Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 10805 ggr
Reckotch@hotmail.com
0

Inreda sovrum med snedtak, SOS!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Goddag i stugan!
Många har svårt att få ordning på saker, organisera och så.
Jag har jätteproblem med det.
Jag har husets största rum, sol hela dagen (om det är soligt såklart ) och stor golvyta.
Problemet är att det är snedtak på båda sidor, och skapar en pyramid.
I ena sidan av rummet går taket nästan ner till golvet, och på andra sidan är det ungefär 80 cm ifrån.
På senast nämnda sida finns även två garderober.
Och framför en av garderoberna går det en skorsten. (bifogar bilder för att visa tydligare).

Jag har letat efter hjälp nästan överallt, och hittat många bra idéer, men inget som går att göra i mitt rum.

Nu vänder jag mig hit; finns det någon som har vilda idéer, djup kunskap, virriga gissningar eller tips så snälla tveka inte att svara.
jag behöver all hjälp jag kan få, och lite till.

Hur ska jag placera möblerna för att få rummet så bra som möjligt och faktiskt trivas i det? Vilka möbler ska ut, vilka ska stanna?

jag har ritat (tar bilder om det behövs, men just nu är det en enda röra så man ser ändå ingenting). en bild visar rummet, en annan visar hur möbler är placerade just nu.

Where there's a will; there's a way.

Reckotch@hotmail.com
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

här är hur möblerna står just nu.

mariatingsund
0

Kan du slänga in en planritning med mått? det är kanske lite lättare att komma med idéer då. Du ritade garderob i U-format, men är det högskåp hela vägen? Är den lilla gråschatterade utstickaren skorsten?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Reckotch@hotmail.com
0

Garderoben är 'gömd', så det enda synliga är i de två kanterna, resten är bakom vägg.

Och ja, den gråschatterade utstickaren är skorsten.

Jag ska se om jag kan ta mått imorgon, tack så hemst mycket om du kan hjälpa mig med lite idéer! :D

/Mirre

Reckotch@hotmail.com
0

Här är ungefärliga mått, jag gjorde så exakt jag kunde med måttband och möbler ivägen…

mariatingsund
0

Man behöver nog lite mer info. Har du alltså dörrar till garderoberna hela vägen på insidan och det är sidan som syns från dörrens håll? Har du element under fönstret eller kan man möblera där?  Det räcker nog inte bara längd och bredd på rummet utan även hur långt du har t.ex. mellan vägg och dörr samt vägg och fönster. Om du tar ett till försök och ritar dörrarna öppna till garderoberna som du gjorde med den riktiga dörren, samt ange måtten detaljerat? Annars vet man inte om du kan t.ex. placera en säng framför garderoberna eller skrivbord under fönstret osv. Och hur bred är din säng? hur långt är ditt bord…

Ett sätt är ju att du tar millimeterpapper och ritar av allt måttmässigt korrekt, både rummet och dina möbler, klipper och flyttar på papper. Du kanske har möjlighet inskaffa ny inredning eller ska du bara möblera om?

Reckotch@hotmail.com
0

Jag är mitt i städröj så jag kan ju ta kort när det ser någorlunda acceptabelt ut, så blir det nog lättare än mina förklaringar.

Millimeterpapper vet jag inte vart man skaffar..

När det gäller inredningen så är det främst att möblera om, men vissa möbler behöver kanske åka ut för att ge plats åt något nytt, praktiskt som bättre åassar i rummet, som tillexempel hörnhyllor eller så.

Men som sagt, jag tar kort och mäter så fort jag blir färdig med städningen, tack så hemskt mycket! :D

Reckotch@hotmail.com
0

Nu kommer det en sväng med bilder och mått, dock är jag ju inte bra på hur man ska göra så det kanske bara blir samma förvirrande grej igen.

Ursäkta röran, allt är mest uppstaplat på saker då jag är fruktansvärd på att organisera.

Reckotch@hotmail.com
0

Här ser man garderobsdörren också.

Reckotch@hotmail.com
0

Här är från dörren sett.

Reckotch@hotmail.com
0

Här står jag i sängen.

Reckotch@hotmail.com
0

Från ritbordet.

Reckotch@hotmail.com
0

SÄngen..

Reckotch@hotmail.com
0

Ett försök att göra ett panorama av bilder..

Med foton, mått, ritningar och placeriangar, blir det något lättare att fundera ut hur man kan göra då?

Bara gå vilt ut och tänk ut hur du skulle gjort med rummet, alla möbler behöver nödvändigtvis inte vara kvar, annat kan kanske läggas till.

Jag har gjort så gott jag kan med mått och visat hur det ser ut i verkligheten. Ritningarna är i stortsett skalenliga..

tavk för hjälpen.

mariatingsund
0

Här kommer en liten grov skiss, jag begriper att skrivbordet och arbetsbordet går nog inte in hela vägen mot väggen pga snedtaket, men det kanske finns plats ändå att inreda så. Du kan sätta hjul på tv-bänken, då kan du titta på teve även ifrån fåtöljerna. Där jag ritade prickar, hade jag tänkt att du kunde hänga upp ett nät eller några amplar eller något som kan tänkas dölja oredan, det räcker med ett skirt gardin också som släpper genom ljuset. Men bara det skulle ju hjälpa mycket om du plockade undan allt du inte använder inom 24 timmar. Men vi är ju olika, du kanske behöver oredan för kreativitet.

Varför jag gjorde så?
1: när du öppnar dörren, ser man en bekväm sittgrupp med fönster som är ju inbjudande
2: arbetsytan är delvis gömd så även omdet är oreda, kan man knappt bli störd av,
3: sovplatsen är en lugn oas med en läslampa, böcker, så du får varje funktion för sig.

Reckotch@hotmail.com
0

Vet du, det här skulle nog faktiskt kunna bli riktigt bra, jag har aldrig tänkt på den lösningen förut!

Dock har jag ju velat ha sakerna lite samlade, en sittgrupp, en sovplats, en arbetsplats, men allt har ju bara blivit huller om buller.

Men det här skulle nog faktiskt kunna bli riktigt bra. Dock tror jag inte att stafflit går att ha där du placerat det men det märker jag ju!

Bokhyllorna bredvid sängen, jag antar att de sitter på väggen?

Det där med draperi vid sängen för att dölja garderober och göra en mysig plats blev jag kär i, jag får tala med farsan och mor min.

Hjul på tv bordet var ju inte heller en dum idé!

Sittgruppen vid fönstret tycker jag om, jag vill verkligen ha gungstolen och den bruna fåtöljen där. Jag har fått dem av min nyss bortgågna morfar, och mår så dåligt över att oredan gömmer möblerna, för jag älskar dem verkligen.

Jag har planerat en rensning i rummet, så så snart jag fått ut allt som jag inte behöver kan jag börja planera på att testa denna ommöblering.

Med sänghimmeln och draperi kommer det bli som en egen koja!<3

Tack så hemskt mycket för hjälpen, jag hoppas att jag inte varit alltför besvärlig, men om detta går och känns lika bekvämt som jag föreställer mig så har du löst ett stort problem åt mig, och jag är väldigt tacksam!

Tack för tiden du lagt ner, jag ska börja röja snarast!

Och röran är både trevlig och jobbig. Rörigt är bra, bara jag får ordning på vad jag ska ha och vad som bara ligger och skräpar.
Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete, som farfar säger.

Tack igen! Tack! :D

mariatingsund
0

Det var ju roligt att du gillade idéerna. Rummet är verkligen stort fint och ljust. Bokhyllorna vid sängen kan ju gå ner till golvet bara för att inte saker ska trilla ner mellan sängen och hyllan, även om de nedersta hyllorna inte är användbara,kan häfta på en tygbit eller skruva på en träskiva eller något. Och stafflit glömde jag flytta till den delen av samma vägg som är hög nog, höger om fönstret. Fast proportionerna är kanske lite fel, du kanske kunde leva med en smalare säng för att öka utrymmet i mitten. Och arbetsborden kanske också är för långa, men det ser du om du kan göra något åt.

Och du var inte besvärlig alls

Skrattande

Reckotch@hotmail.com
0

Haha, tja, det är ju det att sängen är inte bara använd som säng, utan som soffa när mina syskon och jag spelar, eller när jag läser, och sådant. Jag skulle inte kunna tänka mig en smalare säng, det är så härligt att kunna ha många kuddar och kunna sträcka ut sig hur jag vill! :D

Det största bordet används faktiskt inte till mycket annat än att lägga saker på, men jag har planer på att göra den till min blomsterbänk, så kanske jag får plats med mina papper på ritbordet…

Rummet är ju jättefint, bara man får ordning ordentligt.

Jag skulle vilja ändra färg i rummet dock, till ljusgrönt och vitt, tapeten är gräslig, men det kommer kosta aldeles för mycket att måla om rummet i nuläget, så om jag bara fokuserar på detaljerna och får dessa bra, så kommer nog allt att flyta på fint.

Mor min kommer snart hem med kartonger så att jag kan packa ner det jag vill spara och få ordentlig ordning, sen blir det till att göra en superstädning och damma varje milimeter, på med ett dammöverdrag på sängen så kanske astman lugnar sig, be farsan om hjälp med att flytta säng och sänghimmel, och be farmor om hjälp med att hitta ett smakfullt draperi.

Jag hoppas att det kommer bli så fint som jag föreställer mig, och får jag bara rensa ut så kommer det bli mycket lättare att hålla ordning på allt, så man faktiskt trivs i rummet.

*nu ligger jag här och drömmer istället för att få något gjort- väntar på lådor*

Det kommer att ta ett tag, men det ska baskemig bli gjort! :D

På tal om proportionerna, man kan ju byta ut vissa bord till mindre, och jag tror inte att jag kommer ha kvar alla ändå, på något sätt löser det sig!

Sängplatsen blir ju jättekul att göra!

[Forest]
0

14 bra ider du kom med :) Tycker det är helt rätt ut med möblerna lite från väggarna så skapar man mer avdelningar i rummet :)  

Man kan annars om man nu ser på 14 ritning ta sägen där "arbetsavdelningen" är o byta den mot sängen då kanske göra om sängen lite. Tänkte på att du verkar ha mycket saker varför inte skippa bokhylla o göra ena sidan av långsidan av sängen (under sängen) som bokhylleavdelning o andra sidan med skåp. Det är itne så jätte svårt att göra det tänkte om din pappa TS kan hjälpa till med det.  Ett bra kenp tycker jag med det är att ha så rent man kan vid fönstret för att få rumet o se ljust o stort ut, allså ha inget mer än det 14 tog med :) typ bord o fotöljer det finns ofta väldigt fina fotöljer att köpa begnade på blocket :) jag köpte 2 fina till min son riktigt tuffa ungdomsfotöljer. Till sängen köpte jag större kuddar så det blir lite som en soffa bra när kompisar kommer för att spela lite lr vad de nu vill göra :)

Jag har oxå gett honom flyttlådor för plocka ner saker som bara ligger o sammlar damm eller gör att det ser oreda ut var inte rädd TS o plocka bort lite saker ofta genom rensa lite så gör man det hela mycket snyggare. Spara saker på vinden eller förådet, vem vet kanske vill man ändra lite o ta fram det man sparat. :) Genom städa undan saker lyfter man fram det man vill visa mer av :)

Reckotch@hotmail.com
0

Ja det är ju också en idé! :]
Jag kommer att slänga ut mycket gammalt som jag aldrig använder, så jag hoppas att rummet kommer att bli så bra som möjligt sen.

Den bokhyllan jag har nu kommer jag att ha kvar, den är jag aldeles för förälskad i, och planerar med små hyllor där det går. Jag tycker inte om att ha förvaring och sådant under sängen, jag vet inte varför, det känns så rörigt då.

Men det är smart.
Jag fortsätter mitt röjande så får jag se hur det blir, tack s mycket för hjälpen! :D

[Forest]
0

19 jag manar att man allså har typ bokhyllan liggande och andvänder hyllplanen synligt det blir en högre säng med andvänbara hyllsystem :) Blir inte riktigt undersägen utan en del av sängen :)

Reckotch@hotmail.com
0

Fast då kommer ju problemet att det inte får plats så fruktansvärt mycket på höjden :P
Jag får se hur det blir, tack! :D