Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettövrigt
Läst 7784 ggr
dcos
0

Vedeldning i kamin

Nu har vi bott "på lander" i drygt 6 mån. Vi kar en KEDDY-kamin mitt i huset som vi försöker andvända så mycket som möjligt. Oerfaren som jag är så har jag exprimenterat lit hit och dit vad gäller travning av veden, spjällinställning osv.

Ni som har längre erfarenhet än jag har, hur eldar ni för att få bästa resultat?

David.

Tom
0

Jag vet inte hur din kamin ser ut men när vi eldar brukar vi köra med helt öppna spjäll när vi startar elden. När det brinner ordentligt brukar vi stänga spjällen helt så att det brinner långsammare.

Principen borde vara densamma för alla kaminer.

Mvh

Tom

woodspirit
0

Man skall absolut inte stänga spjället så länge det brinner, har jag fått lära mig. Jag har vedeldat i min Kedddy och min vedspis i 9 år, prövat mig fram på olika sätt samt pratat mycket med sotare, även kollat runt på internet.

Det absolut viktigaste är att veden är torr. Huggen o kluven ved skall torka minst ett år innan den används, eken får gärna torka minst två år.

Vi travar upp ved utomhus under tak med mycket drag runtomkring (ingen presenning som "lagrar" fukt!), sen tar vi in en del som får torka ur sig den ytliga fukten som alltid blir. Vi startar upp en eld med fnöske, spill, småpinnar som blir när man sågar o klyver (sparar allt sådant också).

Alltid fullt öppna spjäll och alltid torr ved för att undvika soteld!!Tjäran kondenserar nämligen och kan antändas i värsta fall.  Då är det bara 112 som gäller!

Låt också gärna brasan brinna klart innan du lägger in nytt bränsle. När du eldat klart rör du om i glöden ordentligt och när inga blåa lågor syns mer kan du minska lite på spjället. Stäng det helt först när glöden falnat helt.

Lycka till!

dcos
0

Tackar.

Det stämmer ungefär med hur jag tänkt.

Fler tips och trix för effektivisering och föränkling välkomnas :)

Tom
0

#2, Jag tror att vi pratar om olika saker. När jag skriver spjäll menar jag det som reglerar luften som kommer in till kaminen. Inte det som sitter i eller på skorstenen. Det är så klart öppet.

#3, En sak som förenklar mycket är att skippa all fnöske, papper och små stickor när du ska tända. Köp itället tändkuber och lägg in vanlig ved direkt. Inget trassel med att tända elden.

Mvh

Tom

dcos
0

#4 Ja, det var det jag menade med spjäll också. Tyvärr så finns det inget spjäll på vår skorsten.

woodspirit
0

När jag pratar spjäll så menar jag de två öppningarna som man kan reglera som sitter monterade PÅ själva kaminen. Det var även dessa som sotaren (bl.a.) pratade om. Alltid öppet, man ska inte pyr-elda.

Har aldrig "trassel" med att tända med mitt "tändeved" = spill från sågning o klyvning. Funkar perfekt och man får det ju på köpet. Ingen extra kostnad alltså, bara lite merarbete med att plocka ihop och förvara.

Tom
0

#6, Då är det olika saker som gäller för olika kaminer.

Jag pratade med en god vän som arbetat länge med att sälja kaminer och nu arbetar som sotarinspektör.

Generellt gäller det inte att man ska köra med öppna spjäll eftersom förbränningen blir för intensiv. Det kan till och med skada kaminen. Så vill man elda effektivt ska man nog vara lite försiktig med öppna spjäll. Det förvånar mig att din sotare sa så.

Jag tycker inte att det var svårt (trassel) att tända med tändved men eftersom dcos bad om tips på hur man kan förenkla eldningen så berättade jag det.

Mvh

Tom

dcos
0

Vad bra att tankarna ventileras, det bygger upp min kunskap =)

woodspirit
0

#7 Ja, det var ju lustigt att de säger så olika. Skall fråga nästa gång sotaren kommer om det kan vara olika beroende på vilken kamin man använder - isåfall får jag tänka om nästa gång nån frågar om bästa sättet, eftersom det sker att fler o fler i bekantskapskretsen skaffar kamin/vedspis och ber om rådFundersam

Tror inte alls att det är svårt (trassel) att tända med den tändved du (#7) föreslår, det borde fungera kanon! Jag ville bara påpeka att jag inte upplevde nåt "trassel" med min spillved som tändeved (se inlägg #4), inga extra utgifter mer än den kroppsliga då….

#8 Hur som helst. Jag vet iallafall att "folk" brukar slarva med sin framförhållning vad gäller torkning av veden. Tänk på att försöka ha klart klyvning av din ved före mars så skall den vara ok att elda med till vintern. Vissa säger före midsommar men jag tycker det känns för kort tid. På hösten torkar den in te särskilt mycket - för fuktigt i luften. Den skall inte heller ha markkontakt - jag staplar upp mitt på gamla pallar så luften kan cirkulera under. Och det allra bästa är ju ändå ett till två års torkning. Snacka om planering!

Tom och dcos - det är många medlemmar här, konstigt att inte fler vill diskutera för jag tror det finns MÅNGA olika åsikter om vedeldning!Glad.  Är det bara vi tre här som vedeldar, tro? Hade ju varit jättekul med fler kommentarer från fler olika personer.

dcos - Hur fixar du ved? Hugger själv/köper (varifrån?), hemtransport, kostnad, etc?? Nyfiken….

reddie
0

Vi har alltid gjort som Tom beskriver. Öppet spjäll tills brasan tagit sig och sedan helt stängt. Vi har eldat i samma kamin i snart 20 år och sotaren har aldrig påpekat ngt och kaminen är fortfarande i fint skick.

Solveig
0

Vi har kakelugn. Veden ska vara huggen och travad före påsk säger maken. Vi köper ved av svärsonen med egen skog. Han levererar den i metersbitar och sen blir det till att hugga. Vi travar den också på gamla pallar (bra till mycket) Vi har också vidöppet spjäll tills brasan tagit sig sen blir det snålläge.

Tom
0

Vår ved kommer från den egna tomten. Jag har fällt träden och huggit själv. Inte så rolig men med en hydraulisk vedklyv fungerar det helt OK.

Tom

Pomperipossa
0

Min granne  (en herre i övre medelåldern) har bott i huset sen han var liten men inte lärt sig att elda riktigt. Veden är inte riktigt torr och han sureldar så alla grannarna blir trötta på honom. Det går inte att hänga ut tvätt ens på sommaren…. Jag har en vedspis i köket (underbar liten sak). Öppna spjäll och full fart tills det brinner ordentligt sen drar man ner på halva så det inte blir för häftigt..

Othello
0

Satt just & tänkte på det här med att elda =) Vi har en vedspis i köket (en kastor) Eldar upp så att vi får en ordentlig glöd sen drar vi ner på farten så att det inte brinner fullt utan mera "glöder" får ut mest värme så… Sen eldar vi enbart för värme i denna kåk har en panna i källaren som vi eldar i för värme i elementen =) tröttsamt & slitsamt kan ju inte åka bort på vintern nå längre stunder vi var på kalas i vintras & for hemmifrån tidigt kom hem sent & gick & la oss (el elemet i sovrummet) när jag kom upp på morgonen hade jag 6 grader i köket ujuj inte bra alls just nu leter vi andra alternatid till värme det går ju inte att ha det så här jämt…. Det hör ju kanske inte direkt hit men ville bara skriva att vi eldar enbart för värme inget annat =)