Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 9574 ggr
Hoopys
6

Inrednings tips till litet sovrum

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Jag önskar lite tips/råd och ideér till mitt sovrum. Det är som sagt pyttelitet. 3 m långt, 2 m brett, höjden är 175 på lägsta delen och 2 m på högsta.

Eftersom rummet är litet vill jag få det större med ljusa färger, och genom en smart möblering.

Idag har jag säng, vit byro större och en mindre, samt en trekants bokhylla (gammal modell från ikea)

Finns det någon som har något förslag med färger, eller möblering, allt för att få rummet att kännas större? Jag skulle vilja sätta upp någon hylla, och ev sätta in en fond vägg.

(Sängen kan endast stå där den står, pg  av drag från fönstret)

Tacksam för all hjälp :D

[Forest]
0

Dottern hade pyttelitet rum förut. Vi löste lite smart genom göra egen sängstomme men gjorde så vi hade köksskåp för att få undan kläder. Jag hade fina ljusa gardinlängder för görat lite mysigt. Skrivbord satte vi fast på väggen med klaff ut man kunde allså ta upp det efter behov. Över det hade hon fasta små lådor som satt fast på väggen där fanns penner osv. Tack vare sängen slapp hon ha byrå som stal plats. en fin matta gör susen :)

mariatingsund
0

Jag skulle också föreslå liknande:

- du kan sätta t.ex. hjul på dina byrålådor och ha dem under sängen, då försvinner byrån som stjäl mycket plats.

- Jag skulle inte ha trekantshyllan i hörnet heller. Ikeas skoskåp är ett smalt alternativ till förvaring. Det hade kunnat stå istf trekantshyllan. Ovanför det kan du ha en hemmagjord pryl som är som en bordsskiva nedfällt och en spegel uppfälld. 

- Jag kanske skulle skaffa tunna stringhyllor på ena väggen för dina finare prylar som står nu på trekantshyllan. Jag skulle också låta väggarna rena utan tavlor prylar mm utom den enda väggen där du har hyllan.

- Sedan skulle jag ha en enfärgad gardin, helst enfärgad mjuk matta och enfärgad överkast. Sängen kan sedan prydas med kuddar i matchande färg så du kan puffa upp de och krypa upp o mysa där.

- Eventuellt kan du ha ett enda stort motiv med t.ex. fototapet på den väggen som skulle stå tomt mittemot sängen, med t.ex. ett landskap där du ser långt, se bifogad bild.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Hoopys
0

Tack så mycket för de bra ideérna! Jag har funderat lite och tänkte ta till mig ideerna.

String hyllor var smart :D

Å, kul med lite färgmatchning med gardiner kuddar och matta, ska fundera på färgval och leta efterpassande.

Har du någon erfarenhet av skoskåpen? har en känsla utav att de är en aning myskoi måtten, dvs svåra att förvara saker i.

Fotovägg låter både häftigt och coolt, jag har dock ett "fönster" på ena väggen och ett riktigt fönster på den andra, så jag tror det kan bli svårt att få in en fotovägg… :(

Tack igen :D

(möblerad om lite idag, och plockade undan lite, bifogar bild)

mariatingsund
0

Finns fototapet av dörrstorlek också, men hursomhelst tror jag det vore coolt eftersom det öppnar upp rummet. Men klart om du har två fönster då kanske det räcker om du drar gardinerna isär och har fin utsikt? Hissgardin kanske vore bättre än gardinlängder? Den skulle ligga nära rutan och inte framför väggen som också "minskar" avstånd för ögonen.

Ja har ingen erfarenhet av skohyllan själv, men kan tänka att det är super för t.ex. underkläder överst, tröjor t-skjortor i mittersta och byxor i nedersta hyllan kanske, inte fullt så tunga saker alltså.

Böckerna kan du ha på hyllan, och jag vet ju egentligen inte hur mycket plats du behöver för förvaring. Under sängen kan man förvara mycket, finns också plastbackar med hjul och lock på. Håller man ordning då ryms allt även på en liten plats. :-)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo