Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 8511 ggr
Rafflan
0

Air wick freshmatic?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har ett eget rum bara för djuren, så det luktar lät väldigt mycket hö och spån där, speciellt när min allergiska kille är på besök, då har jag dören stängt så då blir det lite jobbigare. Brukar ha fönstret öppet nästan dygnet runt under våren/sommaren. 
Så funderar på att ha en air wick freshmatic där bara för att det ska lukta lite fräscht.

Men nu undrar jag, hur långt är längsta tiden man kan sätta en air wick freshmatic på att spraya? vill liksom inte att den ska spraya för ofta….

och även någon som vet hur länge den räcker?

seba
0

30 minuter är väl det längsta har jag för mig?

Destany
0

36 minuter är det längsta. den räcker kanske 1-2 månader, jag har en på toa där kattlådan finns o jag gillar den skarpt=) jag har den på den längsta intervallen och det luktar lagom gott

Rafflan
0

luktar det starkt eller svagt? :)

Destany
0

starkt när den precis sprutat annars lagom tycker jag

[Forest]
0

det är inte så att dina djur kommer må dåligt av lukten? bara en tanke ofta trivs inte djur med parfymer o starka lukter. Hur har du höet? Och det är inte djurens kiss som liktar för det kanske gå att byta till annat spån? o det luktar mindre då? bara funderingar jag har :) Jag har haft torv till hästarna o det gillade mina kaniner o hamstrarna med. men kanske itne är så roligt att ha? det luktar mindre iaf o dammar inte. jag gav även hösilage det är dammar inte men inte så blött som ensilage :) gnagvänligt.

Rafflan
0

Det är spånet och höet i sig som luktar, det luktar inte direkt djur eller kiss. lukten är som värst precis efter jag städat burarna, och brukar ha fönstret öppet då, men det går inte alltid att ha fönstret öppet ;)
Det är inte så att det luktar illa, men jag vill liksom inte att det ska lukta alls, dock dofta gott är ju en annan sak, spån och hö luktar mer tungt eller instängt tycker jag ;)

Jag har endel ljusa djur, vit/beiga, så då torv blir lite fult ;)
Hösilage är inte bra att ge till gnagare då det inte är bra för deras magar.

Jag vet inte hur mina djur skulle reagera på lukt grejer…

mariatingsund
0

Lukten på spån och hö är ju gott vad jag kan förnimma mig. Ni kan väl gå i ett annat rum då din pojkvän är där? Jag skulle inte utsätta djuren för konstgjorda lukter. Man bör nog välja att ha djur och lukterna det innebär eller inte ha djur om man inte vill leva med lukten de medför. Det låter hårt men jag tycker faktiskt så.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[Forest]
0

6 jag tycker hö o spån luktar gott o frächt, har förknippat det med nystädat iaf  :) hösilage har flera vetrinärer sagt bra om till mina kaniner iaf då mitt var så torrt o fint even mycket bra värden i det. Men varför inte ge kutterspån eller toalett? Man kan ha olika strö med o anpassa det efter djuret vi har spån till en hamster o toalett (kattströ/papperspån) eller så finns det ju även annat papperspån som är mer från lådor? Det skulle jag fundera lite på om man tycker det luktar mycket av det man strö. Hö det bör finnas annat hö med vet flera som fick bra hö och vissa var mer luktfria men ändå bra värden.

jag säger som #7 här med.

Rafflan
0

#7 ja det är väl olika, ajg tycker hästar luktar gott, min mamam hjåller inte med ;)
Så vad man tycker om lukt skiljer sig från m'änniska till människa.
Jag tycker hö ocg spån luktar tungt och instängt :P

Jag tycker inte dem luktar illa, men det luktar som sagt tungt och instängt vilket är lite synd tycker jag, men kan iten ha fönstert öppet dygnet runt pga kyla, drag osv, vill ju inte att djuren ska bli sjukas. När killen är här har jag stängd dörr, så för hans skulle öär det inga problem, men för djuren bli den instängda och tunga lukten starkare. Det är visserligen ajg som tycker det lutkar så, jag vet ju inte vad djuren tycker. Eller vad andra tycker, om lukten.

#8 toalett suger inte upp kiss nåt bra och är itne så skönt för dem små tassarna….

För att förtydliga: tycker det luktar tungt och instängt, speciellt efter städning. Och när killen är på besök så dörren är stängd blir lukten tyngre och mer instängd, och kan inte ha fönstret öppet 24/7 pga att djuren kan bli sjuka. Sen vet jag inte hur djuren skulle reagera på parfym lukt. Men vet inte heller hur den instängda och tunga lukter som kommer från hö och spån påverkar dem.

Ska dock ta och fråga på kanin.ifokus om någon av dem provat de eller vad dem tror, just ur djurens synpunkt, då dem kanske mer vet eller kanske t.o.m har testat :)

mariatingsund
0

Jag förstår dig, men du förstår säkert själv att det inte kan vara en god idé spraya över en lukt eftersom då får du två lukter att brottas med, dessutom syntetiska lukter skadar djuren, vet i attan vad som finns i en sån sprayflaska.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

modus.operandi
0

#9 Alspån som jag har till mina råttor luktar jättegott och friskt och är bra för att suga upp kiss, det kanske är värt att prova :)

Jag skulle dock vilja sälla mig till skaran att inte rekommendera en sådan däringa pryl, som #10 säger, naturligt är nog att föredra över syntetiskt. (Men jag kanske är partisk då jag avskyr sådana lukter också Oskyldig)

[Forest]
0

11, åh tackar för det tipset ska genast ta mig en titt efter alspån till hamstern :)

MaMaMade
0

Om din kille är allergisk mot djur/damm så tål han nog inte parfym så bra heller, tyvärr. Dessutom är djur väldigt känsliga för parfymer, deras nosar är ju så mkt känsligare än våra.

Är själv damm- o doftintolerant o undviker allt som är parfymerat för att själv kunna ha husdjur. Man får välja sina strider sas. Lycka till!

Rafflan
0

#13 han fixar sin axe parfym, och om jag har parfym osv, dock är det en bra tanke. Verkligen nåt som bör kollas upp innan jag användet någon sån där doft grej, oavsett vilket rum det är i :P

Tack för tipset :)

modus.operandi
0

#12 Alspån är bättre än kutterspån för råttor då det inte har terpentin naturligt :) Kanske är samma för hamstrar, men det vet jag tyvärr ingenting om :D

Richard72
0

Hej,

håller med mariatingsund. Såna där doftkulor o sprayer o allt är ju i stort sett bara kemikalier. Att frivilligt sprida gifter i sitt hem är något alla skulle må bättre av att minska rejält på.

En bra städutrustning som skonar miljön, hälsan, ekonomin på sikt och som ger stora tidsbesparingar är en mycket bättre idé :-)