med det istället. 1 år senare så va hela fasaden rutten!
Har själv aldrig använt slamfärg, så jag vet inte hur det funkar. men det vet ju färgaffären.
Jag skulle aldrig byta en faluröd mot nåt annat …
#3 Inte jag heller
/Maria
Jag tycker också det låter som fina färgkombinationer som du har. Torp som är målade ljust känns inte rätt.
Sedan är det inte så lätt att ändra heller. Jag tror att det är väldigt svårt att måla över med annan färg när huset varit målat med slamfärg.
Tack för alla synpunkter! Jag tror nog - efter att ha grunnat lite - att det förnuftsmässigt är bättre med originalfärgerna. Och färgsort! Oljefärg på slamfärg låter lite… risky business…
Jag har sett att det många gånger målas vitt i väggpartiet runt ytterdörren, t ex om huset har en veranda. Vet ngn varför och om det är en lokal variant?
Och vilken färg ska man - enligt folktro - ha på dörren för att mota bort s k onda andar? 

Blå skulle jag tro :-) men jag är ingen expert hihi.
Det är oftast vita knutar dörkarmar mm på faluröda hus, så det är ingen lokal variant.
Jag hade föreslagit att måla huset så att man själv trivs med det - om man får alltså för myndigheterna - men att måla en villa ljus i Sverige innebär att inom två år måste du skura hela alltihop o eventuellt måla om för fasade blir svart fort av alla alger. Vi målade för två år sen.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Ah, blått har jag hört från en annan person också! Även grönt.
Ja, det blir lite pyssel med ljusa kulörer! Jag ser ju på bilden din att det kan gå fort! 
Apropå partiet runt dörren, så är det inte bara fodret som målas vitt, utan hela verandan, även panel och läkt. Undrar just varför…
Var ute och tittade på huset i dag och visst, det ser pittoreskt ut i all sin röda prakt. Suck.

Det är säkert jättefint :-) gör en bild o skicka in. Jag gillar mycket vita verandor och faluröda hus, synd att vårt är gult, man kan ju inte måla falurött över det gula, om man nu inte använder oljefärg men det är inte samma alls.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Det här med färg och gamla hus är spännande.
Vårt gamla faluröda torp hade vita knutar, vinsdskivor m.m men vi provade faktiskt en gång att byta detta mot svart.
Många delade meningar uppstod men det blev vitt igen
/Maria
Vi har haft sommsrtorp dessa har vart röda och med Dalablå färg som vi kallar den :) då har dörr vart blå och detaljer vid farstun vart blå resten vitt. till detta har man samma blåa fräg på utemöbler o vad det är fint :) Jag tycker ni gör rätt att behålla den röda färgen, en sak kan vara bra o ha på minnet och det är andvän gärna samma märke varje gång ni målar vi har märkt att vissa blir fin röd färg o en del riktigt mörröda lite för mörkt.
#11 Så hade vi också. Detaljerna och dörrar vara Dalablå
. Klassiskt och snyggt tycker jag.
Har även sett med en grön ton stället för det blå och det passade på det huset väldigt bra.
/Maria
12, ja i mammas stuga var det grönt isf blå jätte fin grön med o visst är det snyggt med dessa färger till falurödfärg :) Det är klassiskt hållbart år ut o år in att ha rött hus :)

Jag skulle aldrig personligen måla ett slamfärgat hus med något annat. Slamfärg är ju så himla mycket enklare att underhålla, borsta ner det lösa och måla på ny. Ska man på med oljefärg måste först all rödfärg tvättas bort. Sen är ju oljefärgen omständigare att underhålla med tvättningar, skrapning, grundning färdigmålning, puh! DEssutom är ljusa nyanser mer utsatta för alg/mögel.
14 håller med du tog med hela faderullan 

Att ändra färg innebär inte att man måste byta sort. Precis som alla andra ovan rekommenderat, skulle jag definitivt inte försöka med något annat på ett tidigare slamfärgat hus. Däremot har jag läst att slamfärg finns i annat än falurött numera. Det skulle kunna betyda att du kan måla en annan nyans av rött. Kolla med färghandlare som har slamfärg.
Du kan inte måla med någon annan färg än slamfärg när du väl har börjat måla med slamfärg. Det är ovanligt att det finns annan kulör än faluröd i just slamfärg. Kanske det är som #16 säger, men hör med fackhandel innan du går i tankarna för länge. Det blir kanske jättedyrt.
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Jag har för mig att slamfärger finns i murriga nyanser som brunt, granit och grönt. Att få till en ljusare ton på det röda kan, som alla påpekat, vara knepigt.
Jag misstänker också att det är dyrare än den vanliga rödslammen.
En mörkgrå nyans är riktigt snygg, men mitt hus skulle nog inte passa i det. Huset skulle se förminskat ut!
MEN, jag kom på en sak! Jag kan ju alltid plantera vita klängrosor mot fasaden för att göra det ljusare! 
Ja, det kan du göra!
Färgsätt med olika sorters blomster och kanske några mindre träd som inte kräver stort rotsystem.
Jag har ingen aning om vilket som är vad, men har man ingen källare ska det visst gå bra.
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.

För ett par år sen fanns det falu-gul och falu-svart. Vet inte om det finns fortfarande.
Skynda långsamt så går det fortare.

nu är jag tråkiga målaren igen, men varjegång du ska måla om kommer en växt som inte går att klippa ner och står vid fasaden att kosta dig en jäkla massa irritation, extra tid och pengar om du anlitar någon för jobbet, bara en tråkig sak att väga in :P
Jag ser hus som tidsdokument där varje ägare lämnar sitt eget avtryck. Att ändra en färg ser jag inte som något problem i sig. Huvudsaken är att personen som bor där trivs med färgen. Att man skulle förstöra något kulturvärde ser jag inte heller som något problem eftersom det finns ungefär tretton faluröda hus på dussinet i sverige. Dessutom går det att måla om till rött igen om man skulle vilja.
Men, det finns en annan aspekt i det här fallet som flera redan har nämnt, ekonomin. Slamfärgen är väldigt trevlig att ha eftersom den håller bra och är enkel att underhålla.
Så om det inte finns några ekonomiska tankar så tycker jag absolut att du ska måla om i en ny färg som du trivs med! :-)
Tom
20 stämmer bra :) här hitta jag en sida som svarar på den frågan bra med detta är gula som gäller http://www.gardochtorp.se/index.aspx?article=4229
#23, Tack för tipset! Det verkar vara ett bra alternativ till moderna färger.
Tom
24 var så lite :) älskar google 
Tack för alla goda svar! Jag lutar åt latmaskshållet och väljer att behålla slamfärgen (den röda). Då behöver jag inte måla om på ett tag… Jag piffar till det inomhus i stället och slösar vit färg på alla furudetaljer! Ja, inte på trägolvet, förstås. 
Kan jag föreslå stockrosor som alternativ till klängrosor (om man är rädd för jobbet vid ommålning)? En perren eller tvåårig ört som är helt underbar tycker jag och blir hög. Har ingen själv ännu, men det kommer…
#22 Visserligen, men samtidigt skulle jag vilja hävda att vartenda hus har en själ. Denna tycker jag att man skall respektera när man lämnar sina avtryck. Lite som att sätta sina fotspår i sanden när man är på stranden; där undviker åtminstone jag att trampa i barnens sandslott. :) Sedan gäller det nog att erkänna för sig själv dels vad man strävar efter och dels vilka de faktiska förutsättningarna är. Kanske man bor i ett rödmålat torp men ser för sitt inre öga en katalogvilla med plastfärg?
Till TS; tycker det är ett jättefint beslut av dig att behålla färgen, bra idé med blommorna :)
#28, Det där med själ har jag lite svårt för. Prylar, hus och bilar är döda ting för mig. Jag ser dem inte som levande saker. Så det är ett ganska dåligt argument för mig :-)
Tom
#29 Du kan kalla det vad du vill. Jag kallar det husets själ, du kallar det ett tidsdokument. Vad jag menar är att man bör fundera över vad man tillför det här dokumentet och hur additionen samspelar med de inbyggda förutsättningarna.. Det finns ju saker som är behagligare att vila blicken på än en sönderklottrad vägg på nattklubbens toalett, som till exempel en väl disponerad sida med tydlig struktur och lätt tillgängligt vällödigt innehåll.
#30, Jag är inte riktigt med på dina paraleller. Att måla ett vanligt hus i en annan färg än falurött är väl lite väl långsökt att jämföra med sönderklottrade toaletter på en nattklubb?
Tom
#31 .. Jag tror vi måste enas om att vara oense, det här kommer vi nog inte långt med :P Men för att svara på din fråga; nej det tycker jag inte.