Diskho i hörn?
Jag håller på och klurar på planlösning till mitt lilla kök. För att få ut så mycket som möjligt har jag kommit fram till att jag vill ha diskhon i ett hörn. Vad är för- resp nackdelarna med det?

Jag trivs med vårt i en hörna men för att nå ända in i hörnet när man torkar av, så får jag sträcka mig lite och böka inunder skåpen. Ska se om jag har någon bild…

Åh vad gulligt av dig att fixa bild! Hade varit väldigt roligt att se. Har försökt att hitta på nätet oxå, men hittar inte så mycket tyvärr.

Vi har en hörndiskbänk i sommarstugan.
Vi har knappt hunnit vara där något alls sedan vi monterade in den, men något jag märkte genast, var att det lätt stänker utanför, när man spolar i den lilla vasken vid utkanten. framför allt vid sköljning av disk.
Man borde kanske ha diskvattnet i den mindre hon blaska och skölja i den större.
Annars passar den perfekt för oss, i det pytteköket. Hörnlösningen gjorde det möjligt att skapa en vettig arbetsbänk.

#4 Tack för bilden! Jättesnygg diskho! Vad är det för sort? Undrar oxå vad ni valde för leverantör av kök, jag har tittat på ikea, men dock så har de inte underskåp med sådana 45-gradiga hörn… Så jag funderar på att ta ett överskåp istället. Vad tror du / ni andra om det?

Tack Chrihanna, den diskhon är lite rolig men den bakre delen används sällan.
Köket köpte vi i en butik som heter Köksland i Veberöd. De har många olika köksfabrikat. Vi valde ett gammaldags kök och jag ville helst ha en emaljerad vask, men det fanns ingen passande + att de avrådde från den idén…
Det blev därför den på bilden istället. Den kommer från Franke och heter Pamira. Finns även i en annan hörnmodell.
I vårt tidigare hus valde vi överskåp i en del av köket där vi hade stora, lite lägre fönster. Jag vet inte hur IKEAs överskåp är i höjd, men jag misstänker att det är standard och då blir det en väldigt låg arbetshöjd om du inte har någon finurlig lösning. Kanske kan extra höga överskåp passa som underskåp?