Installation av tvättmaskin...
Har en fråga gällande tvättmaskiner och dess inkoppling/installation.
I mitt badrum finns det förberett för tvättmaskin (både avlopp/vatten och el). Elen finns i form av stickproppskontakt/uttag. Enligt säljaren så var elen installerad av elektriker och huset har jordfelsbrytare.
Nu är det så att tvättmaskinen jag ska få (ärva) har el som kräver "fast installation".
Hur ska jag göra för att på bästa sätt koppla in denna tvättmaskin?
Vad får jag göra själv?
De alternativ som jag ser är:
a, sätta på en stickpropp på tvättmaskinens sladd/kalbel
b, byta kontakten/uttaget till en "fast installation"
c, köpa en annan tvättmaskin
Vilket av dessa alternativ är; bäst, billigast, enklast.
Vad får jag göra som lekman?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad är en fast installation?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

En sån täckt dosa som sitter fast på väggen, och som man skruvar fast kabeln i (innuti)…

Jag hade kollat med en elektriker.

Joo, jag tänkte det också… Men jag ville passa på att fråga här först. Då det finns många kunniga här.
Och det borde finnas ett svar, iom att denna typ av elkoppling på tvättmasking har funnits de sista åren, men att man nu använder stickpropp… Så någon borde ha stött på detta…

Vad som är bäst vet jag inte. Däremot brukar jag fundera på följderna om olyckan skulle vara framme. Elfel kanske kan medföra överhettning och brand. Sedan kan man ha otur med vattenskador. I båda fallen är det säkrast att ha anlitat behörig installatör, så att försäkringen gäller för skadorna.
Anlita behörig elinstallatör, så får du tvättmaskinen inkopplad på bästa sätt. Spara sedan kvittot på utfört arbete.
#5 Nu tror jag ju inte att det är risk för vattenskada om man kopplar tvättmaskinen via stickpropp eller till fast installation…möjligen "el-skada" 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

#6 Håller med dig…
Undrar fortfarande hur man kan göra. Det borde väl finnas någon som kan svara här inne!?
Vill också förydliga, Jag kommer inte utföra detta själv. Utan jag kommer ta hjälp av antingen en kunnig person eller en elektriker. Men jag vill ändå veta hur det går att lösas…
Att anlita en elektriker nu, är lite förtidigt…
Men jag är ändå nyfiken på hur man kan göra det.
Kunskap är ju makt…
Kräver tvättmaskinen fast installation så ska du göra enligt alternativ B.
Här verkar ju inte finnas några experter på tvättmaskinsinstallationer, så du får nog söka hjälp på annat håll om du nu inte bara ber en elektriker komma och fixa det hela!
Då lär du ju dig samtidigt och kan svara om någon annan frågar! 
Du behöver väl tvätta snart? 
Eftersom många tvättmaskiner man köper idag (eller…eh…åtminstone min
) redan hade en stickpropp monterad på anslutningssladden bör det väl inte vara ett krav på att en fast installation ska göras?
På min maskin var det alltså en gjuten stickpropp och det antyder väl redan där att den är ok för att koppla in i ett jordat vägguttag i badrummet. Jag har dessutom gjort så att jag har satt en enkel jordfelsbrytare i just det uttaget, så att den säkrar ytterligare vid ev elfel.
Det viktiga är väl i sammanhanget att uttaget är på behörigt avstånd från vatten i form av duschspray, badkarslek etc. Min är ca 1 meter från duschkabinen och ännu längre från tvättfatet.
Kolla bifogad fil här för specifikationer till installation
Tydligen ska uttaget sitta 1.7 meter upp på väggen också…du skriver ju att befintligt uttag är gjort av elektriker, då bör det väl sitta med dessa mått, fast å andra sidan kan man ju efteråt ha flyttat på dusch/badkar/toalett efter installation gjorts.
Enklast för dig vore väl då att göra installationen "fast" (räcker sladden?) Det går ju även att sätta en stickpropp på sladden, men denna blir ju av naturliga skäl ej av "gjuten" typ.

#8: Tack för filen. Dock har jag läst den några gången och känner inte jag får någon hjälp av den. Uttaget sitter korrekt och jag har jordfelsbrytare…
Frågan gäller ju sladden på tvättmaskinen…
#8 De e lite det som jag underar. Om maskingen har sladd för fast vägganslutning; Måste den då anslutas så, eller kan man ändra och sätta på en stickpropp…
och som #9 påtalade, att dagens maskiner har stickpropp så bode det inte vara krav på att maskinen ska vara fast ansluten… eller?
(och än så länge är det ingen panik med att tvätta.. har gjort en deal med syrran: att jag tvättar hos dem när jag är barnvakt!
)
Tja, mycket längre än så här kommer du inte utan att ta ett beslut om vilken anslutningsmetod som ska användas. Båda är ju godkända och elektrikern som installerat befintligt uttag var uppenbarligen av uppfattningen att jordad stickpropp ska användas. Hör du med ett par andra elektriker är jag tämligen säker på att nån av dem rekommenderar "fast" anslutning.
Oavsett metod är detta en väldigt enkel uppgift att utföra, när det gäller stickproppsalternativet faktiskt på gränsen till vad man får göra själv om man har grundläggande kännedom om el. Har man inte det ska givetvis elektriker anlitas!
Utdrag ur diskussion på byggahus.se:
----------------------------------------
Det här får du göra själv:
- Byta proppar – sätt i den nya proppen i propphuven, inte direkt i proppskåpet, innan du skruvar tillbaka den.
- Byta glödlampor – var noga med att inte använda högre effekt än vad som anges. Ha inte textilier för nära en het glödlampa, särskilt viktigt med halogenlampor som kan blir väldigt heta, upp till 250 grader.
- Montera stickproppar, sladduttag och sladdströmbrytare – är du det minsta osäker, köp färdigmonterat eller kontakta en fackman.
------------------------------------------

Svårt att bestämma om anslutningsmetod, eftersom jag inte fått så mkt hjälp med vad som är bäst/billigast osv…. Eller hur man går tillväga..

Ring en elektriker…
Har du sett Gösta Ekmans sketch där han inte kan bestämma sig för om han ska köpa Aftonbladet eller Expressen? Den är bra!!
Börjar likna den nu……

Om det är enfas (fas, nolla och jord) så sätt en stickpropp på sladden. Enklare och billigare kan det inte bli.
Tom